شناسهٔ خبر: 66810102 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳ خرداد

رتبه نخست ایران در واردات پورشه

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم خرداد 1354؛ مذاکره رئیس‌جمهور آمریکا با شاهنشاه درباره امکان افزایش بهای نفت

رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که آمریکا به سیاست مستحکم‌تری در زمینه انرژی نیاز دارد.

پرزیدنت جرالد فورد در واشنگتن تایید کرد که ضمن مذاکراتش با شاهنشاه آریامهر، رهبر ایران امکان افزایش بهای نفت را یادآور شده است. فورد که با چهار روزنامه‌نگار خارجی درباره لزوم اتخاذ یک سیاست مستحکم انرژی در آمریکا گف‌و‌گو می‌کرد این امر – افزایش بهای نفت – را یکی از دلایل لزوم چنین سیاستی ذکر کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: تصمیم دارد به اقدامات خود در راه مجاب کردن کنگره به لزوم اتخاذ چنین سیاستی ادامه دهد.

فورد اضافه کرد که در 48 ساعت تصمیم خود را درباره افزودن یک دلار دیگر بر عوارض نفت وارداتی آمریکا اعلام خواهد کرد.

سوم خرداد 1374؛ شرایط و نحوه واردات کالا با استفاده از ارز صادراتی

نحوه ثبت سفارش صدها قلم کالای وارداتی با ارز صادراتی اعلام شد. به دنبال تصمیمات اخیر دولت در رابطه با نحوه فروش ارز صادراتی توسط صادرکنندگان به سیستم بانکی کشور، براساس تصمیم ستاد پشتیبانی برنامه تنظیم بازار و با تخصیص ارز برای واردات این گونه کالاها، لیست صدها قلم کالای وارداتی با نرخ صادراتی علاوه‌بر کالاهایی که به نرخ شناور، 175 ریال قبلا تعیین شده بود، مشخص و اعلام شد.

این گزارش می‌افزاید بنا به تصمیمات اتخاذشده توسط کمیته منتخب رئیس‌جمهوری این گروه از کالاها علاوه‌بر کالاهای گروه‌های اول و دوم مشمول طرح تنظیم بازار، شامل انواع لوازم خانگی، لوازم بهداشتی و پزشکی، انواع شوینده‌ها، لوازم و ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، لوازم یدکی قطعات خودرو، لوازم نساجی و... است.

سوم خرداد 1384؛ ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی

رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را به سران 3 قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

ابلاغ این سیاست‌ها براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که تعیین سیاست‌های کلی نظام را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حیطه اختیارات و وظایف رهبر انقلاب قرار داده است، صورت گرفته است.

اصل 44 قانون اساسی که سیاست‌های کلی آن در ابلاغیه مقام معظم رهبری مشخص شده است، نظام اقتصادی ایران را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی متکی می‌سازد و حدود هر بخش را مشخص می‌کند.

مقام رهبری در بخشی از این ابلاغیه اعلام کردند: اجرای این سیاست‌ها مستلزم تصویب قوانین جدید و بعضا تغییراتی در قوانین موجود است، لازم است دولت و مجلس در این زمینه با یکدیگر همکاری نمایند.

نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حسن اجرای این سیاست‌ها با اتخاذ تدابیر لازم و همکاری دستگاه‌های مسوول و ارائه گزارش‌های نظارتی هر سال در وقت معین مورد تاکید است.

سوم خرداد 1394؛ رتبه نخست ایران در واردات پورشه

یک روزنامه اسپانیایی روز گذشته ایران را صدرنشین واردات پورشه در خاورمیانه خواند. روزنامه ال موندو اسپانیا با استناد به آمارهای ارائه‌شده ازسوی شرکت پورشه، ایران در صدر دارندگان این خودرو لوکس در خاورمیانه دانست و از افزایش واردات این خودرو به کشورمان خبر داده است.

براساس گزارش این روزنامه، شرکت پورشه در آمریکای که به تازگی منتشر کرده، ایران را از نظر تعداد واردات خودرو پورشه در خاورمیانه در رتبه نخست خوانده است.

واردات پورشه به کشورمان از سال 88 آغاز و این خودرو لوکس از این سال به خیابان‌ها و جاده‌های کشور ورود پیدا کرد.

در این بین هرچند سال 88، حدود 230 دستگاه پورشه به کشور وارد شد، اما به یکباره سال 90، این تعداد به حدود 570 دستگاه رسید و تقریبا رشد دو برابری پیدا کرد. بر این اساس سال 91 نیز واردات پورشه روند صعودی خود به کشورمان را حفظ کرد، اما در سال گذشته تعداد پورشه‌های وارداتی به کشور به 18 دستگاه رسید.

نظر شما