شناسهٔ خبر: 66820057 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همدردی سفیران مقیم انگلیس با دولت و ملت ایران

سفیران و دیپلمات‌های ارشد از قاره‌های مختلف جهان با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به مقام رئیس جمهور شهید کشورمان و همراهانش ادای احترام کردند و پیام تسلیت و تعزیت دولت و ملت خود را در دفتر یادبود این شهیدان به ثبت رساندند.

صاحب‌خبر -

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و دیگر همراهان ایشان، توجه مردم و مقامات کشور‌های مختلف جهان را به سوی ایران و نمایندگی‌هایش در جهان از جمله در کشور‌های اروپایی معطوف داشته است.

<div id="video-display-embed-code_11146830"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4242104/11146830?width=600&height=350"></script></div>

در انگلستان سفیران و دیپلمات‌های ارشد از قاره‌های مختلف جهان با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به مقام رئیس جمهور شهید کشورمان و همراهانش ادای احترام کردند و پیام تسلیت و تعزیت دولت و ملت خود را در دفتر یادبود این شهیدان به ثبت رساندند.

سیدمحمد جعفر الصدر سفیر عراق در انگلستان پس از امضای دفتر یادبود رئیس جمهور شهید و همراهانش، ضمن عرض تسلیت به دولت و ملت ایران به ما گفت: ما اطمینان داریم ایران قدرتمند به خوبی و به سرعت قادر است جانشینان آن عزیزان را منصوب کند. ما از خداوند می‌خواهیم به مردم ایران کمک کند و به خانواده‌های این شهیدان صبرعطا فرماید.

سفیر ونزوئلا در انگلستان نیز با ابراز تاسف و تاثر عمیق دولت و ملت ونزوئلا از فقدان رئیس جمهور، وزیر خارجه کشورمان و دیگر همراهان ایشان در سانحه هوایی گفت: آقای رئیسی برای تقویت روابط ایران و ونزوئلا تلاش‌های زیادی کرد که به گسترش روابط دو کشور منجر شده است.

فلیکس فلسنسیا افزود: ایران به صورت تاریخی با رهبران کشور‌های سراسر جهان روابط دوستانه داشته است و ایرانیان شجاع قطعا آینده درخشانی در پیش دارند.

شلک وید، سفیر سنگال در انگلستان نیز با بیان اینکه ایران از نخستین روز‌های استقلال سنگال، در زمینه‌های گوناگون فرهنگی، دینی، اقتصادی و سیاسی روابط دوستانه‌ای با کشور ما برقرار کرده است گفت: به نمایندگی از رئیس جمهور و مردم سنگال مایلم اعلام کنم که ما هم در این فاجعه با شما همدردیم، زیرا اشتراکات فراوانی داریم.

سفیر قطر در انگلستان نیز پس از دعا و ادای احترام به مقام شهیدان و ثبت پیام خود در دفتر یادبود شهیدان ایت الله رئیسی، دکتر حسین امیر عبداللهیان ودیگر همراهانشان گفت: فقدان رئیس جمهور ایران فاجعه‌ای دردناک و مصیبتی بزرگ نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جهان اسلام است، اما اطمینان داریم رهبری و مردم ایران بر دشواری‌ها فائق خواهند آمد.

فهد بن محمد العطیه افزود: ما دراین شرایط سخت در کنار برادران و خواهران ایرانی ایستاده ایم.

سفیر زیمبابوه در انگستان نیز با ابراز تالم عمیق دولت و ملت زیمبابوه از فقدان رئیس جمهور کشورمان گفت: ما جمهوری اسلامی ایران را دوست و متحد نزدیک و قابل اعتماد خود می‌دانیم.

کریستین کاتساندی افزود: این سانحه ما را هم آزرد و به همین علت من به عنوان نماینده دولت و ملت جمهوری زیمبابوه برای عرض تسلیت به سفارت ایران در لندن آمدم.

سازمان بین‌المللی دریانوردی وابسته به سازمان ملل متحد پرچم خود را بر فراز مقر این سازمان در لندن نیمه افراشته کرد و نمایندگان کشور‌ها در نشست اخیر خود در این سازمان به یاد رئیس جمهور شهید و هیئت همراه یک دقیقه سکوت کردند.

علی متین فر سرپرست سفارت کشورمان در انگلستان درباره واکنش‌های مردم، سازمان‌های بین المللی مستقر در انگلستان و محافل سیاسی و دینی درباره سانحه منجر به شهادت رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراه گفت: بسیاری با ارسال پیام تسلیت با رهبر معظم انقلاب، مردم و دولت ایران ابراز همدردی کردند که نشان دهنده اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران است و جایگاه برجسته ایران را در روابط بین الملل نشان می‌دهد.

شماری از سفیران که پیام خود را در دفتر یادبود این شهیدان ثبت کردند حسین امیر عبداللهیان را مرد میدان دیپلماسی در دفاع از آرمان فلسطین نامیدند. او در عرصه داخلی نیز به تاکید همکارانش دغدغه خدمت مطلوب به هموطنانش را داشت.

سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن می‌گوید: ایشان هفته پیش از شهادت با من تماس گرفت و جالب اینکه روز جمعه که در ایران روز تعطیل است در محل کار حاضر بودند و اولین پرسش ایشان درباره ایرانیان بود که آیا عرضه خدمات به ایرانیان به خوبی انجام می‌شود؟ این موضوع برایم جالب بود که از داخل ایران به فکر ایرانیان خارج از کشور است.

علاوه بر سفیران و دیپلمات‌های ارشد کشور‌های مختلف مقیم انگلیس، مقامات و سفیران حاضر در دیگر کشور‌های اروپایی نیز با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور‌ها ضمن ادای احترام به رئیس جمهور شهید و همراهان شهیدش با ملت و دولت ایران ابراز همدلی و همدردی کردند.

نظر شما