شناسهٔ خبر: 66822492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خطیب جمعه تهران:

شهدای راه خدمت مصداق «آمنوا» و «عملوا الصالحات» بودند

حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» گفت: خداوند، خود محبت انسان ها را به دل ها می نشاند و شهدای راه خدمت دارای دو عنصر محبوبیت آفرین در این آیه بودند؛ «آمنوا» و «عملوا الصالحات».

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه چهارم خردادماه تهران با دعوت خود و نمازگزاران به در پیش گرفتن تقوای الهی و پرهیز و فرار از عذاب الهی، گفت: هفته گذشته روز ولادت حضرت امام رضا(ع) بود که به داغی تبدیل شد. وظیفه می دانم به حدیث اخلاقی از امام رضا(ع) اشاره کنم؛ ایشان در روایتی به یکی از نزدیکان خویش فرمودند «تقوا پیشه کن، آنچه ما به آن رسیدیم با تقوا بود. کسی که تقوا نداشته باشد و مراقبش نباشد، نه او از ما است و نه ما از او هستیم». 

خطیب جمعه تهران با اشاره به مباحث توحیدی در خطبه نخست، بیان کرد: مقلب القلوب خداست و دلها به دست خدا است. خداوند آنها را که بخواهد محبوب دلها خواهد کرد و از آنان که نفرت داشته باشد، منفور دلها قرار میدهد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: دلها در قبضه قدرت او است. دو گروه آیه در این رابطه است؛ گروه نخست آن است که او بخواهد دلها را با یکدیگر مأنوس میکند. دلهایی که با یکدیگر قهر هستند، دوست صمیمی میشوند همانطور که در آیه 103 سوره آل‌ عمران آمده است؛ اوس و خزرج جنگ صدساله داشتند و به برکت پیامبر با یکدیگر دوست شدند. در آیه 63، سوره انفال آمده است، خداوند این دلها را به یکدیگر نزدیک کرد. اگر تمام دنیا را خرج میکردی نمیتوانستی دلها را به یکدیگر نزدیک کنید.

وی بیان کرد: گروه دوم آیات این است خداوند محبت را در دلها قرار میدهد. داستان حضرت موسی(ع) و تولد ایشان بارها خواندنی است. هفتاد هزار طفل پسر سربریده شد تا موسی(ع) متولد نشود. در همین شرایط موسی(ع) به دنیا آمد و سپس صندوق حامل ایشان در ساحل خانه فرعون لنگر انداخت. همسر فرعون گفت «ما بچه نداریم و خدا برای ما بچه فرستاده است. پسر ما شود، از او سود میبریم و ...» و نمیدانستند همین موسی، فرعون برانداز خواهد شد. فرعون با دست خود ایشان را بزرگ کرد و فرعون برانداز شد. این محبت را کی به دل آسیه، همسر فرعون انداخت؛ جز خداوند.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: مقلب القلوب خداوند است همانطور که در آیه 96 سوره «مریم» آمده است: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»؛ دو عنصر محبوبیت زا است. یک عنصر «آمنوا» است؛ خداباوری با تمام وجود. تمام عزیزانی که در این بالگرد به شهادت رسیدند از مصادیق «آمنوا» بودند به ویژه سیدالشهدای خدمت آیتالله رئیسی. این روزها چندین بار تلویزیون زیارت امام رضای ایشان و اشکهایش را نشان داد. ایشان عاشق محبوب بود. من هر وقت ایشان را میدیدم یا ذکر میگفت یا درحال کار بود. ایشان دائم الذکر بود. معلوم است که خداوند این محبت را در دلها می نشاند که بخشی از این محبت در مراسم تشییع در تبریز، قم، مشهد، بیرجند و تهران نشان داده شد. 

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: یک خبرگزاری خارجی که میانه خوبی با ایران ندارد، تعبیر کرد «ایران یکپارچه رئیسی را تشییع کرد». کسی که دل به خدا ببندد این است. عنصر دیگر محبوبیت آفرین «عملوا الصالحات». کوله بار آقای رئیسی از خدمت پر بود. این استان و آن استان به سرعت خود را میرساند. عمل صالح همین است. به خادمان ملت میگویم؛ به دنبال عمل صالح باشید.

وی به روایت دیگری از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در این روایت میخوانیم خداوند بندگانی دارد که آنها برای بازکردن گره مردم تلاش میکنند، آنها در روز قیامت از مشکلات قیامت در امان هستند. آقای رئیسی یکی از اینها بود. در روایت دیگری به همین مضمون است «محبوبترین مردم آنهایی هستند که به بندگان خدا خدمت میکنند» و آقای رئیسی این 33 ماه را شبانه روز و آرام نداشت.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: هنگامی که ایشان میخواست برای ریاست جمهوری به تهران بیاید برای عرض ادب مقابل امام رضا(ع) گفتند میروم با وجود اینکه دلم اینجاست اما برای خدمت میروم. خواهش میکنم در جریان این واقعه، تحلیل مادی نشود. فضای سبز دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف پر بود. هنگامی که مقام معظم رهبری بر پیکر ایشان نماز اقامه کردند، در حین آن همه ضجه زدند. 

بنابراین گزارش؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران به روایت امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «آن فردی که از خدمتگزاران تجلیل نکند در حقیقت از ذات مقدس ربوبی تجلیل نکرده است» اشاره کرد و گفت: درباره شهدای خدمت سه مطلب را اشاره خواهم کرد؛ وظیفه خود می‌‌دانم از تمام شهدای خدمت تکریم کنم و بگویم همه آنها نور چشم ما بودند و تسلیت را محضر بازماندگان آنها، ابلاغ می‌‌کنم. به خانواده پرسنل گرامی بالگرد که در این حادثه به شهادت رسیدند، تسلیت می گویم.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: در زمان حیات آیت‌‌الله آل‌‌هاشم می‌‌گفتم ایشان افتخار ائمه جمعه ما و محور وحدت بود و همان طور که پیامبر(ص) دل‌‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌‌کرد، ایشان نیز همین خصلت را داشت. 800 هزار نفر در آذربایجان به ایشان در خبرگان رأی دادند که نشانه قدرشناسی مردم آن دیار است.

وی با تأکید بر اینکه وزیر امور خارجه مجاهد و فعال؛ حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه در تراز جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: در طول بیش از 7 ماه از جنایات رژیم صهیونیستی غاصب در غزه، گویا ایشان، وزیرخارجه مردم فلسطین بود. در هر یک از مجامع بین المللی که حضور پیدا می‌‌کرد از مظلومیت مردم غزه می‌‌گفت. دو کلمه‌‌ای که رهبری فرمودند دو کلمه کاملا حق درباره ایشان است.

امام جمعه موقت تهران سپس با بیان اینکه استاندار انقلابی آذربایجان شرقی که در این حادثه به دیدار خداوند رفت مدت مسئولیتش چند ماهی بیشتر نبود، افزود: آقای مالکی در مراسم معارفه گفته بود که فرزند کارگر در این دیار هستم. تمام اینها روحشان بلند است و انشاءالله با اولیا واهل‌‌بیت(ع) محشور شوند.

وی افزود: مطلب دوم این خطبه درباره سیدالشهدای این حادثه، آیت‌‌الله رئیسی است. بنده از سال 1354 با ایشان رفیق بودم؛ از دوره‌‌ای که در یک حجره بودیم تا رئیس‌‌جمهوری ایشان و ... .در شهادت حاج قاسم از همین تریبون به کلمه قصار 443 امام علی(ع) اشاره کردم اینک نیز می‌‌خوانم: «مالک چه مالکی بود. اگر کوه بود، کوه یکتا بود. اگر سنگ بود، سرسخت و محکم بود. هیچ مرکبی نمی‌‌توانست از کوهسار وجودش بالا رود. هیچ پرنده‌‌ای به اوج او راه نمی‌‌یافت». دیدم این مشهد چرا هی بی قراری می‌‌کند/ جای باران سیل در این شهر جاری می‌‌کند/ دیر فهمیدم که او اندر فراغ خادمش/ عزم خود را جزم کرده گریه زاری می‌‌کند.

خاتمی با تأکید بر سنگینی این داغ گفت: بهترین تعبیرات را در این رابطه مقام معظم رهبری بیان کردند. در حوادث، بنده عنایت خاصی به بیانات مقام معظم رهبری دارم. ایشان با 9 صفت شهید آیت الله رئیسی را ستود؛ خادم‌‌الرضا(ع) (بالاترین مقام)، عالم مجاهد، باکفایت، انسان بزرگوار، فداکار، رئیس جمهور مردمی و پرتلاش و بی وقفه در خدمت مردم که صلاح و رضایت خداوند را در صلاح و رضایت مردم می دید، رئیسی عزیز خستگی نمی‌‌شناخت و اینکه آزردگی‌‌هایش از ناسپاسی و طعنه برخی از بدخواهان مانع تلاش شبانه روزی‌‌اش در این 33 ماه نشد.

وی با اشاره به طعنه‌‌هایی که در داخل و خارج به ایشان زده شد، گفت: این بزرگمرد در مقابل خم به ابرو نیاورد و به ادامه خدمت پرداخت؛ «يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ».

خطیب جمعه تهران ادامه داد: مطلب سوم این است؛ این تجلیل عظیم و گسترده پیام‌‌های فراوانی داشت، شش پیام آن این است؛ انصافا آنچه را که در تبریز، قم تهران، بیرجند، مشهد (فقط سه میلیون نفر فرزند این دیار را بدرقه کردند) دیدید من بازگو نمی‌‌کنم؛ پیام اول؛ بیعت با نظام اسلامی است. آقای رئیسی یک عالم معمولی کناره گیر نبود. ایشان شخصیت اول اجرایی کشور بود. این شخصیت اول را با پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران پیچیدند و مردم در تشییع جنازه اش پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را آوردند. این حقیقت را همگان و بدخواهان نظام بدانند که چه بخواهند چه نخواهند این نظام محبوب دلها است و محبوب خواهد بود. پیام دوم؛ سپاس از خدمتگزاران. نه تنها شهید آیت‌‌الله رئیسی بلکه دیگر شهدای راه خدمت در هر دیاری که تشییع شدند، مردم آمدند. در شهرری قطعا تجلیل از حسین امیرعبداللهیان اگر نگویم بی سابقه، کم سابقه بود. یکپارچه شهر برای تشییع وزیر امورخارجه شهید، حرکت کرد. در تکریم آیت‌الله آل‌‌هاشم و در تکریم استاندار انقلابی تبریز در گلزار شهدای مراغه، همه جا، مردم سنگ تمام گذاشتند. مردم از بندگان خدمتگزار خود تشکر کردند.

وی بیان کرد: پیام سوم؛ وحدت و همدلی بود. وحدت و همدلی موج می‌‌زد. همه در داغ این عزیزان گریه می‌‌کردند. پیام چهارم؛ بی تأثیربودن طعنه بدخواهان است. به مسئولان امروز و فردا می‌‌گویم این صفت درس گرفتنی است؛ «يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ» و «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا» شما کارتان و وظیفه تان را انجام دهید؛ خداوند شما را تنها نمی‌‌گذارد. پیام پنجم؛ موفق بودن دیپلماسی خارجی آیت الله رئیسی بود. نشانه‌‌اش اینکه 90 کشور جهان با شما همدردی و اعلام عزای عمومی کردند. این یعنی موفقیت دیپلماسی این دولت. مسؤلان ارشد و سران کشورها پیام خود را برای تسلیت به کشورمان فرستادند و پیامش این بود که در عرصه سیاست خارجی این راه درستی است.

خاتمی ادامه داد: پیام ششم؛ امام راحل فرمودند «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند». در همه کشورها درگذشت رئیس جمهور چالش درست می‌‌کند اما دیدید ذره‌‌ای در این کشور چالش و تنش پیدا نشد. حتی آن کارهایی که باید به موقع انجام می‌شد، انجام شد؛ خبرگان دوره ششم افتتاح شد و هفته آینده مجلس دوازدهم نیز شکل می‌‌گیرد. اینها همه از مدیریت این بزرگمرد؛ مقام معظم رهبری است که خداوند سایه ایشان را بر سر ما مستدام بدارد.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه شهدای نظام فدای نظام شدند، گفت: باید راه این شهدا را با حضور مداوم در صحنه دنبال کنیم و نگذاریم راه مقدسشان کم رهرو شود. همانطور که اعلام شد هشتم تیرماه، رئیس جمهور آینده انتخاب خواهد شد. بدرقه‌کنندگان شهدای خدمت خود را برای آفریدن حماسه‌‌ای دیگر آماده کنند و بکوشند رئیس جمهور تراز و خستگی ناپذیر و مردمی و ولایتمدار و امیدآفرین را انشاءالله انتخاب کنند.

وی با تأکید براینکه نباید حماسه سوم خرداد را از یاد ببریم، افزود: حماسه فتح خرمشهر، فراموش شدنی نیست. فتح خرمشهر دروازه فتوحات دیگر بود. عملیات فتح خرمشهر کمر صدام را شکست و پس از آن برای صدام مدام شکست پیش آمد. امام راحل فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد». انشاءالله مادام با خدا باشیم تا شاهد فتوحات فراوان در عرصه های دیگر باشیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه چهارم خرداد، روز مقاومت است و به پاس قهرمانی‌های مردم دزفول، روز دزفول نام گرفته است، تصریح کرد: از آغاز جنگ تا پایان آن، مردم دزفول قهرمان مقاومت بودند و دربرابر دنیای وحشی گری‌های صدام ایستادند؛ 176 موشک به این شهر زده شد، 489 بار با بمب و راکت این شهر مورد حمله قرار گرفت، 5 هزار و 831 گلوله توپ به نقاط مختلف دزفول اثابت کرد. دزفول، دو هزار و 600 شهید، 400 جانباز و 452 آزاده و 147 شهید جاویدالاثر تقدیم میهمن اسلامی کرد. سلام بر دزفول قهرمان.

وی در بخش پایانی خطبه دوم نیز با گلایه از تصویب تعطیلی شنبه از سوی مجلس شورای اسلامی، گفت: من هم ادبیاتم در قصه تعطیلی شنبه همان حرف امام جمعه محترم هفته گذشته است از نمایندگان مجلس گلایه می کنم که چه مصوبه ای بود که در اوج بمباران غزه، تعطیلی اینها را مطرح می‌‌کنید. می گویند مشکل اقتصادی و امثال ذلک، این تخریب اقتصادی بود.

خاتمی در پایان اظهار کرد: در سال جهش تولید، شنبه را تعطیل می‌کنید و حال آنکه پنجشنبه نیز نیمه تعطیل است و جمعه تعطیل است واین جهش تولید شما ست؟! این تخریب فرهنگی است؟! تشبه با کفار نه، این استیلای فرهنگی دشمن است. دشمن می‌خواهد کارمان تعطیل باشد و حال انکه به فضل خداوند چنین نخواهد شد. همانطور که آیت الله سبحانی و آیت الله نوری نیز بیانیه خوبی در این باره دادند. من با تعطیلی پنجشنبه موافق هستم. البته مرجعیت مقام آزادی است اما امیدوارم در مجلس بعدی حادثه اینگونه نباشد. با اعصاب مردم بازی نکنید و روی اعصاب مردم نباشید. این کار شایسته‌‌ای نبود. 

انتهای پیام

نظر شما