شناسهٔ خبر: 66821830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

۱۲ هزار پرنده مهاجر در لرستان سرشماری شد

معاون محیط زیست لرستان گفت: ۱۲ هزار پرنده مهاجر از ۶۹ گونه امسال در سطح تالاب‌ها و آبگیر‌های استان شناسایی و سرشماری شد.

صاحب‌خبر -

۱۲ هزار پرنده مهاجر در لرستان سرشماری شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اواخر پاییز هر سال پرندگان مهاجر به سمت آبگیر‌ها و تالاب‌های استان مهاجرت و این مناطق را جهت زمستان گذرانی انتخاب می‌کنند.

محمد نبی حسنوند گفت: با توجه به شرایط خاص لرستان و وجود منابع آبی و تالاب ها، دریاچه پشت سد‌ها و نرمال بودن بارش‌های امسال، پرندگان زیادی که از عرض‌های شمالی کره زمین به عرض‌های جنوبی مهاجرت دارند این استان را به عنوان یکی از محل‌های استراحت خود انتخاب می‌کنند.

حسنوند ادامه داد: با توجه به اقدامات حفاظتی خوب صورت گرفته و اشاعه مباحث آموزشی و فرهنگی به جوامع محلی حاشیه تالاب ها، جمعیت و تعداد گونه‌های پرندگان مهاجر در لرستان افزایش یافته است و امسال درمناطق سرشماری شده ۱۲ هزار پرنده از ۶۹ گونه شناسایی و سرشماری شده اند.

حسنوند گفت: باکلان، یلوه، چوب پا، نوک خنجری، خروس کولی، آکرت، سلیم، کشیم، حواصیل، گاو چرانک، انواع اردک و غاز خاکستری از مهمترین پرندگان مهاجر در تالاب‌های لرستان هستند.

وی با بیان اینکه ۲۰ سایت آبگیر و تالاب در لرستان وجود دارد، اظهار داشت: این استان یکی از کریدور‌های اصلی مهاجرت پرندگان در سطح کشور به شمار می‌رود که هر ساله شاهد حضور انواع متفاوتی از این پرندگان هستیم.

حسنوند افزود: تالاب‌های ۱۱ گانه پلدختر، تنوردر دورود، بیشه دالان بروجرد، خروسان ازنا، مروک دورود و دیگر سد‌ها از زیستگاه‌های اصلی به شمار می‌روند و این در حالی است که لرستان از رودخانه‌های غنی مانند کشکان به عنوان زیستگاهی بزرگ برای مهاجرت پرندگان برخوردار است.
وی تأکید کرد: تنوع ارتفاعی تالاب‌های لرستان، ظرفیت بسیار خوبی برای تنوع زیستی و حضور متنوع پرندگان مهاجر در استان به شمار می‌رود.

نظر شما