شناسهٔ خبر: 66829025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

با اعلام رای دیوان عدالت اداری:

ابطال برخی مواد دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس رد شد

دیوان عدالت اداری، درخواست ابطال برخی مواد دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن تفرشی به دنبال شکایت مطروحه در دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال برخی مواد دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس، اعلام کرد: هیأت تخصصی مالیاتی بانکی دیوان عدالت، موضوع شکایت را مغایر با قانون ندانسته و درخواست ابطال آن‌ را رد کرد.

وی افزود: شاکی مدعی است شورای عالی بورس با تصویب دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد، خارج از صلاحیت قانونی به حوزه مقررات‌گذاری و تخلف‌انگاری نسبت به مؤسسات حسابرسی ورود کرده است. برخلاف این نظر، شمول دستورالعمل صرفاً محدود به حسابرسانی است که پس از کسب امتیازات لازم، تحت عنوان حسابرسان معتمد سازمان بورس، مجوز حسابرسی شرکت‌های بورسی و فرابورسی را بدست آورده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: این بخش از حسابرسان ضمن شمول ضوابط عام حوزه حسابرسی و تحت نظارت سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی در چارچوب مقررات بازار سرمایه تحت نظارت سازمان بورس نیز قرار گرفته و ضمانت‌های اجرایی انضباطی تعیین شده در محدوده جواز صادره از سازمان بورس است و نهایتاً به حذف آنها از فهرست موسسات حسابرسی معتمد می‌انجامد.

به گفته تفرشی، هیأت تخصصی مالیاتی بانکی دیوان عدالت اداری با این استدلال که تدوین این دستورالعمل به منظور نظارت بر امور حسابرسی شرکت‌ های بورسی و حصول اطمینان از حسابرسی آنها است و با اساسنامه‌های سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی و قانون استفاده از خدمات تخصصی و فنی حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمی تعارضی ندارد، مفاد دستورالعمل را منطبق با قانون تشخیص داده و رأی به رد شکایت صادر کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما