شناسهٔ خبر: 66837228 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

برنامه سازمان میادین شهرداری تهران برای کاهش هزینه‌های سبد مصرفی خانوار

با توجه به تدبیر شهردار تهران درخصوص کاهش هزینه‌های سبد مصرفی خانوار، تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و وزارت جهاد کشاورزی امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شهر، خوراک و مسکن جزو نیازهای ابتدایی و اصلی هر انسان است. از این رو دولت ها سعی می‌کنند به این نیازها سوبسید یا یارانه بدهند تا کمترین فشار و آسیب به شهروندان وارد شود.


آسیب به سبد غذایی شهروندان عواقب‌ جبران ناپذیری خواهد داشت چون سلامت آنها را هدف قرار خواهد داد. هرگونه افزایش ناگهانی قیمت مواد غذایی و یا کمبود آنها در بازار نیز موجب می‌شود تا شهروندان نتوانند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند.


در هنگام کمبود عرضه یک کالا دو رفتار از سمت مصرف کنندگان دیده می‌شود؛ رفتار اول جانشین کردن آن کالا توسط کالای ارزان‌تر و رفتار دوم حذف آن کالاست. مواد غذایی از جمله مواردی است حذف آن عواقب جدی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل دولت‌ها همیشه سعی می‌کنند با ارائه یارانه به این بخش، از بروز آسیب در آینده جلوگیری کنند.


از همین رو سازمان مدیریت میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران در حال حاضر قریب به ۳۰۰ بازار و میدان میوه و تره بار در سطح شهر تهران دارد، با توجه به این ظرفیت و بازارهایی که در آینده افتتاح می‌شود، می‌تواند در صورت تامین مستقیم کالاها، به ثبات قیمت در بازار کمک کند.


مهدی بختیاری زاده، مدیرعامل سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران به خبرنگار شهر می‌گوید: با توجه به تدبیر شهردار تهران، پیرامون کاهش هزینه های سبد مصرفی خانوار، تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و وزارت جهاد کشاورزی امضا شد. مبنای این توافقنامه ثبات بخشیدن به قیمت ها و تامین کالاهای اساسی شهروندان تهرانی است.


مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران معتقد است؛ هدف این توافقنامه این است که محصولات پروتئینی مثل گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و یا دیگر مواد غذایی مانند ماکارانی، رب، حبوبات و... به صورت مستقیم چه از مبادی تولید داخلی و چه وارداتی تامین و به دست مردم برسد، کاهش قیمت ها و ثبات بخشیدن به قیمت از اهداف این طرح است.


وی با اشاره به اینکه از بیستم خردادماه کار به صورت گسترده آغاز شده و توزیع آن از طریق سوپراپلیکیشن شهرزاد انجام می شود تا بدون واسطه محصولات به دست به مردم برسد، اظهار می‌دارد: با استفاده از ظرفیت سوپراپلیکیشن شهرزاد بحث توزیع را پیگیری می‌کنیم تا توزیع به گونه ای باشد که هر شخصی به صورت عادلانه مایحتاج خود را خرید و در درب منزل تحویل بگیرد.


عباس شفیعی نژاد، استاد دانشگاه نیز به خبرنگار شهر می‌گوید: ورود شهرداری تهران به منظور تنظیم و کنترل بازار با اصول اقتصاد مقاومتی و اسلامی سازگار است. اگر ما کار را صرفا به عرضه و تقاضا واگذار کنیم، باعث می‌شود اگر عرضه کننده محدود باشد، قیمت بالا برود و فشار بر قشر ضعیف جامعه وارد شود.

انتهای پیام/

نظر شما