شناسهٔ خبر: 66837784 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

چگونه حکم دیوان کیفری بین‌المللی موجب در تنگنا قرار گرفتن بایدن می‌شود؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-محافل آمریکایی از حکم دیوان کیفری بین‌المللی وابسته به سازمان ملل در لزوم توقف فوری حملات اسرائیل به رفح و «خطر سهمگینِ» قلمداد کردن این حملات برای صدها هزار فلسطینی آواره متعجب شدند.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، دادگاه لاهه از اسرائیل خواست فوراً حمله نظامی خود و هرگونه اقدام دیگری در استان رفح را که ممکن است موجب نابودی کامل یا جزئی شرایط زندگی فلسطینی‌ها شود، متوقف کند.

گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری و در راس آن، سازمان ملل پیش از این تاکید کرده بود اسرائیل هیچ پناهگاه امنی برای بیش از 1.2 میلیون فلسطینی که طی هشت ماه گذشته از آغاز تجاوزات اسرائیل به رفح آواره شده‌اند، باقی نگذاشته است.

تصمیم دادگاه لاهه، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد، هرچند که وی چندین بار بر مواضع مشابه با حکم دادگاه تاکید کرده و از اسرائیل خواسته بود از طرح خود برای آغاز عملیات گسترده در شهر رفح صرف نظر کند. کاخ سفید بارها گفته که اسرائیل طرحی یکپارچه برای مقابله با عواقب حمله به این شهر مملو از آوارگان ارائه نکرده است.

«هایدی متیوز»، استاد حقوق بین‌الملل در دانشکده حقوق دانشگاه یورک در کانادا که قبلاً در دادگاه سیرالئون با دیوان کیفری بین‌المللی همکاری می‌کرد، گفت: «دادگاه با صدور دستور خود عملاً تشخیص داده است که حمله اسرائیل به رفح به شیوه‌ای که همسو با قوانین بین‌المللی انسانی باشد، امکان‌پذیر نیست.»

متیوز به الجزیره گفت: «دادگاه قاطعانه ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه اقدامات کافی برای کاهش آسیب به مردم غیرنظامی و تامین مایحتاج زندگی در غزه انجام داده است را رد کرد.»

موقعیت دشوار بایدن

هایدی متیوز افزود: با توجه به اینکه بایدن قبلاً گفته بود ایالات متحده از حمله گسترده در رفح حمایت نمی‌کند، دستور دادگاه لاهه، دولت بایدن را در موقعیت بسیار دشواری قرار می‌دهد. دادگاه به منظور ارزیابی تأثیر انسانی جنگ بر مردم  غزه، دادگاه ادعای اسرائیل مبنی بر اینکه حمله به رفح گسترده نبود را رد کرد.

به گفته متیوز، احتمالا بایدن اکنون باید انتخاب کند که آیا بر موضع قبلی خود در مخالفت با حمله گسترده به رفح با عدم بکارگیری حق وتو در برابر قطعنامه شورای امنیت به منظور اجرایی‌سازی حکم دادگاه تاکید کند.

در حالی که «بروس فاین»، دستیار سابق معاون دادستان کل ایالات متحده امریکا و کارشناس حقوقی معتقد است تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی تأثیر قابل توجهی در واقعیت میدانی ندارد. این تصمیم احتمالاً بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را از نظر سیاسی در داخل اسرائیل تقویت خواهد کرد.

فاین به الجزیره گفت: «بایدن تصمیم دادگاه لاهه را محکوم کرده و خواهد گفت این حکم، حماس را تشویق می‌کند و برقراری آتش‌بس را پیچیده می‌کند،  بایدن مجبور خواهد شد که شور و شوق خود را برای حکم بازداشت دادگاه بین‌المللی کیفری علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت نادیده بگیرد.»

وی با اشاره به تعارض موجود در مواضع بایدن، خاطرنشان کرد: «در حالی که دولت بایدن بارها گفته است که از عملیات بزرگ در رفح حمایت نخواهد کرد، مقامات آمریکایی تلاش کرده اند تا اقدامات اسرائیل در رفح را به عنوان عملیاتی محدود به تصویر بکشند.»

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: «دولت بایدن اکنون باید برای توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل یا نقض حکم دادگاه لاهه اقدام کند. متأسفانه هشت ماه گذشته نشان داده است که بایدن برای حمایت از اقدامات اسرائیل در غزه آماده زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی است. »

متن این خبر در الجزیره

نظر شما