شناسهٔ خبر: 66826213 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اولین میکروکامپیوتر دنیا به حراج گذاشته می‌شود

اولین ریزکامپیوتر دنیا به‌ همراه یک پرینتر و یکی دیگر از نسخه‌های بعدی آن به حراج گذاشته می‌شود.

صاحب‌خبر -

میکروکامپیوتر رومیزی Q1، اولین ریزکامپیوتر دنیا، به‌همراه یک پرینتر و یکی دیگر از نسخه‌های بعدی آن به حراج گذاشته می‌شود. این ریزکامپیوتر را نظافتچیان دانشگاه کینگستون لندن به‌طور تصادفی کشف کردند، و حراج آن در سازمان Heritage Auctions انجام خواهد شد.

کشف تصادفی چیزهایی که فکر می‌کردیم برای همیشه از دست رفته‌اند شگفتی‌هایی هستند که در سال‌های اخیر بارها موجب موجی از شادی و هیجان شده‌اند. در بسیاری از موارد، فیلم‌ها و مستندهایی قدیمی و فراموش‌شده در بایگانی‌هایی آن سوی دنیا کشف شده‌اند. اما کشف سه دستگاه بسیار نادر در انبار یک دانشگاه هنگام نظافت همچنان یک رویداد بسیار نادر در تاریخ کامپیوتر است.

امروز دیگر کسی از کلمه «میکروکامپیوتر» استفاده نمی‌کند. این که اولین میکروکامپیوتر دنیا چه باشد، به تعریف این اصطلاح بستگی دارد. اما Q1 یکی از مدعیان اصلی اولین میکروکامپیوتر دنیاست: یک دستگاه مستقل با کیبورد و نمایشگر تعبیه‌ شده در خودش.

میکروکامپیوتر Q1

Q1 محصول کمپانی نیویورکی Q1 بود. این کامپیوتر به‌جای مدارهای منطقی TTL (منطق ترانزیستور-ترانزیستور) مبتنی بر ترانزیستورهای سیمی، حول یک پردازنده 8008 اینتل ساخته شد. معماری مبتنی به ریزپردازنده به Q1 این قدرت را می‌داد که توانایی‌هایی داشته باشد که پیش‌تر به سیستم‌های بزرگ‌تر منحصر بود.

Q1 از لحاظ تجاری موفق نبود. بزرگ‌ترین مشتری آن ناسا بود و تعداد بسیار کمی از آن به کشورهای دیگر صادر شد. این کامپیوترهایی که در دانشگاه کینگستون پیدا شده‌اند احتمالاً بخشی از تلاش ناموفق کمپانی Q1 بودند برای تثبیت جای پای خود در بریتانیا در اواخر دهه ۱۹۷۰.

دستگاه‌هایی که به حراج گذاشته شده‌اند عبارتند از یک میکروکامپیوتر رومیزی متعلق به سال ۱۹۷۲ که در خودش یک کیبورد، نمایشگر و پرینتر دارد؛ یک دستگاه Q1 Lite متعلق به سال ۱۹۷۶، که یک نسخه ساده‌تر است بدون پرینتر؛ و یک پرینتر رومیزی که برای کار با Q1 طراحی شده است. این پرینتر از جنس فلز و بسیار سنگین‌تر از پرینترهای امروزی است.

نمایشگر این کامپیوترها پلاسمایی است. میکروکامپیوتر Q1 Lite می‌توانست به‌صورت شبکه با میکروکامپیوترهای دیگر نیز استفاده شود. هر سه دستگاه از لحاظ ظاهری در وضعیت خوبی قرار دارند، زیرا دهه‌ها در جعبه مانده بودند. کمی خوردگی و رنگ‌پریدگی در آن‌ها دیده می‌شود اما کلیدهای آن‌ها کامل است و استحکام خود را حفظ کرده‌اند.

فروشندگان این کامپیوترها را به برق متصل نکرده‌اند تا آن‌ها را تست کنند و همه را در همین وضعیتی که هستند می‌فروشند. حراج آنلاین است و از ساعت ۰۰:۳۰ بامداد شنبه به وقت تهران آغاز می‌شود.

قیمت اولیه کامپیوتر Q1 و کامپیوتر Q1 Lite به‌ ترتیب ۳۲٬۰۰۰ و ۸٬۵۰۰ دلار است. پرینتر نیز با قیمت اولیه ۱٬۲۰۰ دلار حراج می‌شود.

منبع: دیجیاتو

نظر شما