شناسهٔ خبر: 66814966 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

گوردون بل، مهندس برجسته صنعت کامپیوتر، در سن ۸۹ سالگی درگذشت

صاحب‌خبر -
گروه فناوری: گوردون بل، از پژوهشگران و مهندسان پیش‌گام در حوزه‌ی کامپیوتر، به دلیل ابتلا به ذات‌الریه در سن ۸۹ سالگی از دنیا رفت. او دستاوردهای فنی چشم‌گیری داشت و تلاش‌های زیادی برای موزه‌ی تاریخ کامپیوتر انجام داد.
بل در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی به تولید اولین مینی کامپیوتر دنیا کمک کرد. مینی کامپیوتر دهه‌ی ۱۹۶۰ از مینی کامپیوترهای امروزی بسیار بزرگ‌تر بود، اما در آن زمان ابعاد بسیار کوچک‌تری نسبت‌به کامپیوترهای عادی (به اندازه‌ی یک اتاق) داشت.
بل به توسعه‌ی PDP-1 و PDP-4 و PDP-6 کمک زیادی کرد؛ PDP-1 امروزه به‌عنوان کامپیوتری شناخته می‌شود که اولین بازی ویدیویی تاریخ (Spacewar) روی آن اجرا شد.
گوردون بل در کنار کمک به توسعه‌ی مینی کامپیوترهای PDP، در آغازبه‌کار موزه‌ی تاریخ کامپیوتر نقش بسیار پررنگی داشت و شماری از پروژه‌های تحقیقاتی مایکروسافت را رهبری کرد، ازجمله MyLifeBits. پروژه‌ی MyLifeBits سال‌ها قبل از پلتفرم‌هایی مثل ایکس (توییتر سابق) به‌عنوان راهی برای آرشیوسازی دیجیتالی زندگی مردم معرفی شد.
بل جوایز افتخاری زیادی از سوی جامعه‌ی کامپیوتر دریافت کرده است، ازجمله مدال IEEE جان فون نویمان، مدال ملی فناوری و نوآوری و تبدیل‌شدن به عضوی از سازمان‌هایی نظیر اتحادیه‌ی پیشرفت علم آمریکا و آکادمی ملی مهندسی آمریکا. او دو شرکت Encore Computer و Ardent Computer را بنیان‌گذاری کرد که به‌ترتیب در حوزه‌ی رایانش موازی و ابرکامپیوتر گرافیک‌محور فعالیت داشتند.
بل از کودکی با بیماری‌های مختلف دست‌و‌پنجه نرم کرد و بارها خانه‌نشین شد؛ اما حتی با وجود بیماری، در سن ۱۲ سالگی برق‌کار حرفه‌ای شد. او در دوران بزرگ‌سالی‌اش دو بار سکته‌ی قلبی کرد.

نظر شما