شناسهٔ خبر: 66819114 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

تحلیلی بر قطعنامه سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اندیشکده تبیین در کانال تلگرامی خود نوشت:

تحلیلی بر قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل متحد 21 اردیبهشت با تصویب قطعنامه‌ای از شورای امنیت خواست تا با نظر مثبت درخواست تشکیل کشور مستقل فلسطینی را بازنگری کند و فلسطین را به عنوان صد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد به رسمیت بشناسد. از میان ۱۹۳ عضو سازمان ملل ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند. با تصویب این قطعنامه، فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط برای عضویت کامل به رسمیت شناخته شده است.

این قطعنامه با آرای بالایی تصویب شد و اهمیت آن را می‌توان از واکنش نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متوجه شد. به‌عبارتی پاره کردن منشور سازمان ملل به‌معنای پذیرش پایان دادن به دولتی به اسم اسرائیل توسط نماینده این رژیم تلقی می‌شود.

معنای مصوبه مجمع عمومی این است که جهان به غیر از آمریکا و تعداد اندکی از کشورهای میکروسکوپی، تشکیل رسمی دولت فلسطین با اختیارات بالاتر را می‌پذیرند و آماده هستند که با این دولت تعامل داشته و همکاری کنند. از این رو، امکان بالاتری برای فلسطینیان فراهم می‌شود تا در فضای بین‌المللی و سازمان ملل حضور داشته باشند و پیگیر مسایل خود باشند.

البته در مقابل این وضعیت، به نقطه‌ای خواهیم رسید که مهم است چه کسی نماینده فلسطین در سازمان ملل خواهد بود؟ آیا دولت خودگردان نماینده تمام فلسطین خواهد بود؟ طبق روالی که تا الان بوده یا تغییراتی در ساختار دولت فلسطین به عمل خواهد آمد؟ آیا انتخابات جدیدی برای شورای ملی فلسطین برگزار خواهد شد؟ فلسطینی‌ها می‌توانند این مرحله را با تدبیر و عقلانیت و احساس مسئولیت بیشتر در برابر همه فلسطینیان شامل غزه، کرانه باختری، قدس شریف و خارج از این منطقه در بین آوارگان و مهاجران به سرانجام برسانند.

تصویب قطعنامه مجمع عمومی، هم‌چنین گویای این است که کشور فلسطین واجد شرایط عضویت در سازمان ملل متحد مطابق با ماده ۴ منشور است. درحالیکه از سال ۱۹۸۸،‌ ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل «کشورمستقل فلسطین»‌ را به رسمیت شناختند، اما این مهم هیچ وقت در صحن شورای امنیت به تصویب نرسید، چرا که رژیم اسرائیل و آمریکا همواره با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما