شناسهٔ خبر: 66817438 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

محلول‌پاشی ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط مهاباد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: تاکنون، ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط این شهرستان که در کانون‌های آفت جوانه خوار قرار داشت، محلول‌پاشی شده است.

صاحب‌خبر -

سیدانور حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: عملیات پایش، پیشگیری، کنترل و محلول پاشی برای مبارزه با آفات درختان جنگلی بلوط در سطح جنگل‌های ۳ منطقه کاولان علیا، کاولان سفلی و کوران این شهرستان با همکاری اهالی این روستا‌ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: محلول بی‌تی تنها کرم جوانه خوار بلوط را از بین می‌برد و برای سایر حیوانات، پرندگان و گیاهان هیچ گونه خطری ندارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد ادامه داد: کرم آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط در اردیبهشت‌ماه از قسمتی از برگ‌های درختان بلوط استفاده می‌کند و باعث می‌شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب افتاده و به‌تدریج در چند سال آینده خشک شود.

وی افزود: پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.

به گفته حسینی، شرایط اقلیمی، مخاطرات زیست محیطی از جمله ریزگردها، جنگل تراشی و عدم چاره‌جویی برای درمان این آفت از عواملی است که روز بروز سطح بیشتری از این جنگل‌ها را در معرض آسیب این بیماری مهلک قرار می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: از بین رفتن برگ‌های درخت بلوط توسط این آفت در فصل رویش باعث می‌شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود که ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می‌تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.

نظر شما