شناسهٔ خبر: 66830623 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

فرهاد نفرزاده کارشناس والیبال در گفت‌وگو با «شهروند» مطرح کرد:

راز موفقیت تیم‌ملی در لیگ ملت‌ها چیست؟

صاحب‌خبر -

 [شهروند] تیم ملی والیبال کشورمان در نخستین گام خود در لیگ ملت‌های والیبال به مصاف صربستان رفت و مقابل حریف خود 3بر یک شکست خورد. فرهاد نفرزاده، کارشناس والیبال کشورمان، درخصوص این نتیجه و عملکرد والیبالیست‌های کشورمان گفت: «ما فرصت پیروزی مقابل صربستان را داشتیم، اما تیم ما تیم خوبی است و تیم‌های دیگر حاضر در این مسابقات حتی از ما ناآماده‌تر هستند و ما فرصت خوبی داریم که در این مسابقات بیاییم و مقابل حریف‌های خود موفق عمل کنیم.»
ششمین دوره لیگ ملت‌ها در گروه مردان از سه‌شنبه یکم خرداد آغاز شده است و تیم ملی والیبال ایران از ساعت 3:30 بامداد پنجشنبه سوم خرداد در نخستین مسابقه خود به مصاف صربستان رفت. تیم ایران در ست نخست با کسب دو امتیاز متوالی بازی را شروع کرد و تا امتیاز 14بر 7برتری خود را به تیم صربستان دیکته کرد. در امتیاز 19دو تیم برابر شدند تا کار برای تیم ایران سخت شود. در نهایت تیم ایران نتیجه این ست را 27بر 25به صربستان واگذار کرد. در این ست، پوریا حسین خانزاده و محمد بربست نیز برای تیم ایران به میدان رفتند. دو تیم در ست نخست در دفاع، عملکرد مشابهی داشتند و سه امتیاز کسب کردند، اما آمار حمله صربستان با 14امتیاز بهتر از 12پوئن ایران بود. تیم ایران در این ست سه امتیاز سرویس به دست آورد که صربستان نتوانست از سرویس امتیازی کسب کند. اشتباهات بازیکنان ایران نسبت به حریف بیشتر بود که 10پوئن نصیب صربستان شد و در مقابل ایران هفت پوئن از اشتباهات بازیکنان این تیم به‌دست آورد.
در ابتدای ست دوم بازهم عملکرد تیم ایران به‌مراتب بهتر از صربستان بود به‌گونه‌ای که مردان والیبال کشورمان 6بر 2 از حریف پیش افتادند. برتری ایران در این ست تا پایان ادامه داشت و ملی‌پوشان ایران 25بر 17به پیروزی رسیدند تا از نظر ست شماری مسابقه دو تیم یک بر یک برابر شوند. در این ست تیم ایران در همه آیتم‌ها عملکرد بهتری از صربستان داشت و 14امتیاز حمله، دو پوئن از دفاع و 6 امتیاز از اشتباهات حریف به‌دست آورد. صرب‌ها در ست دوم تنها 11امتیاز دفاع به‌دست آوردند و 6پوئن نیز از اشتباهات بازیکنان ایران کسب کردند.
رقابت دو تیم در ست سوم بسیار نزدیک به هم پیش رفت به‌گونه‌ای که در امتیازهای پنجم، هفتم، نهم و دهم دو تیم برابر شدند. سپس صربستان دو امتیاز متوالی به دست آورد و پائز وقت استراحت درخواست کرد. در این ست جواد کریمی و پوریا حسین خانزاده نیز به میدان آمدند، اما در نهایت نتیجه ست سوم 25بر 19به سود صربستان شد تا شاگردان ایگور در ست شماری دو بر یک از ایران پیش بیفتند. در ست چهارم تیم صربستان عملکرد بهتری نسب ت به ایران داشت و 25بر 18به پیروزی رسید تا در نهایت سه بر یک فاتح این میدان مهم باشد. کولادوس فابریک از فرانسه و ایوانوف ایوایلو از بلغارستان داوران اول و دوم این مسابقه بودند.
 نفرزاده: اگر منسجم باشیم، می‌توانیم به بالای جدول برگردیم
فرهاد نفرزاده، کارشناس والیبال کشورمان، در گفت‌وگو با «شهروند» درخصوص شکست 3بر یک شاگردان پائز مقابل تیم صربستان در گام اول لیگ ملت‌های والیبال گفت: «هفته اول لیگ ملت‌های والیبال شروع شده است و تیم ما هم طبق برنامه در برابر صربستان بازی داشت. در این بازی ما شرایط سختی داشتیم چون ما از آن دست تیم‌هایی هستیم که به‌دنبال کسب سهمیه المپیک بودیم و با پیروزی مقابل صربستان، می‌توانستیم حریف مستقیم خود را ببریم و از نظر روحی در شرایط بهتری قرار بگیریم. در ست‌های اول و دوم ما شرایط خوبی داشتیم اما در ست‌های سوم و چهارم، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که نتوانستیم و در ادامه مسابقات، کار ما برای صعود به المپیک سخت شد.»
او درباره ترکیب حال حاضر تیم ملی والیبال کشورمان و مقایسه آن با نسل گذشته گفت: «در مقام مقایسه میان بازیکنانی که الان هستند و بازیکنانی که از 2012تا المپیک توکیو حضور دارند، باید گفت که فدراسیون والیبال باید تلاش خود را می‌کرد تا از تمام سرمایه‌های موجود در این مسابقات استفاده شود. به‌طور مثال در تیم صربستان همچنان بازیکنان هم‌نسل سعید معروف حضور دارند اما در ترکیب والیبال ما چنین چیزی وجود نداشت و این یک فرصت‌سوزی به‌حساب می‌آمد و می‌توانستیم از ظرفیت‌های خود به‌طور کامل استفاده کنیم.»
نفرزاده افزود: «بازیکنانی که هم‌اکنون در ترکیب تیم ملی حضور دارند، مهره‌های بسیار خوبی هستند. ما اسماعیل‌نژاد را داریم که در سری «‌آ» دارد بازی می‌کند و در پست سرعتی، بازیکنان‌مان مقداری کم‌تجربه هستند اما در پست قدرتی و دریافت‌کننده، نفرات خوبی داریم و بهترین‌های ایران هستند. در پست پاسور هم ما نفرات باتجربه‌ای داریم و جزو بهترین‌ها هستند. ما ترکیب خوبی داریم اما چون پائز نتوانست لیگ ما را دنبال کند، شناخت کافی نسبت به نفرات ندارد و نیاز به زمان دارد تا بتواند به ترکیب مدنظر خود دست پیدا کند.»
کارشناس والیبال کشورمان در پایان با اشاره به اینکه والیبالیست‌های کشورمان درصورت عملکرد منسجمانه‌تر می‌توانند نتایج بهتری را در ادامه مسابقات به‌دست بیاورند، خاطرنشان کرد: «والیبال ما در شرایط مختلف، کارهای متنوعی را انجام داده است. ما فرصت پیروزی مقابل صربستان را داشتیم اما تیم ما تیم خوبی است و تیم‌های دیگر حاضر در این مسابقات حتی از ما ناآماده‌تر هستند و ما فرصت خوبی داریم که در این مسابقات بیاییم و مقابل حریف‌های خود موفق عمل کنیم. امید صعود به المپیک هنوز از دست نرفته است و اگر در ادامه کار مقابل رقبا بتوانیم منسجم‌تر باشیم و عملکرد خوبی از خود ارائه دهیم، می‌توانیم به شرایط خوب جدول برگردیم و به روزهای آینده امیدوار باشیم.»

نظر شما