شناسهٔ خبر: 66809129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

گزارش بازار؛

کشاورزی استان سمنان ۶۵۰ میلیارد تومان خسارت دید| گلایه کشاورزان از بدعهدی بیمه ها

دامغان- بارش تگرگ و بروز سیلاب در هفته آخر اردیبهشت سبب بروز ۶۵۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی شامل باغداری و زراعت استان سمنان شده است.

صاحب‌خبر -

بازار، گروه استان‌ها: بارندگی های روزهای اخیر سبب بروز خساراتی به باغداران و زارعان استان سمنان شده است بارش ها در ده روز آخر اردیبهشت اغلب به صورت باران شدید و تگرگ بود که علاوه بر خسارات به محصولات سردرختی و پسته ها به مزارع هم خساراتی وارد کرده است.

از سوی دیگر ورود روان آب ها به مزارع هم سبب بروز خساراتی گسترده در مناطقی از استان مانند پل ابریشم و محمد آباد در میامی شده است. بیشترین میزان خسارات وارده از تگرگ هم متعلق به باغداران پسته کار شهرستان دامغان است چرا که محصول پسته باغات این شهرستان بعضاً تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است مقوله ای که برای پسته کاران یک مصیبت بزرگ محسوب می شود زیرا پسته محصولی گران و البته سخت بازده است.

بیمه ها و بدعهدی

کارشناسان جهاد کشاورزی از همان ابتدای بروز بارش ها در مقاطعی به بازرسی و بازدید از باغات رفتند و برآورد هایی را هم اعلام کردند برای مثال توسط جهاد کشاورزی اعلام شد که بیشترین میزان خسارات به محصولات زراعی و کشاورزی در استان متعلق به دامغان، میامی، شاهرود و سمنان است.

بسیاری از باغداران و زارعان استان سمنان به دلیل بدعهدی های بیمه ها، تمایلی به بیمه باغات ندارند

کشاورزان اما در انتظار هستند که دست آخر این خسارات چطور قرار است برطرف شود. بسیاری از باغداران و زارعان استان سمنان به دلیل بدعهدی های بیمه ها، عدم پرداخت درست در سال های قبل و مشکلاتی که برایشان پیش آمده به خصوص به لحاظ مالی، تمایلی به بیمه باغات ندارند آنانی هم که باغ های خودشان را بیمه کرده اند، معتقد هستند که خسارات آنچنانی دریافت نخواهند کرد کما اینکه هنوز از سیل چهار ماه قبل کالپوش و رضوان در میامی، خساراتی وجود دارد که پرداخت نشده است.

کشاورزی استان سمنان ۶۵۰ میلیارد تومان خسارت دید| گلایه کشاورزان از بدعهدی بیمه ها

خسارات برآورد شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به بارش های هفته گذشته در مناطق شمالی و میانی استان سمنان تاکید کرد: باغ های پسته و مزارع گندم و جوی شهرستان دامغان بر اثر بارش تگرگ ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده اند.

محمدرضا قاسمی پس از بازدید از زمین های کشاورزی آسیب دیده گفت: در پی وقوع بارش باران و تگرگ و جاری شدن سیل در دامغان هزار و ۶۰۰ هکتار از باغ های پسته بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد ، ۳۰۰ هکتار جو و ۳۰۰ هکتار گندم بیش از ۵۰ درصد و نیز دیگر محصولات خسارت دیده اند.

یک کشاورز: بیمه ها فقط موقع پول گرفتن هستند در میدان حضور دارند و در زمان خسارت پرداخت کردن حتی شما نماینده هایشان را هم نمی بینید

وی با بیان اینکه در برآورد اولیه ۵۰۷ میلیارد تومان خسارت به باغ ها و مزارع وارد شده و کارشناسان جهاد کشاورزی و بیمه همچنان در حال بررسی هستند، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم از اعتبارات ملی جبران خسارت کنیم .

بارش تگرگ در میامی

مدیر جهاد کشاورزی میامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه طوفان و تگرگ به ۱۳۴ هکتار از باغ‌های پسته شهرستان خساراتی وارد کرده است، گفت: ۱۱۵ هکتار از محصولات زراعی گندم ، جو و چغندر قند در منطقه پل ابریشم و ۵۲ هکتار گندم کاری و جو و ... در بخش کالپوش متاثر از این طوفان و تند باد و تگرگ شدند.

سید محمد حسینی بیان کرد: نزدیک به ۱۸۴ میلیارد ریال از برآورد های اولیه خسارات که تا روز پنجشنبه هفته گذشته صورت گرفته متعلق به مزارع بوده و مابقی به باغات تعلق دارد که این امر نشان می دهد زراعت شهرستان میامی بیشترین میزان خسارت را دیده است.

وی با بیان اینکه برآورد های اولیه نشان می دهد که منطقه پل ابریشم و بخش کالپوش بیشترین میزان خسارات را از این طوفان و تگرگ دیده اند، افزود: خسارات اولیه ای که کارشناسان ما برآورد کرده اند و البته هنوز قطعی نیست در همین دو منطقه حدود ۲۲۰ میلیارد ریال است.

کشاورزی استان سمنان ۶۵۰ میلیارد تومان خسارت دید| گلایه کشاورزان از بدعهدی بیمه ها

صحبت بیمه را نکنید

کشاورزان آنقدر از بیمه ها بدقولی دیده اند که حاضر نیستند سمت آنها بروند یک کشاورز میامی در گفتگو با بازار، می گوید: بیمه در بهترین حالت برای محصولی که ۹۰ میلیون تومان می ارزد ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان خسارت واریز می کند آن هم با هزاران بدبختی، اما زمانی که می خواهند پول بیمه را بگیرند حتی یک هفته صبر نمی کنند.

محمد مهدی اصغری با بیان اینکه چطور می شود حق بیمه سال به سال افزایش یابد و مسئولان بیمه از افزایش هزینه ها و تورم می گویند اما سال به سال خسارات پرداختی و غرامتی که به کشاورز می دهند افزایش پیدا نمی کند؟ بیان کرد: بیمه در واقع یک معامله است که هیچ وقت کشاورز در آن سود نمی برد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان: جمع بندی خسارات انجام و به سازمان مدیریت بحران کشور، منعکس شده است

رسولی دیگر کشاورز میامی که پسته کاری دارد ضمن بیان اینکه بیمه اولاً کل خسارات را نمی دهد و اگر شما ۱۰۰ میلیون تومان ضرر کرده باشید در نهایت بتوانید بعد از شش تا هشت ماه دوندگی ۲۰ میلیون تومان آن را زنده کنید، گفت، در ثانی بیمه ها فقط موقع پول گرفتن هستند در میدان حضور دارند و در زمان خسارت پرداخت کردن حتی شما نماینده هایشان را هم نمی بینید.

وی با بیان اینکه بیمه همیشه طوری رفتار می کند که انگار کشاورز به آنها بدهکار است، گفت: از مردم کالپوش و رضوان بپرسید که آیا خسارات سیلی که چهار ماه قبل آمد و محصول پاییزه رضوانی ها را تخریب کرد و سیلی که مزارع را ویران کرد چه خبر و آیا خسارات بیمه شان را دریافت کرده اند؟

خسارات برآورد شده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به بازدید های صورت گرفته از مزارع خسارت دیده در استان سمنان بیان کرد: جلسه ای با موضوع مدیریت بحران و خسارات تگرگ و سیل هفته گذشته در استانداری سمنان برگزار شده و از مصوبات آن، پیگیری نحوه کمک کردن و جبران خسارات کشاورزان و زارعان و دامداران خسارت دیده استان بود.

کمال طاهریان با بیان اینکه از ۲۵ اردیبهشت ماه تا پایان این ماه مجموعاً ۶۶۳ میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه به استان سمنان وارد شده است، تاکید کرد: ۶۵۰ میلیارد تومان از این خسارات یعنی حدود ۹۰ درصد، به بخش کشاورزی استان سمنان وارد شده است به عبارت دیگر کشاورزی، بیشترین خسارت را از بارندگی ها، سیلاب و تگرگ هفته گذشته دیده است.

وی با بیان اینکه شهرستان دامغان با ۵۰۷ میلیارد تومان خسارت، بیشترین حجم خسارات را در استان سمنان به خود اختصاص داده است، گفت: در حوزه کشاورزی باید تاکید کرد که ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی باغی و زراعی استان از بارش تگرگ، بروز سیلاب و روان آب ها در هفته آخر اردیبهشت ماه خسارت دیده اند.

کشاورزی استان سمنان ۶۵۰ میلیارد تومان خسارت دید| گلایه کشاورزان از بدعهدی بیمه ها

جمع بندی خسارات به وزارت کشور ارسال شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه جمع بندی خسارات انجام و به سازمان مدیریت بحران کشور، منعکس شده است، گفت: مکاتبه ای با معاون رئیس جمهور صورت گرفته تا کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره به کشاورزان استان سمنان تعلق بگیرد تا بتوانند خسارات را جبران کنند.

طاهریان با بیان اینکه امهال تسهیلات بهره برداران حوزه کشاورزی که از این حوادث خسارات دیده اند از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: قانون گذار در حوزه جبران خسارات بخش کشاورزی بر اقدامات حمایتی و توسعه بیمه کشاورزی تاکید دارد اما ما بر این امر بسنده نکرده و پیگیری ها و مکاتبات خود را صورت می دهیم تا بتوانیم به کشاورزان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۲ و نیم میلیارد تومان از خسارات وارد شده به استان سمنان در بارش ها و تگرگ هفته آخر اردیبهشت ماه متعلق به دیگر بخش ها، شامل ابنیه، زیرساخت ها و منابع آبی و ... است، گفت: در حوادث اخیر در حوزه مسکونی بر اساس گزارش های بنیاد مسکن خوشبختانه مورد خاصی را نداشته ایم اما تاسیسات و تجهیزات، زیرساخت ها و راه ها و پل ها و ... دچار خساراتی شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان بیان کرد: دستگاه های مربوطه خسارات را براورد و تائید کرده اند و لذا امیدواریم با تائید وزارت کشور، براورد خسارت در اختیار سازمان برنامه بودجه قرار گرفته و بتوانیم شاهد اختصاص اعتبارات برای جبران بروز خسارات باشیم.

نظر شما