شناسهٔ خبر: 66812080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سنگ تمام هنرمندان برای خادم‌الرضا / بنویسیم خدمت؛ بخوانیم رئیس‌جمهور شهید ملت

هنرمندان کشور در ابراز همدردی با شهدای خدمت و این واقعه ناگوار و جانسوز سنگ تمام گذاشتند و هر یک به نوبه خود به این فاجعه واکنش نشان دادند. هنرمندان کشور در ابراز همدردی با شهدای خدمت و این واقعه ناگوار و جانسوز سنگ تمام گذاشتند و هر یک به نوبه خود به این فاجعه واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ یکشنبه‌ای که برای ایران تلخ گذشت و دوشنبه‌ای که ناگوارتر از تلخیِ روز قبل بود! خبر به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور ایران و هیات همراهشان تمام کشور را سیاه‌پوش کرد. از سیاست‌گذاران و روسای فرهنگ گرفته تا مردم سیاه‌پوش و عزاداری که در روز‌های تشییع پیکر، باشکوهتر از همیشه برای بدرقه شهدای خدمت در خیابان‌ها حاضر شدند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه ایشان عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شدند و همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمدند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

پس از انتشار این خبر ناگوار، هر مسئول و هنرمندی وظیفه خود دانست تا با انتشار پیامی تسلیت با رهبر معظم انقلاب اسلامی، خانواده‌های این شهدا، بازماندگان و مردم جامعه همدردی کند. 

هرکسی تاسف و ناراحتی خود را از این فاجعه سوزناک به نوعی نشان داد، برخی با ارسال پیام و بیانیه‌ای و برخی دیگر از هنرمندان با انتشار قطعه‌های موسیقی و یا ساخت ویدیو‌هایی از رشادت‌ها و خدمت رسانی‌های هشت شهید خدمت ابراز ناراحتی و تاسف کردند.در ادامه به پیام تسلیت هنرمندان درخصوص این واقعه می‌پردازیم.

ابراهیم حاتمی‌کیا: بُهت‌زده شدیم

ابراهیم حاتمی‌کیا؛ کارگردان سینما، در یادداشتی نوشت: «در آخرین روز اردیبهشت‌ماه، با انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه دلمان لرزید و بُهت زده شدیم. امروز یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین را دیدیم و با خود زمزمه کردیم. انا للّه و انا الیه راجعون» 

سیدرضا میرکریمی: باید تسلیم تقدیر الهی بود

سیدرضا میرکریمی؛ کارگردان سینما گفت: «خبر تلخی بود. فارغ از اینکه چه دیدگاه سیاسی یا دیگری داشته باشید، به عنوان یک ایرانی از این‌که تعدادی از مسؤولان تراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دلخراش است. در این روز که متعلق به امام خاص ایرانیان، امام رضا (ع) است، خوب است همه کسانی که دل در گرو این سرزمین داریم با هم برای سربلندی ایران عزیز تلاش و دعا کنیم.»

محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم

محمدعلی باشه‌آهنگر؛ کارگردان سینما گفت:‌ «فارغ از سلایق جریانات سیاسی در کشور نوع شهادت شهدای هلی‌کوپتر رییس جمهور شهید و همراهان گرامی‌اش همه را در سوگی عمیق فرو برد و این نوع رفتن تا ابد در ذهن و روح همه مردم باقی خواهد ماند.آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم. قلبم گواهی می‌داد که دیر یا زود با آیاتی از کلام‌الله مجید، خبری که جهان ساعت‌ها در انتظار شنیدنش است، خوانده خواهد شد. شهادت، هنر مردان خداست. گویی تقدیر ماست که بهار و تابستان آبستن خبرهای هولناک شده است. از دهه ۶۰ تاکنون بسیاری حوادث رخ داده است که اگر یک دهم این حوادث در برخی کشورها رخ می‌داد، دگرگون می‌شدند.»

سنگ تمام هنرمندان برای خادم‌الرضا/ بنویسیم خدمت؛ بخوانیم رئیس‌جمهور شهید ملت

داریوش ارجمند: شهادت مزد تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آیت الله رئیسی بود

داریوش ارجمند؛ بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر با انتشار پیامی درگذشت شهادت گونه شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی و هیات همراهشان را تسلیت گفت و نوشت: «شهادت مزد تلاش‌های خستگی ناپذیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی در طول مسئولیت‌های او بود. آرام و متین در ظاهر، ولی پرخروش و جنگنده در باطن، برای خدمت به مردم ایران بود و خستگی را نمی‌شناخت. او می‌توانست در پایتخت باشد و وقایع و اتفاقات کشور را از پشت میزش رصد کند، بدون آنکه خطر را به جان بخرد، ولی رئیسی مرد عمل بود.»

فرهاد قائمیان: سید خدا حامی هنرمندان و پیگیر مشکلات‌شان بود

فرهاد قائمیان؛ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: «ایشان حامی هنرمندان بودند، همیشه دغدغه هنرمندان را داشتند و همواره پیگیر مسائل آنها بودند. این دردناک‌ترین اتفاقی است که برای ملت ایران و همه ما رخ داد. به خصوص برای سید خدایی که حامی هنرمندان بودند، همیشه دغدغه هنرمندان را داشتند و همواره پیگیر مسائل هنرمندان بودند.»

سنگ تمام هنرمندان برای خادم‌الرضا/ بنویسیم خدمت؛ بخوانیم رئیس‌جمهور شهید ملت

هادی مقدم‌دوست: در «شهادت» حقیقت است، نه ترس و یأس!

هادی مقدم‌دوست، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما، نوشت: شهدایی که در تاریخ شناختیم و در طول عمر دیدیم، همه تا لحظه آخر به حقیقت زندگی کردند و در حین کار بودند. از دست دادن آقای رییسی و همراهان ایشان در مسیر سفر کاری عمیقأ جای تسلیت دارد، اما «شهادت» آقای رئیسی و همراهان باز هم - مثل شهادت و یاد همه شهدا - برای همه مردمان روزی‌رسان و متذکر مرگ و «شهادت» است. شهید تا لحظه آخر نه برای خودش و منیت‌هایش و دنیا بلکه در راه حق به خلق و خلایق خدمت می‌کند، کوشش می‌کند ...»

سیدجواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود

سید جواد هاشمی؛ بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش گفت: «این حادثه ناگوار و جانسوز بود. برخی از اتفاقات واقعا جبرا‌ن‌ناپذیر است. قطعا هیچ فردی در هیچ کجای دنیا از مرگ دیگری آن هم مرگ افراد تاثیرگذار خرسند نمی‌شود. به یاد دارم در دیدار هنرمندان با آقای رئیس‌جمهور، من جزو افرادی بودم که سخنان ایشان را قطع کردم و انتقاداتی داشتم، اما آقای رئیسی با وجود همه انتقاد‌ها و نارضایتی‌ها صدای ما را شنید.»

انسیه شاه‌حسینی: عروج آسمانی حاج قاسم تکرار شد

انسیه شاه‌حسینی؛ نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: «خداوند همه‌چیز را درست چیده بود و شهادت ابراهیم رئیسی واقعا دراماتیک بود، همانطور که دیدید افراد آزادی‌خواه جهان از این حادثه متاثر شدند. همیشه به شهادت حاج قاسم رشک می‌بردم و پیش خودم می‌گفتم، شهادت آسمانی‌تر و زیباتر از این نخواهد بود، اما خداوند همان سکانس را تکرار کرد و به شهادت ابراهیم رئیسی شکوه داد.»

سنگ تمام هنرمندان برای خادم‌الرضا/ بنویسیم خدمت؛ بخوانیم رئیس‌جمهور شهید ملت

احمد نجفی: این سقوط معمولی نیست!

احمد نجفی؛ بازیگر پیشکسوت سینما گفت: «من از دیشب تا الان از شدت ناراحتی و نگرانی نخوابیدم. حسی به من می‌گفت این سقوط معمولی نیست. واقعاً حیف شد؛ چون آقای رئیسی انسان بسیار خوب و مهربان و خوشرویی بودند. من در دیداری که با ایشان داشتم تقاضایی را مطرح کردم. گفتند «این موضوع را روی کاغذ بنویسید و به من بدهید تا تا ترتیب اثر بدهم.» این جمله را با مهربانی و خوشرویی گفتند.»

مهران رجبی: بعد از شهید رئیسی مسئولیت روسای‌جمهور دیگر سخت شد

مهران رجبی؛بازیگر سینما و تلویزیون گفت: «در کنار حزن و اندوهی که از فقدان آیت الله رئیسی داریم، اما وقتی به خوبی‌‎هایش فکر می‌کنیم دلمان آرام می‌شود، با همان غمی که در دل داریم لبخند بر لب‌هایمان می‌نشیند؛ آیت‌الله رئیسی خدمتگزار بود؛ همه وزیران دولت و مقامات استانی پابهپای آقای رئیسی در سفرها همراه بودند، مدیریتش فعالیت جهادگونه بود؛ این نحوه فعالیت شهید رئیسی، مسئولیت را بر روسای جمهوری بعدی سنگین‌تر می‌کند.»

سعید الهی: مردی از جنس مردم را از دست دادیم

سعید الهی؛ تهیه کننده سینما گفت: «ما به معنای واقعی یک «مسئول» را در سطح مدیران ارشد نظام از دست دادیم؛ کسی که خود و عملکرد کابینه را با شفافیت کامل در معرض مطالبات مردم در این شرایط قرار داده بود.شهادت در قاموس مومنان اوج بندگی نزد خداست که همان خدمت صادقانه و خالصانه به بندگان و مخلوقات خداست. به نظرم آقای رئیسی به آرزوی حقیقی خود رسید. مردم ایران همیشه ثابت کرده اند که قدردان تلاش‌های مسئولانه هستند و حضور مبلیونی اقشار مردمی در مراسم تشییع پیکر این شهدا این ادعا رو ثابت می کند.»

کوروش زارعی: مردمی و جهادی بودن آیت‌الله رئیسی زبانزد بود

کوروش زارعی؛ کارگردان تئاتر گفت: «آیت‌الله رئیسی بعد از آقای رجایی و حضرت آقا، رئیس‌جمهور مردمی و جهادی بود و فرمایش حضرت آقا را نصب العین خود قرار داده بود. حضرت آقا همیشه توصیه می‌کردند که دولتمردان باید در کنار مردم باشند. در کمتر دوره ریاست‌جمهوری این حرف مقام معظم رهبری عملیاتی شد، اما آیت‌الله رئیسی از روز اولی که آغاز به کار کرد سفر‌های استانی خود را شروع کرد و سعی کرد تا در کنار مردم و در میدان باشد تا مشکلات مردم را بشنوند و آنها را حل‌وفصل کنند.»

محمد گلریز: دغدغه رئیسی رفع مشکلات مردم بود

محمد گلریز؛ خواننده موسیقی سنتی و پاپ گفت: «پس از شنیدن خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی واقعا متاثر و متاسف شدم. ایشان فرد خستگی‌ناپذیری بودند که جهادی کار می‌کردند. تمام دغدغه رئیس‌جمهور این بود که گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند. آنطور که می‌گویند ایشان از صبح تا شب مُدام کار می‌کردند و سر از پا نمی‌شناختند.»

پدرام کریمی: شهید رئیسی؛ رئیس‌جمهوری که دغدغه خدمت به مردم را داشت 

پدرام کریمی؛ مجری تلویزیون و گوینده رادیو گفت: «مردمی‌بودن و مهربانی، از آداب و سلوک آیت الله رئیسی محسوب می‌شد و در رفتار او به‌وضوح مشهود بود. ایشان در یک دیداری با هنرمندان، شنیدن مشکلات آنها را به رسیدن به جلسات بعدیشان ترجیح دادند. رئیسی، رئیس‌جمهور پشت‌میزنشین نبود؛ بلکه او در میدان خدمتگزاری وجودش را در دل وظایف اجرایی جست‌وجو می‌کرد.» 

سنگ تمام هنرمندان برای خادم‌الرضا/ بنویسیم خدمت؛ بخوانیم رئیس‌جمهور شهید ملت

لازم به ذکر است که هنرمندانی چون محمد معتمدی، سالار عقیلی و تک قطعه هایی با نام «قاف تماشا» با شعری از میلاد عرفان پور، آهنگسازی و تنظیم آرمان مهربان و خوانندگی ستار سهرابی و «ما باز برمیگردیم» با آهنگسازی محمدرضا عقیلی با شعری از محمدمهدی سیار و با صدای علیرضا علیزاده قطعاتی را منتشر کردند.

برای شهدای از دست رفته خدمت قطعاتی را خواندند و منتشر کردند. در کنار این بسیاری از ارگان های فرهنگی و هنری با تولید و انتشار ویدیویی هایی از خدمت رسانی و رشادت های شهدای خدمت با این واقعه همدردی کردند. همچنین هنرمندان دیگری چون حسن روح الامین با طراحی، نقاشی و گرافیک های متعدد آثار ارزشمندی را در این زمینه ارائه کردند.

به علاوه هنرمندان در کنار پیام تسلیت محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی، پیمان جبلی، مداحان کشور، ارگان ها و نهادهایی چون بنیاد رودکی، انجمن سینمای جوانان، مدیر کل دفتر موسیقی، سازمان سینمایی سوره، سازمان سینمایی ارشاد، مرکز سینمای مستند و تجربی، موزه سینما،خانه کتاب، مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی، معاون هنری ارشاد و ... پیام های تسلیتی را در قالب بیانیه منتشر کردند.

گفتنی است؛ از جمله هنرمندانی هم که در صفحات مجازی خود پیام تسلیت منتشر کردند، می‌توان از آزیتا موگویی (کارگردان)، زینب تقوایی (تهیه‌کننده تلویزیونی)، حسین فرح‌بخش (کارگردان و تهیه‌کننده)، مریم نراقی (کارگردان)، محمدرضا شفیعی (تهیه کننده)، علی طلوعی (تهیه‌کننده)، شهاب مرادی، کامران حجازی (تهیه‌کننده)، سیاوش حقیقی، (تهیه‌کننده سینما)، مهدی عرفاتی (فعال رسانه‌ای)، فاطمه افشاریان (مجری)، سجاد نوروزی (مدیر سینما آزادی)، محمدرضا شفاه (تهیه‌کننده سینما)، محیا اسناوندی (مجری تلویزیون)، حامد مهربانی (مجری)، ماندگاری (تهیه‌کننده تلویزیون)، مجید یحیایی (مجری تلویزیون)، الهام حسین‌زاده (گوینده خبر) و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/

نظر شما