شناسهٔ خبر: 66826709 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تقویت سیاست امنیتی مشترک اروپایی در دستورکار مثلث وایمار

اقتصاد ایران: کشورهای آلمان، فرانسه و لهستان به عنوان کشورهای موسوم به مثلث وایمار با توجه به تهدیدات روسیه تقویت سیاست امنیتی مشترک اروپایی را در دستور کار قرار داده‌اند.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، کشورهای آلمان، فرانسه و لهستان به عنوان مثلث وایمار قصد دارند با هم علیه به زعم خود اخبار جعلی و اطلاعات نادرست بخصوص از طرف روسیه مبارزه کنند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفته است که اروپا مورد حمله قرار گرفته است و باید از دموکراسی دفاع کرد.

به این ترتیب با توجه به تهدیدات هیبریدی روسیه، آلمان، فرانسه و لهستان می خواهند محرک قوی تری برای سیاست امنیتی مشترک اروپا نسبت به قبل باشند. آنالنا بائربوک (سبزها) وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در این باره گفت: ما دیگر نمی‌توانیم سیاست خارجی در خلبان خودکار را تحمل کنیم.

وی پس از مشورت با همتایانش از فرانسه و لهستان افزود: به همین دلیل است که ما به عنوان مثلث وایمار می‌خواهیم نیروی محرکه‌ای باشیم که خودمان را به‌عنوان یک اتحادیه اروپا به درستی قرار دهیم و توانایی بیشتری برای اقدامات ژئوپلیتیکی پیدا کنیم.

به این ترتیب چند هفته قبل از انتخابات اروپا در 9 ژوئن، سه وزیر خارجه اروپایی همچنین از مردم اروپا خواستند تا از رای خود برای دفاع از دموکراسی در اتحادیه اروپا استفاده کنند. بائربوک هشدار داد: جمهوری وایمار به ما یادآوری می‌کند که چگونه می‌توان قوانین دموکراتیک را با استفاده از نفرت و کمپین‌های هدفمند تضعیف کرد.

وی تاکید کرد: این نعمت بزرگ و شایستگی نسل های گذشته است که دموکراسی امروز قوی و دفاعی است و بهتر می توان از آن محافظت کرد. در عین حال، ما از تاریخ خود می دانیم که دموکراسی از آسمان سقوط نمی کند، بلکه باید هر روز زندگی کرد و در صورت شک و تردید از آن دفاع کرد.

بائربوک همچنین اعلام کرد آلمان، فرانسه و لهستان می خواهند به عنوان مثلث وایمار در مبارزه با اخبار جعلی و اطلاعات نادرست به یکدیگر بپیوندند. وی افزود: زیرا هر سه ما می بینیم که اتحادیه اروپا، اتحادیه آزادی ما، در تیررس قرار دارد. اروپا از درون و بیرون مورد حمله قرار گرفته است، از جمله از طریق جاسوسی، کمپین های اطلاعات نادرست و به ویژه قبل از انتخابات اروپا. به گفته وی قلب دموکراسی اروپایی هدف قرار گرفته است.

مثلث وایمار در سال 1991 به عنوان قالب گفتگو توسط وزرای خارجه وقت سه کشور در وایمار تأسیس شد. بائربوک مستقیماً بعد از سفر اخیر همبستگی خود به اوکراین به وایمار آمد. او روز سه‌شنبه در پایتخت کی یف، خواستار حمایت فوری بیشتر بین‌المللی از اوکراین در دفاع هوایی شد.

وزرای خارجه کشورهای فرانسه، آلمان و لهستان موسوم به گروه وایمار چندی پیش هم در مقاله‌ای مشترک با توجه به جنگ اوکراین خواستار ارتقاء تسلیحات گسترده در اروپا شدند.

از طرفی با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر، چندین کشور عضو ناتو نگرانند که ایالات متحده ممکن است از تعهدات خود در این ائتلاف بعد از برنده شدن احتمالی دونالد ترامپ دور شود. ترامپ پیش از این نیز در طول مبارزات انتخاباتی تهدیدات مشابهی را انجام داده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما