شناسهٔ خبر: 66818298 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

احکام نماز هدیه (لیلةالدفن) از نظر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای

مستحب است برای میت در اولین شب دفن او، نماز هديه خوانده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در حديث نبوى آمده است: «هيچ ساعتى براى ميّت، شديدتر از شب اول قبر نيست، پس با صدقه دادن به اموات خود رحم كنيد و اگر چيزى براى صدقه نداشتيد، يكى از شما دو ركعت نماز برای میت بخواند.»

 کیفیت نماز وحشت: دورکعت است که به یکی از دو روش خوانده می شود:

روش اول: در ركعت اول سوره حمد و آية الكرسى و در ركعت دوم سوره حمد و ده مرتبه سوره انا انزلناه مى خواند و بعد از نماز می گويد: «اللهمّ صَل على محمّدٍ و آل محمّد وَ ابْعَثْ ثوابَها إلى قَبر فُلان بن فُلانْ (به جای فلان بن فلان نام ميّت و پدرش را ببرد).

احتياط آن است كه در آية الكرسى هر ۳ آیه تا «هُم فيها خالدون» خوانده شود.

 روش دوم: در ركعت اول، يك مرتبه سوره حمد و دو مرتبه سوره توحيد و در ركعت دوم يك مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره تكاثر می خواند و بعد از سلام می گويد: «اللهمّ صل على محمّدٍ و آل محمّد وَ ابْعَثْ ثوابَها إلى قَبر فُلان بن فُلانْ (به جای "فلان بن فلان" نام ميّت و پدرش را ببرد).

 توجه: يك نمازهدیه براى يك ميّت كفايت مى‏كند. خواندن یک نماز برای چند میت یا خواندن چند نماز برای یک میت، به امید مطلوبیت و ثواب، اشکال ندارد.

فضیلت نماز: در روایت است که خداوند متعال از همان ساعت که نماز خوانده می شود هزار فرشته به قبر آن ميّت ــ در حالى كه با هر يك از آن‏ها جامه و حُلّه‏اى است ــ مى‏فرستد و تا روزى كه در صور دميده مى‏شود (قيامت) قبر او وسعت پيدا مى‏كند و به كسى كه اين نماز را مى‏خواند، به عدد آنچه آفتاب بر آن مى‏تابد، حسنه داده مى‏شود و چهل درجه، رفعت پيدا مى‏كند.

 وقت نماز: وقت نماز وحشت، اولین شب پس از دفن میت است ــ هر وقت از شب که باشد ــ اگر چه خواندن آن در اول شب بهتر است.

 

نظر شما