شناسهٔ خبر: 66829201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

«آنگونه که منابع رسمی کشورمان اعلام کرده اند، در زمان وقوع حادثه سقوط هلی کوپتر شهدای خدمت، پهپادهای پیشرفته ایرانیِ مجهز به رادار "سار" برای انجام ماموریت در منطقه اقیانوس هند حضور داشته اند و دلیل موافقت با پیشنهاد ترکیه برای کمک به کشورمان در شرایط بحرانی مذکور، دور بودن حوزه عملیاتی پهپادهای ایرانی از محل حادثه بوده است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش الف؛ تنها اندکی پس از انتشار خبرِ وقوع یک حادثه سخت برای بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان در جنگل های ارسباران استان آذربایجان شرقی، تلاش های گسترده برای یافتن آن و اطلاع از سرنوشت مسافران آن صورت گرفت. در این راستا، نیروهای نظامی و امدادی کشورمان و حتی گروه های داوطلب در منطقه، همه و همه دست به دست هم دادند تا هر چه سریعتر در شرایط نامساعد جوی و موقعیت کوهستانی-جنگلی منطقه، بالگرد مفقود شده حامل رئیس جمهور و هیات همراه را بیابند. 

 مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرده که محل مذکور توسط پهپادهای ایرانی مورد شناسایی قرار گرفته است. این در حالی است که طرف ترکیه ای مدام از موفقیت عملیات پهپادی خود در کشورمان خبر می‌دهد. در این میان، توجه به 2 نکته ضروری است. اولا با توجه به ناگهانی بودن حادثه رخ داده اخیر برای رئیس جمهور فقید کشورمان و هیات همراه، آنگونه که منابع رسمی کشورمان اعلام کرده اند، در زمان وقوع حادثه، پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار "سار" برای انجام ماموریت در منطقه اقیانوس هند حضور داشته اند و دلیل موافقت با پیشنهاد ترکیه برای کمک به کشورمان در شرایط بحرانی مذکور، دور بودن حوزه عملیاتی پهپادهای ایرانی از محل حادثه بوده است. پهپادهای مجهز به رادار سار قادر به تشخیص و کنترل نقاط زیر ابرهای فشرده هستند. 

دوم اینکه به نظر می رسد مانور گسترده در مورد ماهیت عملکرد پهپادهای آکینجی ترکیه ای در بحبوحه سانحه اخیر برای رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه تا حدی نیز معطوف به بازاریابی بین المللی برای آن ها بوده است. این مساله، مورد اشاره برخی چهره های نظامی در ترکیه نیز بوده است. 

با این همه، نکته مهم این است که ایران موضع خود را در رابطه با مساله مذکور از تریبون های رسمی اعلام کرده و البته که از تلاش ها و کمک های دیگر کشورهای دوست نظیر ترکیه در جریان وقوع حادثه ناراحت کننده اخیر برای شهدای خدمت نیز تشکر و قدردانی کرده است. 

نظر شما