شناسهٔ خبر: 66830901 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دعوا در جلسه کابینه اشغالگران و مقصر دانستن هالوی بابت حمله ۷ اکتبر

زهرا موسوی

رسانه‌های عبری زبان نوشتند که جلسه شورای امنیتی کوچک اشغالگران، «کابینه»، پس از افشای هشدارهایی که به بنیامین نتانیاهو قبل از عملیات طوفان الاقصی داده بود، شاهد داد و فریاد و جر و بحث بین میری رگو، وزیر حمل‌ونقل و هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت که رگو بر سر رئیس ستاد ارتش فریاد زد و او را متهم کرد که شهرک نشینان جنوبی اطراف نوار غزه را رها کرده به رغم اینکه شعبه اطلاعات نظامی (امان) چهار گزارش هشدار درباره حمله گسترده احتمالی ارائه کرده بود.

این روزنامه اشاره کرد که رگو با گفتن این جمله: «چرا شما آماده نبودید، چرا ارتش سکوت کرد، چرا تنها ۴۰۰ سرباز در مرزها حضور داشتند؟ چرا با نووا (مراسم طبیعت) موافقت کردید؟ ۳۰۰۰ سرباز وقت خود را روی حصار می‌گذرانند، علاوه بر این، همه ما هشدارهای ناظران زن را شنیدیم که فریاد می‌زدند اما هر کس که این پیام را صادر کرد، آن را نادیده گرفت، آن را لغو کرد و آن را تحقیر کرد، در واقع فرزندان ما را مانند اردک‌های روی حصار در معرض خطر قرار داد.

وی افزود: «شما دستگیر نشدید. به شما گفتند که چهار پیام ارسال کردید، اما سکوت کردید. شما ۳۰۰۰ نفر را به اضافه شهروندان شهرک‌های جنوبی روی حصار رها کردید. ۴۰۰ سرباز را روی حصار تنها گذاشتید. روشن کردن سیم‌ها را نادیده گرفتید، ارتباطات مقدماتی شبانه را انجام دادید و هشدار در صبح‌گاه را اعلام نکردید و به نخست‌وزیر اطلاع ندادید. آیا این رفتار برای شما عادی به نظر می‌رسد؟»

این روزنامه به نقل از حاضران در جلسه نوشت که هالوی از حمله رگیو ناراحت شده بود و پاسخ داد: «آنچه در هفت اکتبر اتفاق افتاد در حال بررسی است و اگر منظور شما این است که ما می‌دانستیم و نادیده گرفتیم یا می‌خواستیم چنین چیزی اتفاق بیفتد، پس اصلا درست نمی‌بینم که به شما پاسخ دهم.»

رسانه‌های اشغالگر خاطرنشان کردند: «در چهار نامه‌ای که نتانیاهو از بخش اطلاعات ارتش دریافت کرده است، به او نسبت به ضعف بازدارندگی اسرائیل در پی آسیب‌های ویرانگر که به انسجام اجتماعی در اسرائیل وارد شد و نیز از قصد دشمنان اسرائیل برای بهره برداری از بحران حقوقی و قانونی در اراضی اشغالی برای تغییر وضعیت استراتژیک در منطقه هشدار داده شده بود.»

نتانیاهو اما بیانیه ارتش را تکذیب کرد و مدعی شد که در این پیام‌ها هیچ هشداری در مورد قصد حماس برای حمله از غزه وجود نداشت و در اسناد اعلام شده که حماس مخالف شهرک سازی است و روی درگیری در عرصه‌های دیگر متمرکز شده است.

انتهای پیام

نظر شما