شناسهٔ خبر: 66823478 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نقد کتاب «رهیافت به انقلاب اسلامی» مطرح شد؛

انقلاب اسلامی پدیده‌ای مدرن با محتوای سنتی است

کهگیلویه و بویراحمد- منتقد «کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» گفت: انقلاب اسلامی پدیده‌ای مدرن با محتوای سنتی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، مهدی فدایی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی که به مناسبت بزرگداشت ملاصدرا برگزار شده بود، به وجه مدرن انقلاب اشاره و بیان کرد: انقلاب‌ها حاصل تغییرات سیاسی هستند که از پایین‌ترین قشر تغییر پیدا می کنند مردم در نهایت انقلاب را به وجود می‌آوردند.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران متفکرین در دنیا را به تفکر می اندازد، اضافه کرد: با وجود آنکه انقلاب عملی مدرن محسوب می‌شود اما در ایران توسط قشر سنتی و مذهبی صورت گرفت.


این استاد دانشگاه سفر فوکو فیلسوف فرانسوی را برگفته از طرح پرسش چگونگی انقلاب اسلامی در ذهن فوکو دانست و گفت: ماهیت انقلاب اسلامی به عنوان یک تغیر سیاسی از دل توده‌های اجتماعی شروع می‌شود.

این منتقد با طرح پرسش که «آیا روح عرفانی و حکمت متعالی میتواند نسبتی با جامعه داشته باشد یا خیر؟» بیان کرد: نمی‌توانیم به سادگی پاسخ این پرسش را پیدا کنیم، در ظاهر مردم ایران یک وجوه عرفانی از فهم خود در مورد انقلاب، تغیرات و مرحوم امام داشتند که در کتاب «زمانی میان زمان ها» تالیف لیلی عشقی از این منظر به آن می‌نگرد.


فدایی با بیان اینکه هنگامی که از سعادت و کمال صحبت می کنیم تفاوت میان فلاسفه کلاسیک، یونانیان و فارابی با سنت ایران اسلامی را درک می کنیم، گفت: آنان هنگامی که از سعادت سخن می‌گفتند نمی‌توانستند آن را خارج از بافت اجتماعی و شهر بفهمند بلکه سعادت مدنی است که در شهر صورت می گیرد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه اسلامی هنگامی که از سعادت صحبت می کنیم نمیتواند تهی از وجوه فردی باشد و فراتر از آن وجوه فردی بسیار مهمتر است تا کسی به لحاظ درونی به کمال نرسیده باشد نمیتواند آن کمال و سعادت را ایجاد کند.

شهادت‌ها باعث ایجاد همبستگی ملی میان ایرانیان می‌شود

در ادامه شریف لک زایی مولف کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی.» با بیان تسلیت به مناسبت شهادت سیدابراهیم رئیسی وهیئت همراه گفت: شهادت‌ها باعث ایجاد همبستگی ملی میان ایرانیان می‌شود و همچنان ادامه پیدا می‌کند تا مسیر کشور را به سمت مطلوب تری ببرد.


وی تصریح کرد: «رهیافت حکمی و انقلاب اسلامی» محصول مقالات و مطالعات فراوانی است که در طول سال‌ها با همکاری خانم «کیخواه» نگارش شد و یکجا در معرض عموم قرار گرفت.


این مولف اضافه کرد: هنگام انتشار کتاب بازخوردهای خوبی داشت و نقدهای که گفته می‌شد را در اصلاح کتاب لحاظ می کردیم و این موضوع به بهبود و ارتقا کتاب منجر شد.


لک‌زایی با بیان اینکه درس انقلاب اسلامی علی‌رغم اهمیت انقلاب و حضور همه اقشار در آن به صورت نظری و فلسفی حق مطلب ادا نشده است، گفت: پشتوانه فلسفی، منابع و متون موجود که تدریس می‌شد در واقع همان چهارچوب‌ها و منابع نظری راجع به انقلاب مطرح است و در ادبیات درس انقلاب اسلامی نیز از آن‌ها استفاده میشد.


وی به کتاب «چیستی و چرایی انقلاب اسلامی» به عنوان یک درس عمومی که در دانشگاه ها تدریس می‌شود اشاره کرد و یادآور شد: زاویه‌های مذهبی و دینی در این کتاب وجود نداشت هرچند در تالیفات اول درخصوص دین اظهاراتی شده بود اما در نسخه ها بعدی حذف شد.


لک زایی با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلاب عظیمی بود اما پشتوانه‌های نظری آن تبیین نشده است و از دیگران برای تبیین آن استفاده می کنیم، گفت: هرچند این عمل مطلوب است اما نباید با دیدگاه غربی ها آن را تحلیل کنیم.

نویسنده کتاب «رهیافت به انقلاب اسلامی» در پایان با بیان اینکه تغییر و تحولی که سنت الهی است اتفاق می افتد، گفت: انقلاب اسلامی نمونه بارز این سنت است برخی از همان اول انکار می‌کردند که این انقلاب صدرایی باشد اما برای اثبات آن هیچ نظریه ای نداشتند که در جای خود قابل تامل است.

نظر شما