شناسهٔ خبر: 66829827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جمهوری اسلامی :«انتخابات را واقعاً رقابتی کنيد»

صاحب‌خبر -

شفقنا-  جمهوری اسلامی نوشت:«حکمرانان کنوني ما اين واقعيت تلخ را بپذيرند که کاهش مستمر مشارکت مردمي در انتخابات‌ها براي کشور، نظام و حتي خود حکمرانان يک تهديد است. اگر آنها مي‌خواهند اين تهديد را به فرصت تبديل کنند، راهي غير از اين ندارند که به انتخابات رقابتي واقعي روي بياورند.»

به گزارش شفقنا، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله  خود با عنوان«انتخابات را واقعاً رقابتي کنيد» این گونه آورده است:

با عبور کشور از 5 روز التهاب ناشي از سانحه هوائي براي بالگرد حامل رئيس ‌جمهور و همراهانش که منجر به شهادت آنها شد، اکنون مهم‌ترين موضوعي که در دستور کار جامعه قرار دارد انتخابات رياست جمهوري است.
طبق اصل 131 قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي، در زمان فقدان رئيس ‌جمهور «شورائي متشکل از رئيس مجلس و رئيس قوه قضائيه و معاون اول رئيس ‌جمهور موظف است ترتيبي دهد که حداکثر ظرف مدت 50 روز رئيس ‌جمهور جديد انتخاب شود».
اين شورا از هفته گذشته کار خود را آغاز کرد و طبق اخبار منتشره، اين مأموريت در زمان مقرر انجام خواهد شد. اين، ظاهر و شکل کار است که بطور طبيعي انجام مي‌شود ولي آنچه مهم است و کشور ما امروز به آن نياز دارد، شکل ظاهري انتخابات رياست جمهوري نيست، چگونگي برگزاري اين انتخابات مهم است.
مسئولان نظام مي‌توانند از فرصتي که خون شهداي سانحه بالگرد به وجود آورده براي جذب حداکثري مردم به پاي صندوق‌هاي رأي استفاده کنند و با برگزار کردن يک انتخابات رقابتي واقعي شرايط کشور را از ريزش در مشارکت به رويش تبديل نمايند. در سه انتخابات 1398 مجلس يازدهم، رياست جمهوري 1400 و اسفند 1402 براي مجلس دوازدهم، ريزش‌هاي زيادي مشاهده شد که در خور نظام جمهوري اسلامي نبود. علت اصلي اين بود که اين سه انتخابات، رقابتي به معناي واقعي نبودند. مسئولان سخن از رقابتي بودن انتخابات در تمام اين سه مورد مي‌گفتند ولي در عمل با ردصلاحيت‌هاي گسترده داوطلبان، مجالي براي رقابت گرايش‌هاي فکري مختلف باقي نماند و آنچه رقابت ناميده شد در واقع رقابت اصحاب يک گرايش با خودشان بود. اين وضعيت در انتخابات رياست جمهوري 1400 بيش از دو انتخابات قبل و بعد از آن مشاهده شد. محصول اين نوع انتخابات غيررقابتي، شکل گرفتن حکمراني يکدست است که با روح قانون اساسي سازگاري ندارد. روح قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي نمايانگر تفرق قدرت است با اين گرايش منطقي و حکيمانه که از تفرق قدرت براي حفاظت از استقلال قوا استفاده شود در عين حال که رعايت وحدت بر محور منافع ملي وظيفه اجتناب‌ناپذير هر سه قوه است.
مهم‌ترين عامل بقاء و دوام و قوام حکمراني، حفظ و تقويت پشتوانه مردمي نظام حکومتي است. اين مهم فقط با رعايت حقوق مشروع مردم در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و شهروندي تأمين مي‌شود. برگزاري انتخابات رقابتي واقعي يکي از راه‌هاي تأمين حقوق مشروع مردم و از عوامل بسيار مؤثر در حفاظت از پشتوانه مردمي و تقويت آنست، چيزي که در شرايط کنوني بشدت به آن نياز داريم.
مسئولان نظام اگر خواهان خارج شدن انتخابات از سردي و دور شدن از مشارکت حداقلي هستند و مي‌خواهند آراء باطله مهم‌ترين رقيب فرد منتخب نباشد، بايد به رقابتي کردن آن در عمل و نه در حرف و شعار همت بگمارند. حکمرانان کنوني ما اين واقعيت تلخ را بپذيرند که کاهش مستمر مشارکت مردمي در انتخابات‌ها براي کشور، نظام و حتي خود حکمرانان يک تهديد است. اگر آنها مي‌خواهند اين تهديد را به فرصت تبديل کنند، راهي غير از اين ندارند که به انتخابات رقابتي واقعي روي بياورند.
منظور از رقابت واقعي اين نيست که هرکس داوطلب مي‌شود تأييد صلاحيت شود. تأييد صلاحيت‌ها اگر به جاي سليقه‌اي و سياسي بودن به قانوني بودن تبديل شوند و قانون نيز طبق ميل افراد تفسير نشود، زمينه براي انتخابات رقابتي واقعي فراهم خواهد شد. در اينصورت، مشارکت 41 درصدي به حداقل 80 درصدي تبديل خواهد شد، رويدادي که هم به نفع کشور و نظام است، هم پشتوانه‌اي مردمي براي حکمراني خواهد بود و هم اميد را به عموم مردم برخواهد گرداند و اين مهم‌ترين نياز امروز است. مهم اين نيست که چه کسي رئيس ‌جمهور مي‌شود، چگونه رئيس ‌جمهور شدن مهم است.

نظر شما