شناسهٔ خبر: 66828712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

امیرعبداللهیان پای ثابت احقاق حقوق مردم فلسطین بود

روزنامه جوان

من توفیق داشتم که به عنوان سفیر، دو سال با آقای امیرعبداللهیان همکاری داشته باشم. ایشان را مرد میدان سیاست و دیپلماسی می‌دانستم. ایشان اخلاق‌مدار و همه‌جانبه‌نگر بود

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: خاکسپاری «شهدای خدمت» در سوم خرداد ۱۴۰۳، باعث شد خاطره غرورآفرین آزادسازی خرمشهر که طی سالیان سال در حافظه تاریخی ایرانیان ثبت شده بود با خاطره بدرقه باشکوه شهدا پیوندی ناگسستنی یابد. صبح روز پنج‌شنبه در یکی از این مراسم در محوطه میدان مشق تهران، دیپلمات‌ها، چهره‌های برجسته کشوری و خیل سوگواران «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه شهید برای تسلیت به خانواده وزیر فقید و تشییع پیکر او تجمع کردند. در میان نوشته‌های عرض تسلیت، تصاویر بی‌شمار وزیر و رئیس‌جمهور شهید، تعداد زیاد پرچم‌های ایران به همراه پرچم‌های فلسطین، حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی عراق هم به چشم می‌خورد و همین باعث شد عنوان «وزیر دیپلماسی و میدان» که در روز‌های گذشته و به تناوب در وصف امیرعبداللهیان شنیده شده است، به صورت عینی معنا پیدا کند. در حاشیه این مراسم که پس از انجام تشریفات و وداع با پیکر در میدان مشق، با تدفین وزیر شهید در حرم شاه عبدالعظیم حسنی در شهر ری پایان یافت، خبرنگار «جوان» با برخی از چهره‌های مطرح حاضر درباره خط‌مشی شهید امیرعبداللهیان گفتگو کرد. 

 حرکت پرشتاب سیاست خارجی متوقف نمی‌شود
حمیرا ریگی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کشور برونئی دیدگاه خود را درباره شهید امیرعبداللهیان این‌طور تشریح کرد: «من توفیق داشتم که به عنوان سفیر، دو سال با آقای امیرعبداللهیان همکاری داشته باشم. ایشان را مرد میدان سیاست و دیپلماسی می‌دانستم. ایشان اخلاق‌مدار و همه‌جانبه‌نگر بود. آقای امیرعبداللهیان بسیار به امور بین‌المللی تسلط داشتند و از عزت ایران در جهان دفاع کردند. این رویکرد به گونه‌ای بود که گاه، مردم دارالسلام برونئی به من می‌گفتند که افتخار می‌کنند، ایران را به عنوان کشور دوم خودشان انتخاب کنند. همین عزت و اقتدار در سطح جهان است که از دست دادن ایشان را سخت می‌کند. ایشان عاقبت به خیر شدند. کسی که در شب ولادت امام رضا (ع) از این دنیا می‌رود، انسانی شایسته و برگزیده است.» 
ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه هم در جمع تنی چند از خبرنگاران گفت: «قطعاً فقدان دکتر امیرعبداللهیان ضایعه‌ای برای دستگاه دیپلماسی و جمهوری اسلامی ایران است، اما جمهوری اسلامی ایران نظام مبتنی بر نهاد و مؤسسات است. مبتنی بر رویکرد‌های اساسی در حوزه روابط و سیاست خارجی و برآمده از آرمان‌ها و اندیشه‌های امام، رویکرد اصولی مقام معظم رهبری و همچنین اصول مصرح در قانون اساسی است. به رغم فقدان دکتر امیرعبداللهیان، در حرکت پرشتاب ایران در حوزه روابط خارجی و بین‌المللی به ملت شریف ایران اطمینان می‌دهیم که هیچ خللی ایجاد نخواهد شد. نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی مقتدر و توانمند است. میزان مشارکت کشور‌های مختلف در سطوح عالی در مراسم تجلیل از آقای دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور فقیدمان و آقای دکتر امیرعبداللهیان، کثرت پیام‌های همدردی که برای مقام معظم رهبری و دولت و مردم ایران ارسال شد، نشان‌دهنده جایگاه برجسته ایران در نظام بین‌المللی است و قطعاً در تعاملات سازنده دولت جمهوری ایران با کشور‌ها و دولت‌های جهانی خللی ایجاد نخواهد شد.» 
در این مراسم، شماری از جانبازان دفاع مقدس هم حضور داشتند. جواد استوار از جانبازان قطع عضو درباره کمک‌های شهید امیرعبداللهیان به جانبازان به خبرنگار «جوان» گفت: «ما در بنیاد مستضعفان درباره تأمین دارو‌های جانبازان اعصاب و روان دچار مشکل شدیم و در جریان یک مراسم آقای امیرعبداللهیان را دیدیم. درخواست‌مان را به ایشان گفتیم و در زمینه وارد کردن دارو‌های جانبازان اعصاب و روان درخواست کمک کردیم. ایشان بسیار استقبال کردند و پیگیر بخش کوچکی از این دارو‌ها بودند. من به نوبه خودم تشکر می‌کنم و الان هم دیگر عزیزان در این زمینه همکاری دارند.»

 گره‌های زیادی از سیاست خارجی باز شد
علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه اسبق و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پایان مراسم خاکسپاری با ابراز اندوه فراوان از فقدان شهید امیرعبداللهیان گفت: «ما یکی از برادران عزیز و ارزشمندمان را از دست دادیم. ایشان انسانی نجیب، کارآمد و مجاهد بود. نیت او خدایی بود و به همین دلیل هم شهادت نصیبش شد. تقدیر الهی بود که در اوج عزت و محبوبیت از دنیا برود. امیرعبداللهیان برای مردم مظلوم فلسطین در همین مدتی که در وزارت حضور داشت خیلی زحمت کشید. اقدامات او در قبل از این دوران هم جای خود دارد. به خصوص در ماه‌های اخیر که موضوع غزه پیش آمد، او پای ثابت برای احقاق حقوق مردم فلسطین بود و خیلی تلاش کرد. شخصیتی ولایت‌مدار و متدین بود و با هدف خودش و به غایت خودش که همان عاقبت به خیری و نام نیک و رضایت خدا بود، رسید.» 
علاءالدین بروجردی، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس و رئیس انجمن دوستی ایران و چین هم دیگر چهره‌ای بود که پس از خروج از حرم حضرت عبدالعظیم دیدگاه خود را تشریح کرد: «امیرعبداللهیان نماد اخلاص و ایثار و عشق به ولایت و شجاعت در عرصه سیاست خارجی به عنوان عرصه‌ای پیچیده بود. در دوران کوتاه وزارت ایشان که در دوران دکتر رئیسی اتفاق افتاد، توفیقات فراوانی حاصل شد و گره‌های زیادی در سیاست خارجی باز شد؛ همانند عضویت ایران در شانگ‌های و بریکس و مسائلی که ما با عربستان داشتیم. تقویت روابط با کشور‌های همسایه و اسلامی و حتی کشور‌های دوردست که ایشان به لحاظ وقت‌گذاری در این حوزه بی‌بدیل بودند و سر از پا نمی‌شناختند و در این عرصه هم با توجه به اینکه برای رضای خداوند متعال کار می‌کردند، خدا هم در کار ایشان برکت قرار داد و این هدیه میهمانی الهی شهادت است که به تعبیر قرآن، زندگی است. خوشا به سعادت آنها. ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد که در سایه پربرکت مقام معظم رهبری، انتخابات پرشوری داشته باشیم و فردی را برای ریاست کشور انتخاب کنیم که توقعات مردم را برآورده کند. امروزه سطح توقعات مردم در سطح شهید دکتر رئیسی است.»

نظر شما