شناسهٔ خبر: 66825161 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هشدار بورل به رژیم صهیونیستی:

از تهدید قضات دیوان کیفری بین‌المللی دست بردارید

مسئول سیاست خارجی اروپا نسبت به تهدید کردن قضاتی که قصد دارند پرونده جنایت جنگی نتانیاهو را بررسی کنند، هشدار داد.

صاحب‌خبر -

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به رژیم صهیونیستی هشدار داد که قضات دیوان کیفری بین‌المللی را که دادستان اصلی آن به دنبال صدور حکم بازداشت نتانیاهو است، «تهدید نکند».

به گزارش الجزیره، این مقام اتحادیه اروپا تصریح کرد: «از همه و از کابینه اسرائیل شروع می‌کنم، از برخی دولت‌های اروپایی نیز می‌خواهم که قضات را نترسانند و آنها را تهدید نکنند». 

گفتنی است، دادگاه کیفری بین‌المللی به دنبال حکم جلب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ او به جرم ارتکاب جنایات جنگی است. اوایل این هفته، نتانیاهو به طور ضمنی دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرده و گفته است که او باید «نگران» وضعیت خود باشد. از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز مدعی شده که صلاحیت این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد.

دیوان کیفری بین‌المللی نهادی است که «بزرگ‌ترین جنایات جامعه بین‌المللی» را بررسی می‌کند و اگر چه با سازمان ملل رابطه دارد، اما برخلاف دادگاه لاهه مستقل از آن است. این دادگاه صلاحیت رسیدگی به چهار جنایت اصلی نسل کشی، جنایت علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز را دارد. این دادگاه برخلاف دادگاه لاهه که اتهامات دولت‌ها یا گروه‌های سیاسی را بررسی می‌کند، وظیفه رسیدگی به جنایات «افراد» را دارد. اگر پرونده‌ای به مرحله محاکمه برسد، هیئتی متشکل از ۳ قاضی شواهد را بررسی کرده و حکم صادر می‌کند. در صورت وجود محکومیت، مظنون می‌تواند تا ۳۰ سال حبس دریافت کند یا در برخی موارد استثنایی به حبس ابد محکوم شود.

مترجم: زهرا نجفی

نظر شما