شناسهٔ خبر: 66837583 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

کناره‌گیری ۲ کارگردان سرشناس از جشنواره اسرائیلی

«کن لوچ» و «مایک لی» به عنوان حامیان سینما فونیکس در لندن در اعتراض به محل برگزاری جشنواره فیلم تحت حمایت دولت اسرائیل، از سمت خود استعفا دادند.

صاحب‌خبر -

سینما فونیکس لندن که یکی از قدیمی‌ترین سینماهای بریتانیاست، میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم «Seret» شده است که با حمایت اسرائیل برگزار می‌شود اما اما گروه‌های همبستگی طرفدار فلسطین و همچنین گروهی از کارکنان و مدیران این سینما، خواستار عدم برگزاری این رویداد سینمایی به دلیل ارتباط جشنواره با وزارت فرهنگ اسرائیل و سفارت اسرائیل در بریتانیا شده‌اند.

ساختمان این سینما که در شمال لندن واقع شده اخیرا با گرافیتی قرمزی که روی آن نوشته شده «به شست و شوی هنری نه بگو» پوشیده شده و انتظار می‌رود تظاهرات و اعتراضات ضد اسرائیلی متقابل آن برگزار شود.

«کن لوچ» و «مایک لی» دو کارگردان سرشناس بریتانیایی هر دو به طور مستقل در گفتگو با گاردین تایید کردند در پی برگزاری این جشنواره از سمت خود به عنوان حامیان سینما فونیکس استعفا داده‌اند.

این کارگردانان پیش از این در میان بیش از ۴۰ هنرمند و فیلمسازی بودند که در نامه ای به گاردین در سال ۲۰۱۵ خواستار تحریم جشنواره «Seret» شدند. در بخش‌هایی از این نامه آمده بود: «این جشنواره توسط دولت اسرائیل از طریق سفارت اسرائیل در لندن حمایت می شود و ارتباط مستقیمی بین این سینماها، نمایش‌های جشنواره و سیاست های اسرائیل ایجاد می‌کند».

متولیان سینما فونیکس لندن در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اجاره خصوصی سینما توسط این جشنواره در جلسه اخیر هیات امنای سینما تصویب شد. با شنیدن مخالفت‌هایی با این تصمیم از سوی برخی از جمله دو نفر از حامیان ما، هیات مدیره مجدداً در مورد اجاره سینما بحث کرد و نظرات را بررسی کرد و نتیجه‌گیری کرد در مورد اجاره سالن سینما از جمله این مورد، سینما فونیکس نباید محتوای نمایش‌ها را سانسور کند، مگر اینکه پلیس به ما توصیه کند که این کار ناامن است».

«کن لوچ» کارگردان برنده دو جایزه نخل طلای جشنواره کن، به گاردین گفت: «استعفای من به عنوان حامی سینما فونیکس نشان می دهد که من درباره تصمیم آنها چه فکر می کنم و این کار غیرقابل قبول است».

معترضان خواستار تحریم این جشنواره به دلیل حمله نظامی اسرائیل به غزه شدند که منجر به لغو تعدادی از جشنواره ها شد. در بریتانیا، سینماهای «Picturehouse»و «Curzon» به دلیل نگرانی‌های امنیتی تمام نمایش‌های مرتبط با جشنواره «Seret» را لغو کردند.

نظر شما