شناسهٔ خبر: 66829871 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کاهش شکاف مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی در دولت سیزدهم 

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: اصلاحات انجام‌شده از سوی دولت سیزدهم گامی در مسیر درست تحقق عدالت مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی بوده است. با هدف قرار گرفتن مؤدیان مالیاتی بزرگ با درآمد‌های کلان و مشاغل خاص، دولت سیزدهم توانست گامی بزرگ در جهت کاهش شکاف مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی بردارد که در کاهش شکاف مالیاتی و همچنین مبارزه با فراریان از پرداخت مالیات و اطمینان از پرداخت سهم عادلانه همه مشاغل با توجه به درآمد اکتسابی‌شان نیز کمک بزرگی به حاکمیت کرده است.
 
تمرکز دولت سیزدهم بر اصلاح نظام مالیاتی به منظور کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی، اقدامی راهبردی است که هدف آن برقراری عدالت مالیاتی و تضمین این است که همه شهروندان، به ویژه آن‌هایی که درآمد بالاتری دارند، سهم عادلانه خود را در اقتصاد کشور سهیم کنند. 
دولت با تمرکز بر جمع‌آوری مالیات از مؤدیان بزرگ با درآمد‌های کلان در حال برداشتن گام‌هایی به سمت یک سیستم مالیاتی عادلانه‌تر است که قادر به تأمین مالی برنامه‌های اجتماعی و پروژه‌های زیربنایی بدون تکیه صرف بر درآمد‌های نفتی است. 
یکی از اصلاحات کلیدی دولت سیزدهم، اجرای دستگاه‌های پوز در مشاغل سراسر کشور بود. این دستگاه‌های پوز امکان ثبت دقیق فروش و تراکنش‌ها را فراهم می‌کنند و گزارش کمتر درآمد و فرار مالیاتی را برای مشاغل دشوارتر می‌کند. با ارجاع متقابل به داده‌های مالی و تقاطع‌گیری داده‌ها از بیمه تأمین اجتماعی، اداره ثبت و همچنین تراکنش‌های نظام بانکی از طریق شبکه بانکی و بانک مرکزی، دولت سیزدهم توانسته است به سمت شناسایی مغایرت‌ها حرکت کند و مشاغل خاص با درآمد‌های کلان را که دارای شکاف مالیاتی هستند، هدف قرار دهد. 
تمرکز بر جمع‌آوری مالیات از مؤدیان بزرگ با درآمد‌های کلان، گامی ضروری در کاهش شکاف مالیاتی و اطمینان از اینکه همه سهم عادلانه خود را در درآمد کشور سهیم می‌کنند، است. با هدف قرار دادن مؤدیان مالیاتی بزرگ، دولت می‌تواند بخش قابل توجهی از کل درآمد مالیاتی را از درصد کمی از جمعیت جمع‌آوری کند، در حالی که برای مؤدیان مالیاتی کوچک‌تر نیز معافیت‌های مالیاتی در نظر می‌گیرد. این رویکرد کمک می‌کند اطمینان حاصل شود که کسانی که می‌توانند مالیات بیشتری بپردازند، این کار را انجام می‌دهند، در حالی که وضعیت کسانی که ممکن است ابزار پرداخت را نداشته باشند، تسکین می‌دهد. 
علاوه بر این، با تمرکز بر مؤدیان مالیاتی بزرگ با درآمد‌های کلان در بخش مشاغل، دولت شهید رئیسی توانست بخش قابل توجهی از بی‌عدالتی در نظام مالیاتی را کاهش دهد که این رویکرد نه تنها در جهت عدالت‌محورشدن نظام مالیاتی و فرایند اخذ مالیات کمک کرده، بلکه در کاهش بار مالیاتی و همچنین مبارزه با فرار مالیاتی و اطمینان از پرداخت سهم منصفانه همه مشاغل نیز کمک شایانی به دولت کرده است. 
در انتها باید گفت اصلاحات انجام‌شده از سوی دولت سیزدهم گامی در مسیر درست تحقق عدالت مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی بوده است. با هدف قرار گرفتن مؤدیان مالیاتی بزرگ با درآمد‌های کلان و مشاغل خاص، دولت سیزدهم توانست گامی بزرگ در جهت کاهش شکاف مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی بردارد که در کاهش شکاف مالیاتی و همچنین مبارزه با فراریان از پرداخت مالیات و اطمینان از پرداخت سهم عادلانه همه مشاغل با توجه به درآمد اکتسابی‌شان نیز کمک بزرگی به حاکمیت کرده است.

نظر شما