شناسهٔ خبر: 66835072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مرگ بیش از ۵۰هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: فکر نمی کنم کسی شائبه ای درخصوص مضر بودن دخانیات اعم از سیگار و قلیان داشته باشد اما علیرغم این موضوع بیش از ۵۰ هزار مرگ در سال در ایران مستقیم با مصرف دخانیات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته جهانی مبارزه با دخانیات برگزار شد، گفت: به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت افتخار می کنم که در دولتی خدمت می کنم که رئیس دولت در راه خدمت به مردم جان خود را فدا کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: فکر نمی کنم کسی شائبه ای درخصوص مضر بودن دخانیات اعم از سیگار و قلیان داشته باشد اما علیرغم این موضوع بیش از ۵۰ هزار مرگ در سال در ایران مستقیم با مصرف دخانیات است. همچنین هیچ سرطانی نیست که با دخانیات ارتباط نداشته باشد.

وی ادامه داد: علیرغم همه مضراتی که درباره دخانیات می دانیم اما آمارها در حال افزایش است چرا که پول در آن است و عده ای حاضرند برای پول هر کاری انجام دهند. سوال ما این است که چرا در سال آمار فزاینده ای از افراد سیگاری داشته باشیم افرادی هم که در معرض دود سیگار هستند هم با مشکلاتی مواجه‌اند.

وی ادامه داد: در ایران خوشبختانه مصرف دخانیات در بین زنان و نوجوانان پایین بود اما در این سال‌های اخیر نوک تبلیغات شرکت‌های دخانیات به سمت نوجوانان و زنان کشیده شده است در همین سریال‌های تلویزیون و شبکه خانگی مصرف دخانیات وجود دارد باید به سمتی برویم که کاهش در مصرف داشته باشیم و اگر قیمت افزایش پیدا کند مصرف پایین می آید. هیچ ارتباطی هم با قاچاق ندارد.

فرشیدی با اشاره به شعار هفته جهانی مبارزه با دخانیات گفت: همه باید در کنار هم قرار بگیریم که جلوی ضرر گرفته شود. فقط ۵۰ هزار مرگ در سال را نبینیم بلکه افراد زیادی را ببینیم که سال‌ها باید بیماری ناشی از مصرف دخانیات را تحمل کنند و به سمت مرگ بروند.

وی ادامه داد: تولید سیگار و توتون و مشتقات آن باید کم شده و آنچه که موجود است باید با قیمت مناسب نه ارزان ارائه شود سیگارهای الکترونیک مجوز ندارند و آنچه که وجود دارد قاچاق است و ما برای قاچاق نمی توانیم استاندارد داشته باشیم. وزارت بهداشت هیچ مجوزی برای تولید و واردات سیگار الکترونیک صادر نکرده است و در هر جایی که به فروش برسد بازرسان وزارت بهداشت مراجعه کرده و با آنها برخورد می کنند اما مشکل این است ‌که همه این مراکز از وزارت بهداشت مجوز دریافت نمی‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: می گویند اگر مالیات را افزایش دهید قاچاق بیشتر می شود و مشکل تولید ایجاد می شود که با شعار سال مطابقت ندارد اما نباید از شعار سال برای این منظور سوءاستفاده شود و تولید سیگار با شعار سال مغایرت دارد.

نظر شما