شناسهٔ خبر: 66811394 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

احتمال لغو محدودیت‌ اوکراین در استفاده از تسلیحات آمریکایی علیه روسیه

رسانه آمریکایی گزارش داد پس از پیشنهاد وزارت خارجه ایالات متحده به دولت برای دادن اجازه به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های آمریکایی در حمله به روسیه، این پیشنهاد در کاخ سفید در حال بررسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا پس از سفر اخیر خود به کی‌یف از دولت کشورش خواسته است تا محدودیت‌ها را در ارتباط با نحوه استفاده اوکراین از تسلیحات آمریکایی لغو کند.

از زمان انتقال اولین محموله‌های تسلیحات پیشرفته آمریکایی به اوکراین، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هیچ یک از محدودیت‌ها را در رابطه با استفاده از آن‌ها لغو نکرده است. «ولودیمیر زلنسکی» نیز باید موافقت می‌کرد که هرگز از آن‌ها برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند و اصرار داشت که این امر ناقض دستور بایدن برای «جلوگیری از جنگ جهانی سوم» است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اکنون با توجه به پیشنهاد مطرح شده از سوی آنتونی بلینکن، دولت آمریکا در حال انجام بحث‌های جدی در مورد تضعیف چنین ممنوعیتی است تا به نیروهای مسلح اوکراین اجازه دهد که در آن سوی مرز با روسیه حملاتی به استفاده از تسلیحات آمریکایی انجام دهند.

وزیر امور خارجه ایالات متحده همچنین به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت که واشنگتن آماده است با کی‌یف درباره امکان استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه گفت‌وگو کند.

‌نشریه پالتیکو نیز روز سه‌شنبه به نامه قانون‌گذاران هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا اشاره کرد که از دولت جو بایدن خواسته‌اند به اوکراین اجازه دهد با استفاده از سلاح‌های آمریکایی به خاک روسیه حمله کند. در این نامه از لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده خواسته شده است تا «استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط آمریکا برای حمله به اهداف استراتژیک در خاک روسیه تحت شرایط خاص» را مجاز کند.

نیویورک تایمز در ادامه خاطر نشان کرد: بحث و رایزنی‌ها برای اجماع در مورد این سیاست در حال انجام است و اکنون با هدایت وزارت امورخارجه، بحث شدیدی در داخل دولت در مورد کاهش این ممنوعیت وجود دارد تا به اوکراینی‌ها اجازه داده شود که سایت‌های پرتاب موشک و توپخانه را درست بر فراز مرز روسیه هدف قرار دهند - اهدافی که ولودیمیر زلنسکی می‌گوید دستاوردهای سرزمینی اخیر مسکو را در جنگ ممکن ساخته است.

با این حال، این درخواست هنوز در مراحل شکل‌گیری است و مشخص نیست که چه تعداد از همکاران بلینکن در حلقه نزدیک به جو بایدن آن را امضا کرده‌اند. مقامات آمریکایی گفتند که این پیشنهاد هنوز به‌طور رسمی به رئیس جمهور که در این رابطه محتاط‌ترین بوده، ارائه نشده است.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز از اظهار نظر در مورد مذاکرات داخلی درباره سیاست اوکراین، ازجمله گزارش بلینکن پس از بازگشت از کی‌یف خودداری کرد.

نظر شما