شناسهٔ خبر: 66809029 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«روایت استواری» نیروگاه شهید سلیمی نکا درچهارم خرداد ۱۳۶۷

سارا اسماعیلی

نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی و از بزرگترین نیروگاه کشور است که در دوران دفاع مقدس به تنهایی بیش از ۲۵ درصد برق کشور را تأمین می‌کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تامین۲۵ درصدی نیروگاه برق نکا دلیلی شد تا رژیم بعثی عراق پس از عجز از مقابله با رزمندگان غیور جمهوری اسلامی در جبهه های نبرد، برای جبران شکست‌های خود و با هدف فلج کردن زیرساخت‌های اقتصادی کشور از طریق قطع شریان‌های انرژی و ایجاد رعب و وحشت و نارضایتی در مردم، باحمایت کشورهای غربی، خیانت همسایگان و به سرکردگی آمریکای جنایتکار، از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ طی سه مرحله نیروگاه را آماج شدیدترین حملات ددمنشانه خود قرار دهد.

چهارم خرداد ماه مصادف است با سالروز بمباران سومین نیروگاه که در ساعت ۹:۳۵ دقیقه صبح روز  ۴ خرداد ۱۳۶۷ به وقوع پیوست.

در این بمباران شهید گرانقدر ابراهیم زیبنده گرجی در اثر اصابت ترکش به ناحیه گردن آسمانی شد و به خیل یاران شهیدش پیوست و جمعی از کارکنان به درجه جانبازی مفتخر شدند.

هم‌چنین خسارات سنگین و گسترده‌ای به ترتیب به، تأسیسات جانبی واحد یک، بخش‌های وسیعی از بوشینگ‌ها، برق گیر ترانس، باس داکتها و تأسیسات واحد ۲، دودکش و قسمت‌هایی از بویلر و تأسیسات عمومی واحد ۳، بخش‌های از بویلر، کانال‌های خروجی دود، سوت بلویر، تانک ذخیره آب، سقف فاز ۲ بویلر، کف اواپراتور و تأسیسات جانبی واحد ۴ وارد شد که در برآوردهای کارشناسی میزان خسارات وارده ارزی و ریالی با احتساب ارز ۶۰ ریالی آن زمان حدود ۳ میلیارد و ۱۷۲ میلیون ریال برآورد شد.

«روایت استواری» نیروگاه شهید سلیمی نکا درچهارم خرداد ۱۳۶۷

نکته قابل ذکر این که بدلیل گستردگی حجم خسارات وارده به تأسیسات نیروگاه در این بمباران و خرابی‌های ناشی از دو بمباران قبلی، رادیو و مطبوعات وقت آلمان به نقل از کارشناسان شرکت سازنده اعلام کردند که بازسازی مجدد نیروگاه نکا غیرممکن است، ولی کارکنان متعهد و متخصص نیروگاه با پشتکار، خودباوری و روحیه بسیجی خود افتخار آفرین شدند و در بازسازی نیروگاه از فعل ناممکن، ممکن ساختند، و اکنون پس از ۳۵ سال از آن تاریخ با وجود عمر بالا، فرسودگی تجهیزات و زخم‌های کاری وارده در سه مرحله بمباران همچنان استوار، بالنده و با صلابت نامش به عنوان نماد استقامت در صنعت برق کشور می‌درخشد. 

نیروگاه نکا در سه مرحله بمباران ۲۵ شهید و ۹۳ جانباز و با احتساب شهدای دوران دفاع مقدس مجموعاً  ۳۳ شهید و ۱۵۴ جانباز تقدیم آرمان‌های انقلاب اسلامی کرد.

انتهای پیام

نظر شما