شناسهٔ خبر: 66818939 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پیام عربی مراسم رئیس جمهور به بازار ارز پیام عربی مراسم رئیس جمهور به بازار ارز

روز چهارشنبه مراسم ادای احترام مقامات رسمی کشورهای جهان به پیکر شهید سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر بیش از ۵۰ هیأت عالی‌رتبه خارجی در مراسم بزرگداشت شهادت رییس‌جمهور شرکت کردند. بررسی اکوایران از خبرگزاری‌های بین‌المللی هم تایید می‌کند که سطح حضور مقامات

صاحب‌خبر -

روز چهارشنبه مراسم ادای احترام مقامات رسمی کشورهای جهان به پیکر شهید سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر بیش از ۵۰ هیأت عالی‌رتبه خارجی در مراسم بزرگداشت شهادت رییس‌جمهور شرکت کردند. بررسی اکوایران از خبرگزاری‌های بین‌المللی هم تایید می‌کند که سطح حضور مقامات بین‌المللی در مراسم ادای احترام به شهید رئیسی مورد توجه قرار گرفته است. تحلیل بلومبرگ از مراسم سید ابراهیم رئیسی هم به سطح حضور کشورهای جهان در این مراسم پرداخته است. بلومبرگ چنین تحلیل کرده که شمار بالای سران خارجی که در مراسم ادای احترام به پیکر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فقید ایران شرکت کردند بیانگر موفقیت ایران در شکستن تحریم‌های آمریکا و اصلاح روند روابط با همسایگان عربی است.

در مراسم روز گذشته اما حضور مقامات از برخی کشورهای عربی بیشتر مورد توجه قرار گرفت یکی از این موارد، حضور وزیر خارجه مصر در ایران بود. مصر پرجمعیت‌ترین کشور عرب است که فاقد روابط دیپلماتیک رسمی و سفارت‌خانه در ایران است .‌ مصر در ایران سفارت‌خانه ندارد و تا کنون تلاش‌ها برای از سرگیری روابط دیپلماتیک رسمی با شکست مواجه شده است. روز قبل در بحبوحه تنش‌ها در رفح سامح الشکری وزیر خارجه مصر با تقدیم پیام تسلیت رئیس جمهور مصر به سرپرست ریاست‌جمهوری خواهان تقویت روابط مصر با ایران شد.

حضور وزیر خارجه بحرین نیز در این مراسم قابل چشم‌پوشی نبود. وزیر خارجه بحرین پس از ۱۳ سال وارد تهران شد. روابط دیپلماتیک ایران و بحرین پس از ماجرای سفارت عربستان در ایران در سال ۲۰۱۶ به طور کامل قطع شده بود. دنیای اقتصاد این سفر را مقدمه‌ی گشایشی معنادار در مناسبات دو طرف دانست و‌در روز جاری و یک روز پس از مراسم ادای احترام به پیکر سید ابراهیم رئیسی، حمد‌بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین در جریان مذاکرات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواهان عادی‌سازی روابط با ایران شد.

البته با توجه به جایگاه ویژه عربستان در جهان عرب نمی‌توان احتمال چراغ سبز عربستان به کشورهای عربی را نادیده گرفت. دولت‌های کویت و عربستان که در دولت رئیسی روابط دیپلماتیک خود با ایران از سر گرفته‌ اند وزرای خارجه خود را برای شرکت در این مراسم عازم تهران کرده بودند. دستیار ویژه پادشاه عربستان نیز در این مراسم حضور داشته است که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و نشان‌دهنده حضور ویژه‌تر برادر بزرگ جهان عرب در این مراسم است.

کشورهای عربی نمایندگان خود را برای شرکت در مراسم سید ابراهیم رئیسی و زیر خارجه فقد ایران فرستاده بودند که سطح حضور کشورهای عربی مورد توجه خبرگزاری‌های بین‌المللی نیز قرار گرفت. مشخصا پیام مراسم بزرگداشت رییس جمهور و وزیر خارجه ایران در سطح مقامات بین‌المللی، بهبود روابط و مناسبات ایران در میان اعراب است که با توجه به موقعیت پرتنش منطقه از دید بازار ارز پنهان نمی‌ماند. بهبود روابط با اعراب در گذشته هم توانسته آتش انتظارات در بازار ارز را خاموش کند، به همین خاطر با توجه به سابقه رفتار بازار ارز پیام حضور کشورهای عربی در مراسم شهید رئیسی از چشم‌ معامله‌گران بازارها دور نخواهد ماند.

 طلای جهانی بازار داخلی را عقب کشید

دلار تهران در محدوده ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومانی آرام گرفته است اختلاف نرخ دلاری درهم امارات با دلار تهران به منفی ۱۷۷ تومان رسیده است که محدوده منطقی حباب درهم در این روزها می‌باشد. طلا امروز تحت تأثیر کاهش اونس جهانی طلا کاهش یافت. در پی اظهار نظرات اخیر مقامات فدرال رزرو معامله گران اونس جهانی طلا از موضع افزایشی خود عقب‌نشینی کردند و همین مسئله موجب کاهش قیمت طلا با اهرم اونس جهانی طلا شد.

حباب سکه امامی در روز جاری با مقاومت سکه، در برابر کاهش بیشتر قیمت دو درصد رشد کرد و در محدوده نوزده درصدی هفته را به پایان رساند.

دلار دیجیتال در حال حاضر ۵۷۰ تومان کمتر از دلار تهران معامله می‌شود تتر در حال حاضر مقاومت سطح ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان را پیش‌رو دارد و محدوده های ۵۷ هزار و۳۰۰ تومان و ۵۶ هزار و ۶۰۰ تومان حمایت‌های پیش روی آن هستد.

بازار سرمایه به برزخ می‌رود؟

پس از شهادت رییس‌جمهور و هیئت همراه دامنه نوسان بازار سرمایه برای کنترل هیجانات محدود شد، دامنه نوسان شرکت‌های سهامی به ۲ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی به ۴ درصدی محدود شده است.‌ در روز سه‌شنبه در آستانه تعطیلی کشور، محدودیت دامنه نوسان و انتخابات هنگام ریاست جمهوری تقاضا برای صندوق های درآمد ثابت افزایش یافت و هزار و صد میلیارد تومان پول حقیقی وارد صندوق‌های درآمد ثابت شد که از ۲۸ اسفند تا کنون سابقه نداشته است.با شهادت رییس جمهور، کشور در آستانه انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قرار گرفته است و بازار سرمایه غالبا در آستانه انتخابات در برزخ قرار می‌گیرد چرا که معامله ‌گران با عدم شناخت فرد پیروز و سیاست‌های اقتصادی‌اش از بازار سرمایه استقبال نمی‌کنند و در برزخ قرار می‌گیرند به همین خاطر استقبال روز سه‌شنبه حقیقی‌ها از صندوق‌های درآمد ثابت به نوعی واکنش صاحبان سرمایه به اتفاقات اخیر بوده است.

 پیش‌تر صندوق اهرم به عنوان یکی از نمادهایی که می تواند به عنوان نماینده بازار سرمایه مورد ارزیابی قرار بگیرد بررسی شده بود. صندوق اهرم حمایت مطروحه در محدوده دو هزار و ۲۵۰ تومان را از دست داد و اصلاح آن شتاب گرفت. بررسی تکنیکالی اهرم نشان می‌دهد که یک حمایت قوی در محدوده دو هزار تومان ‌قرار دارد که برای این نماد مهم خواهد بود در صورت شکست این حمایت محدوده هزار و ۸۸۰ تومان سنگر بعدی اهرم خواهد بود. سطح دو هزار و ۱۴۰ تومان هم مقاومت نزدیک اهرم است.

 

 

 

منبع: ecoiran-64127

نظر شما