شناسهٔ خبر: 66834776 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آنالیز حالات قهرمانی؛ حالا شانس پرسپولیس ۲ برابر استقلال است

با نتایج هفته بیست‌وهشتم، سرنوشت قهرمانی در دست پرسپولیس است. البته پرسپولیس اگر در یکی از این ۲ بازی ببازد، استقلال با یک برد و یک تساوی می‌تواند قهرمان شود

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فوتبال ۳۶۰، نتایج هفته بیست‌وهشتم به نحو عجیبی رقم خورد و با پیروزی دراماتیک پرسپولیس و توقف غیرمنتظره استقلال، جای دو تیم در صدر جدول جابه جا شد و حالا پرسپولیس تکلیف قهرمان لیگ را مشخص خواهد کرد. هر ۲ تیم، ۲ بازی تا پایان فصل دارند و در این ۴ مسابقه در مجموع ۸۱ حالت ممکن است رخ دهد. در این گزارش تعداد حالتی که در آن هر تیم قهرمان می‌شود بررسی شده است.

چگونه جام قرمز می‌شود؟

پرسپولیس یک امتیاز از رقیب پیش است و سرنوشت قهرمانی این فصل در دست شاگردان اوسمار ویرا است. پرسپولیس در صورت پیروزی در هر ۲ دیدار خود هر اتفاقی در بازی‌های استقلال بیفتد، قهرمان خواهد شد. لغزش پرسپولیس در یکی از این ۲ مسابقه استقلال را به قهرمانی امیدوار می‌کند. پرسپولیس اگر در این ۲ مسابقه ۲ امتیاز از دست بدهد، استقلال تنها با پیروزی در هر ۲ بازی قهرمان خواهد شد. پرسپولیس اگر در یکی از این ۲ بازی ببازد، استقلال با یک برد و یک تساوی می‌تواند قهرمان شود و در غیر این صورت باز هم پرسپولیس قهرمان است.

آیا قهرمانی زودهنگام ممکن است؟

استقلال تحت هیچ شرایطی امکان ندارد در هفته پیش‌رو قهرمانی‌اش را مسجل کند و تنها می‌تواند به بازگشت به صدر خوش‌بین باشد ولی پرسپولیس احتمال دارد در هفته بیست‌ونهم قهرمان شده و دیدارهای هفته آخر برای تعیین فاتح جام عملاً تشریفاتی شود. این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که استقلال که شکست‌ناپذیرترین تیم لیگ است، در این هفته مغلوب گل‌گهری شود که ۸ هفته است که بردی نداشته و از طرف دیگر پرسپولیس بر شمس‌آذر غلبه کند. در صورت پیروزی پرسپولیس برابر شمس‌آذر و تساوی استقلال مقابل گل‌گهر، آبی‌پوشان روی کاغذ همچنان شانس قهرمانی دارند ولی با توجه به وضعیت جدول این احتمال خیلی ضعیف خواهد بود.

پیچیده‌ترین شرایط برای قهرمانی

سخت‌ترین شرایط برای تعیین قهرمان در حالتی اتفاق می‌افتد که امتیاز دو تیم برابر شود. این وضعیت مثلاً در شرایطی رخ خواهد داد که پرسپولیس در یکی از این ۲ بازی بازنده شود و استقلال به نتیجه تساوی دست یابد. براساس قوانین سازمان لیگ در این شرایط، تفاضل گل قهرمان لیگ را مشخص می‌کند که پرسپولیس در حال حاضر در تفاضل گل، ۲ گل بیشتر از رقیب دارد و طبیعتاً در این حالت تفاضل گل پرسپولیس کم شده ولی تفاضل گل استقلال تغییر نخواهد کرد و به صورت قطعی نمی‌توان گفت با برابر شدن امتیازها قهرمان چه تیمی خواهد شد ولی باید بیان داشت در این حالت با توجه به گل زده بیشتر پرسپولیس شانس این تیم کمی بیشتر است.

۶۷ درصد جام قرمز، ۳۳ درصد آبی

از ۸۱ حالت ممکن، در ۵۴ حالت پرسپولیس قهرمانی خود را تکرار می‌کند و در ۲۷ حالت استقلال قهرمان می‌شود. با توجه به این اعداد فقط از نظر حالات ریاضی و بدون در نظر گرفتن سایر پارامترها، پرسپولیس به احتمال ۶۷ درصد فاتح این دوره از لیگ برتر می‌شود. شاگردان جواد نکونام هم ۳۳ درصد احتمال دارد که به قهرمانی این دوره برسند. این اعداد نشان می‌دهد که هرچند ورق قهرمانی به نفع پرسپولیس برگشته ولی هنوز هیچ چیز مسجل نشده و رقابت گرمی در ۲ هفته پایانی خواهد بود.

نظر شما