شناسهٔ خبر: 66818725 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سامسونگ به تسهیل تعمیر گوشی‌هایش علاقه ندارد؛ قطع رابطه تجار...

اقتصاد ایران: به دلیل همکاری کمِ سامسونگ، رابطه‌ی تجاری iFixit و این شرکت پس از دو سال به پایان رسید.

صاحب‌خبر -

رابطه‌ی بین iFixit و سامسونگ که زمانی گامی مهم در راستای جنبش «حق تعمیر» تلقی می‌شد، به پایان رسید. این دو شرکت پس از همکاری دو ساله برای ارائه‌ی خدمات تعمیر مستقیم دستگاه‌های سامسونگ، نتوانستند به توافق جدیدی دست یابند.

بر اساس گفته‌های کایل وینس، مدیرعامل iFixit، این جدایی عمدتاً به دلیل تمایل نداشتن سامسونگ برای پذیرش تعمیرات در مقیاس وسیع‌تر است. با‌وجود موفقیت‌آمیز بودن مشارکت‌های مشابه با گوگل، موتورولا و HMD، وینس بر این باور است که رویکرد سامسونگ با هدف iFixit برای ترویج تعمیرپذیری مطابقت ندارد.

یکی از مسائل کلیدی که توسط وینس ذکر شده، هزینه‌ی بالای قطعات یدکی اصلی گوشی سامسونگ، به ویژه برای باتری است. سیاست چسباندن باتری به کل مجموعه‌ی صفحه‌نمایش توسط شرکت کره‌ای، اغلب منجر به پرداخت بیش از ۱۶۰ دلار توسط مشتریان برای تعویض باتری می‌شد؛ در همین حال، تعویض باتری آیفون و گوشی گوگل توسط iFixit تنها ۵۰ دلار هزینه روی دست مشتریان می‌گذارد.

iFixit ادعا می‌کند که سامسونگ محدودیت‌های اختیاری را برای تعداد قطعاتی که می‌تواند در یک دوره‌ی سه ماهه به مشتریان انفرادی بفروشد، اعمال کرده بود و در نتیجه این امر توانایی شرکت را برای تسهیل تعمیرات گسترده تحت تاثیر قرار می‌داد.

مقالات مرتبط:
  • تماشا کنید: آزمایش iFixit درمورد ایمنی باتری‌ گوشی‌های هوشمند
  • اپل برای اولین بار، تعمیر آیفون را با قطعات دست دوم امکان‌پذیر می‌کند

یکی دیگر از نگرانی‌های مهمی که توسط وینس مطرح شده، ارائه‌نشدن قطعات رسمی و راهنماهای تعمیر توسط سامسونگ برای دستگاه‌های جدید مانند سری گلکسی S23 و گلکسی زد فلیپ ۵ و گلکسی زد فولد ۵ است. سامسونگ این مدل‌ها را به برنامه‌ی تعمیر انفرادی خود اضافه کرده بود؛ اما این کار با از‌چرخه‌خارج‌کردن iFixit، از طریق ارائه‌‌دهنده‌ای متفاوت صورت گرفت.

با وجود قطع همکاری‌ها، iFixit قصد دارد به ارائه‌ی قطعات غیر‌اصل و در صورت امکان، اصلیِ سامسونگ و انتشار راهنمای تعمیر ادامه دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما