شناسهٔ خبر: 66830435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عزای شهادت رئیسی در جغرافیای ۲میلیارد نفری!

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان سال۱۴۰۰ در شرایطی دولت و وزارت امورخارجه را تحویل گرفتند که کشور در سراشیبی نزاع آشکار با همسایگان بود. حذف دوگانه تقلبی میدان- دیپلماسی از جمله اتفاقات مهم در دولت رئیسی بود. 
به گزارش فارس، شهید سیدابراهیم رئیسی در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری خود وعده داد سیاست خارجی دولت محدود به برجام نخواهد بود و روابط با تمام کشور‌های دنیا به ویژه کشور‌های همسایه را پیگیری خواهد کرد. در همین چارچوب شهید «حسین امیرعبداللهیان» در جایگاه وزارت امور خارجه قرار گرفت. نتیجه این راهبرد را می‌توان در نوع مواجهه کشور‌های جهان به ویژه همسایگان نسبت به شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه مشاهده کرد. 
دولت‌های حاکم بر یک‌چهارم جمعیت جهان برای شهید رئیسی عزای عمومی اعلام کرده‌اند. برنامه رسمی و ملی در جغرافیایی به وسعت ۲میلیارد نفر در جهان پیرامونی ایران به احترام شهدای جمهور ایرانی لغو شده است. این جغرافیا از شبه‌قاره‌هند در جنوب آسیا تا دروازه‌های اروپا امتداد یافته است. اما فقط همین نیست. از پکن تا واشینگتن، از مسکو تا ناتو، از اضلاع محور مقاومت در بلاد عربی تا پادشاهان و امیران حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، از شیخ الازهر سنی‌مذهب تا پاپ فرانسیس (رهبر کاتولیک جهان) این حادثه را به «رهبری و ایران» تسلیت عرض کردند. 
شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان سال۱۴۰۰ در شرایطی دولت و وزارت امورخارجه را تحویل گرفتند که کشور در سراشیبی نزاع آشکار با همسایگان بود. حذف دوگانه تقلبی میدان- دیپلماسی از جمله اتفاقات مهم در دولت رئیسی بود. 


 مقابله با نقشه اسرائیل  در همسایگی شرق ایران
سقوط دولت تحت‌الحمایه امریکا در افغانستان و بازگشت طالبان مهم‌ترین پرونده همسایگی شرق ایران در سال۱۴۰۰ بود. رسانه‌های سه‌گانه لندنی در آن برهه زمانی با همسویی عوامل سیاسی- سلبریتی یک جریان خاص در داخل کشور به دنبال درگیرکردن ایران در جبهه شرقی بودند؛ درگیری‌ای که اساساً ربطی به تهران نداشت. مردم افغانستان خود با عدم‌حمایت از دولت تحت‌الحمایه امریکا و حتی بقایای حکومت موسوم به مجاهدان، عملاً کلید افغانستان را به طالبان اهدا کردند. برخی جریانات حتی پا را فراتر گذاشتند و به دنبال ایجاد نزاع مذهبی بودند. آرزوی رژیم‌صهیونیستی ایجاد یک جبهه در شرق کشور برای تغییر اولویت و تمرکز تهران از شامات بود که محقق نشد. 
اکنون رابطه تهران- کابل در آرامش است، این در حالی است که حکومت مستقر در افغانستان در نزاع دائم با پاکستانی است که از بعد مذهب و قومیت قرابت نزدیکی به آن دارد و از ابتدای تشکیل طالبان، پشتیبان شماره‌یک آن بود. 


 مقابله با حضور اسرائیل  در همسایگی غرب ایران
اقلیم کردستان عراق از قبل انقلاب۱۳۵۷ پایگاهی برای عوامل رژیم‌صهیونیستی بود. دو خاندان بر این اقلیم حاکم هستند که یکی از آن دو روابط ویژه‌ای با تل‌آویو دارد. پیوند عوامل صهیونیست با تجزیه‌طلبان تبدیل به چالش امنیتی برای ایران شده بود. نیرو‌های مسلح ایران در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نقاط حضور عوامل رژیم‌صهیونیستی در این منطقه را هدف قرار دادند. هماهنگی دیپلماسی و نیروی نظامی به نقطه‌ای رسید که «نچیروان ادریس مصطفی بارزانی» رئیس اقلیم کردی عراق پس از سه سال به ایران سفر کرد تا روابط  تهران- اربیل را ارتقا دهد، البته عملیات «وعده‌صادق» نیز کاتالیزور این واقعه بود. 


 آشتی دو همسایه رقیب!
روز جمعه ۱۹اسفند۱۴۰۱ زلزله سیاسی در روابط بین‌الملل رخ داد. عربستان به عنوان بزرگ‌ترین «متحد امریکا در غرب آسیا» با ایران بدون دخالت واشینگتن توافق کرد. واسطه این توافق نیز چین (بزرگ‌ترین رقیب جهانی امریکا) بود. این توافق مهر باطلی شد بر ناتوی عربی یا ناتوی موسوم به خلیج که مقرر بود در اتحاد با اسرائیل علیه ایران تشکیل شود. 
 «بریکس و شانگهای»  نگین سیاست خارجی دولت رئیسی
ایران سال۱۴۰۲ عضو بریکس شد. بریکس با استناد به پیش‌بینی گلدمن ساکس تا سال۲۰۵۰ به قدرت مسلط در حوزه تولید ناخالص داخلی در جهان تبدیل خواهد شد. 
بریکس در حال حاضر ۴۳درصد تولید جهانی نفت را به خود اختصاص داده و جمعیت اعضای آن تقریباً نیمی از کل جهان است. بریکس از نظر سهم در تولید ناخالص داخلی جهانی (برحسب شاخص PPP) از G۷ جلوتر است. سهم بریکس به ۳۵درصد تا پایان سال۲۰۲۳ افزایش یافت. مضاف بر این، دولت رئیسی در ابتدای دولت خود موفق شد عضو پیمان شانگ‌های شود. سازمان همکاری شانگ‌های سال۱۹۹۶ با هدف برقرارکردن موازنه قدرت با ناتو پایه‌گذاری شد. 
چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان هشت عضو اصلی این سازمان بودند. این سازمان پس از پیوستن ایران ۹عضو دائم دارد. 
سرریز این توافقات بین‌المللی را می‌توان در افزایش تعاملات تجاری نظیر فروش نفت مشاهده کرد. با استناد به گزارش «فایننشال تایمز» فروش نفت ایران به بالاترین سطح نسبت به شش سال گذشته رسید. دولت رئیسی توانست میزان فروش نفت را بالاتر از روزی ببرد که دولت را از روحانی تحویل گرفت. خبرنگار BBC فارسی در رابطه با حوزه دیپلماسی همسایگان دولت رئیسی اذعان کرد: نقش آقای امیرعبداللهیان به عنوان یک دیپلمات عمل‌گرا شناخته می‌شود. من از منابع دیپلماتیک در منطقه به خصوص کشور‌های عربی چندین مرتبه شنیدم که آقای امیرعبداللهیان توانسته است رابطه انسانی‌تر و نزدیک‌تری را حتی با برخی از مقامات کشور‌های سختی مثل مصر برقرار کند. 
خبرنگار BBC فارسی در ادامه گفت: «الان می‌بینیم که شیخ الازهر از مصر به فارسی پیام فرستاد که بی‌سابقه است. الازهر رابطه خیلی خوبی با شیعیان ندارد و به نوعی منتقد جمهوری اسلامی در منطقه هم محسوب می‌شود، اما الان روحانی ارشد الازهر پیام تسلیت فرستاده است. روابط ایران و مصر همیشه شکرآب بوده است، اما آقای رئیسی و بالاخص شخص آقای امیرعبداللهیان به نوعی یخ ارتباط را آب کردند، [ این موضوع پس از آن شکل گرفت که]روابط جمهوری اسلامی و عربستان آغاز شد. همچنان پیام‌های تسلیت می‌آید.»

نظر شما