شناسهٔ خبر: 66811879 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رپورتاژ آگهی

راهنمایی خرید بهترین منبع تغذیه و معرفی انواع آن

یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات الکترونیک، منبع تغذیه است. با در اختیار داشتن یک منبع تغذیه کاربردی و مناسب، می‌توان انرژی دستگاه‌ها و مصرف‌کننده‌های الکترونیکی را به بهترین نحو ممکن تامین کرد.

صاحب‌خبر -

امروزه انواع مختلفی از منبع تغذیه تولید شده که هر کدام از آن‌ها قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. بتاکو یکی از معتبرترین ارائه‌دهندگان این محصولات بوده که نمونه‌های اصلی و اورجینال را با بالاترین سطح کیفیت، به مشتریان ارائه می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات مهم در خرید بهترین منبع تغذیه را به شما آموزش دهیم و انواع این دستگاه را معرفی کنیم.

انواع منبع تغذیه

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در انتخاب و خرید منبع تغذیه باید در نظر داشته باشید، انواع مختلف این محصولات است. به صورت کلی شما باید با در نظر گرفتن کاربرد مورد نظر و ویژگی‌های محصول، باید خرید منبع تغذیه DC را انجام دهید تا دستگاه بتواند بازدهی خوبی را به شما ارائه دهد. انواع منبع تغذیه‌هایی که در بازار امروز وجود دارند، عبارتند از:

راهنمایی خرید بهترین منبع تغذیه و معرفی انواع آن

منابع تولیدکننده جریان متناوب

یکی از اصلی‌ترین منابع تغذیه که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند، منابع جریان متناوب یا همان AC هستند. در این دسته از منابع مقدار ولتاژ و جهت جریان، با زمان تغییر کرده و مقادیر مختلفی به خود می‌گیرند. منبع اصلی مولد جریان در این دستگاه‌ها، دینام یا ژنراتور بوده که یک نوع ماشین الکتریکی محسوب می‌شود. این دسته از منابع معمولا برای وسایل الکتریکی مختلفی مانند موتورهای الکتریکی، فن‌های برقی، تهویه مطبوع، پمپ‌ها، یخچال‌ها و ... استفاده می‌شوند.

منابع تولیدکننده جریان مستقیم

نوع دیگری از منابع تغذیه که جریان ثابت و در یک جهت تولید می‌کنند، منبع تغذیه ولتاژ مستقیم یا DC هستند. در این دستگاه‌ها هیچ‌گونه پارامتری برای ضریب توان و فرکانس وجود ندارد. منابع مهم تولیدکننده جریان در این دستگاه‌ها، مواردی مانند باتری، پنل خورشیدی و ... هستند. از منبع تغذیه DC معمولا در رایانه‌ها، چاپگر، تلویزیون، دستگاه‌های پخش موسیقی و ... استفاده می‌شود.

منبع تغذیه سوئیچینگ

از دیگر انواع منابع تغذیه که کاربردهای زیادی در زمینه‌های مختلف دارد، باید به مدل‌های سوئیچینگ اشاره کنیم. از جمله کاربردهای این نوع منبع تغذیه می‌توانیم به کامپیوتر، گوشی موبایل، تلویزیون، لپ‌تاپ و ... اشاره کنیم. دقت بالا، طول عمر زیاد، اتلاف انرژی محدود، ابعاد کوچک و ... از جمله مزایای منبع تغذیه سوئیچینگ هستند که شما می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. از طرفی پیچیدگی عملکرد و همچنین قیمت بالا هم اصلی‌ترین معایب دستگاه به شمار می‌روند.

منبع تغذیه خطی

در مواقعی که تنظیم دقیق ولتاژ خروجی و همچنین حذف نویز ورودی برای کاربران اهمیت بالایی داشته باشد، توصیه می‌کنیم که از منبع تغذیه خطی استفاده شود. راندمان این دستگاه‌ها در محدوده بالایی قرار ندارد؛ اما عملکرد آن‌ها نسبتا خوب و قابل قبول است. در این دستگاه‌ها برای تثبیت ولتاژ، از هیچ‌گونه سوئیچی استفاده نمی‌شود؛ همین موضوع باعث شده تا به عنوان منبع تغذیه خطی شناخته شوند. منبع تغذیه خطی دقت بالایی دارد؛ اما از جمله نقاط ضعف این دستگاه‌ها نسبت به مدل‌های سوئیچینگ، می‌توانیم به ابعاد بزرگ، وزن زیاد، تولید گرما، راندمان پایین‌تر و ... اشاره کنیم.

منبع تغذیه قابل برنامه ریزی

یکی دیگر از انواع منبع تغذیه DC، منبع تغذیه قابل برنامه ریزی است که معمولا برای کنترل کیفیت در آزمایشگاه‌ها و صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع منبع تغذیه دارای ولتاژ و جریان خروجی قابل تنظیم است و می‌تواند دقت زیادی را در زمان تولید انرژی مورد نیاز یا اندازه گیری پارامترهای مختلف در اختیار شما قرار دهد.

راهنمای خرید منبع تغذیه

حال که با انواع منابع تغذیه مختلف و کاربردهای آنها آشنا شدید، لازم است مهمترین نکات برای انتخاب بهترین منبع تغذیه را بدانید. به صورت کلی در زمان خرید محصول مورد نظر خود، باید به نکات ویژه‌ای توجه داشته باشید که عبارتند از:

راهنمایی خرید بهترین منبع تغذیه و معرفی انواع آن

برند تولیدکننده منبع تغذیه

این روزها انواع منابع تغذیه توسط برندهای مختلف ساخته شده و در بازار وجود دارند. از این رو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمان خرید باید در نظر داشته باشید، کمپانی تولیدکننده محصول است. در حال حاضر منبع تغذیه ریگول، اوون، گودویل، هانتک و مین ول از بهترین برندهای موجود در بازار ایران هستند. همچنین منبع تغذیه خطی بتا هم از محصولات باکیفیت ایرانی است که می‌توان برای کاربردهای آزمایشگاهی از آن استفاده کرد.

مشخصات مربوط به ولتاژ و جریان

دیگر فاکتور مهم و موثری که در زمان خرید این محصولات باید در نظر داشته باشید، ویژگی‌ها و مشخصات مربوط به ولتاژ و جریان منبع است. ولتاژ خروجی منبع تغذیه می‌تواند ثابت و یا قابل تنظیم باشد که معمولا نمونه‌های قابل تنظیم به دلیل سازگاری با طیف بزرگتری از دستگاه‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما ولتاژ ثابت برای دستگاه‌های بزرگ و حساس مناسب است. در صورتی که دستگاه دارای محدوده متغیر ولتاژ و جریان است، باید بررسی کنید که بتواند تمام این محدوده را به صورت کامل پوشش دهد و تلورانس کمی داشته باشد.

توجه به کابل‌های منبع تغذیه در زمان خرید

برای اتصال دستگاه منبع تغذیه به سایر المان‌ها، شما نیاز به کابل‌های مخصوصی خواهید داشت. از این رو توصیه می‌کنیم پیش از خرید دستگاه، از وجود این کابل‌ها و اتصالات در درون بسته‌بندی، اطمینان حاصل کنید. در صورتی که کابل همراه دستگاه نباشد، شما باید برای تهیه آن‌ها به صورت جداگانه اقدام کنید؛ این کار معمولا هزینه بیشتری برای شما به دنبال دارد و در عین حال می‌تواند کیفیت عملکرد دستگاه را پایین بیاورد.

گارانتی و خدمات پس از فروش

دیگر فاکتور مهم و موثر در انتخاب بهترین منبع تغذیه، مربوط به خدمات پس از فروش است. توصیه می‌کنیم به سراغ دستگاهی بروید که خدمات خوب و قابل قبولی در این زمینه ارائه دهد. همچنین پوشش دهی مطلوبی بر روی خرابی‌ها داشته باشد. از این رو در صورت بروز هرگونه مشکل، شما می‌توانید بدون نگرانی از طریق نمایندگی محصول، پیگیری‌های لازم را انجام دهید. بتاکو یکی از فروشگاه‌های اینترنتی عرضه کننده انواع منبع تغذیه در ایران است که برندهای مختلفی را به بازار ارائه کرده و خدمات پس از فروش بسیار باکیفیتی را برای محصولات خود ارائه می‌دهد.

حداکثر توان خروجی منبع تغذیه

بدون شک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتورهایی که در زمان انتخاب منبع تغذیه باید در نظر داشته باشید، حداکثر توان خروجی آن است. توان‌های خروجی منبع تغذیه می‌تواند از 100 تا 800 وات و همچنین 1000 تا 10000 وات متغیر باشد. بر این اساس کاربر امکان تنظیم کردن توان مورد نظر خود را خواهد داشت.

قیمت منبع تغذیه

از دیگر فاکتورهای مهم و موثر که در زمان خرید منبع تغذیه باید در نظر داشته باشید، می‌توانیم به قیمت آن اشاره کنیم. توصیه می‌کنیم به سراغ محصولی بروید که بالاترین میزان سازگاری را با بودجه در دسترس شما داشته باشد. در این حالت می‌توانید انتخاب ساده‌تری داشته باشید. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید کیفیت محصول نباید فدای قیمت آن شود؛ زیرا این موضوع هزینه تعمیرات را برای شما افزایش خواهد داد.

سخن پایانی

منبع تغذیه از اصلی‌ترین دستگاه‌ها در شاخه الکترونیک بوده که کاربردهای بسیار گسترده و مختلفی در این زمینه دارد. در بخش‌های قبلی به صورت کلی به معرفی انواع منابع تغذیه و همچنین اصلی‌ترین ویژگی‌های این محصولات پرداختیم. راهنمای انتخاب و خرید این محصول را نیز ارائه کردیم تا بتوانید بر اساس کاربرد مورد نظر خود، بهترین دستگاه را انتخاب کنید.

نظر شما