شناسهٔ خبر: 66808962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

شرط صدام برای آزادسازی خرمشهر توسط ایرانی‌ها؛ کلید بصره را می‌دهم

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: دشمن به هیچ عنوان تصور اینکه ایران بتواند چنین عملیاتی انجام دهد و خرمشهر را آزاد کند و این موضوع اصلا در ذهنش وجود نداشت تا جایی که صدام عنوان کرده بود اگر ایران بتواند خرمشهر را آزاد کند کلید طلایی بصره را هم به ایران میدهم.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس خراسان، آزادسازی خرمشهر از اهداف اصلی عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود، که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی علی صیاد شیرازی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی محسن رضایی و احمد متوسلیان در ۳ خرداد ۱۳۶۱ انجام گرفت.

از آبان ۵۹ که خرمشهر اشغال شد تا خرداد سال ۶۱ که در اشغال بود، برای ایران دوره بسیار سختی بود؛ دشمن در آن سمت خرمشهر تحت اشغال تمامی کارشناسان خبره نظامی بلوک شرق و غرب را به کار گرفته بود که استحکاماتی را در خرمشهر ایجاد کند تا جمهوری اسلامی نتواند خرمشهر را پس بگیرد.

 صدام که شنیده بود جمهوری اسلامی در صدد انجام حمله‌ای برای باز پس گرفتن خرمشهر است،  در مصاحبه با خبرگزاری‌های مختلف بین‌المللی اعلام کرد که تلاش جمهوری اسلامی بی‌فایده است و اینها به هیچ وجه قادر نیستند خرمشهر را از ما پس بگیرند و من این قول را به شما می‌دهم که اگر جمهوری اسلامی خرمشهر را پس گرفت من حاضرم کلید بصره را به آنها بدهم. اما پیروزی ایران در این عملیات مهم هیمنه پوشالی رژیم بعث را برای همیشه در دنیا پایمال کرد و به این ترتیب زمینه سقوط این رژیم ظالم را فراهم ساخت.

این نبرد از لحاظ نظامی، به‌عنوان نقطهٔ عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود و به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ روز ۳ خرداد را به‌عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نام‌گذاری کرده‌است.

رمز آزادسازی خرمشهر همان است که امام(ره) فرمودند

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رابطه به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: دشمن به هیچ عنوان تصور اینکه ایران بتواند چنین عملیاتی انجام دهد و خرمشهر را آزاد  کند و این موضوع اصلا در ذهنش وجود نداشت تا جایی که صدام عنوان کرده بود اگر ایران بتواند خرمشهر را آزاد کند کلید طلایی بصره را هم به ایران می‌دهم؛ اما در عملیات بیت المقدس این اتفاق افتاد و رمزش همان بود که امام راحل(ره) فرموند خرمشهر را خدا آزاد کرد. توکل برخدا، اتحاد، هماهنگی، انسجام، از خودگذشتگی و با هم بودن رمز این پیروزی است.

امیر سرتیپ حبیب الله سیاری در ادامه عنوان می‌کند: ما جزو جوانان قدیم هستیم و طرز تفکر و نوع اقدام جوانان مقطع انقلاب و دفاع مقدس را درک کردیم، در آن مقطع زمانی به خاطر وجود انگیزه‌های انقلابی و شور و هیجانی که پیروزی انقلاب بین مردم و قشر جوان با وجود آورده بود شاهد پای کار آمدن همه مردم بویژه قشر جوان بودیم. در آن مقطع جنگ بر ما تحمیل شد و همه در بیرون از این خاک به دنبال شکست انقلاب بودند، اما این جنگ چگونه هشت سال طول کشید و چگونه با فداکاری جوانان پیروزی نصیب ملت ایران شد، این نتیجه آمادگی آن قشر جوان پا در رکاب و همیشه در صحنه است.

عزت و شرف ما در همین مبارزات است

وی با یادآوری تاثیرات سیاسی و مهم حضور و رشادت‌های جوانان در ایستادگی ملت ایران مقابل ارتش بعث، متذکر می‌شود: در اوایل جنگ یک هیات از سازمان ملل برای مذاکره در خصوص آتش بس خدمت امام(ره) رسیدند، «امام(ره) فرموند اینها که آمدند در مرز ما از مرز بروند بیرون تا ما بنشینیم و مذاکره کنیم، آن‌ها گفتند در حالی که آنها در مرز شما هستند باید مذاکره کنیم امام فرموند نه. گفتند اینطور باشد جنگ طول می‌کشد امام راحل همفرموند جنگ طول بکشد اگر ۲۰ سال هم طول بکشد ما ایستاده ایم.» این پاسخ قاطع امام راحل(ره)با تکیه بر همان جوان‌ها و مردم خوب و پادر رکاب بود. ایشان بعد هم فرموند «جنگ، جنگ است و عزت و شرف ما در همین مبارزات است.»

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید: با همت مردم و پای کار آمدن جوانان و ایثار و از خودگذشتگی نیروهای مسلح هشت سال جنگ شد و ما توانستیم دشمن را از خاکمان بیرون کنیم، انقلاب را رشد دهیم و در صحنه‌ها حضور داشته باشیم.

جوانان امروز، بهتر از دیروز

امیر سیاری در پاسخ به این سوال که نسل جوان امروز چه نقاط اشتراکی با نسل جوان در دوره دفاع مقدس دارد، تصریح می‌کند: همه جوانان امروز مسئولیت خودشان را خوب می‌دانند که اگر هر اتفاقی در این کشور بیفتد همین قشر جوان باید پاسخگو باشد، از امثال ما که جوانان دیروز بودیم و آن مقطع را پشت سر گذاشتیم شاید خیلی انتظار نباشد آن شور و هیجان را داشته باشیم.

وی عنوان میکند: جوانان ما جوانان پاک، مخلص و پادر رکاب، ایثارگر و توانمندی هستند که برای دفاع از انقلاب و ارزش‌های انقلاب آمادگی دارند. من اعتقادم این است اگر هر اتفاقی بیفتد همین جوانان امروز از قدیمی‌ها که ما بودیم بهتر عمل می‌کند؛ ممکن است بعضی‌ها مخالف این نظر باشند اما من به این موضوع اعتقاد راسخ دارم.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی برمیزان آشنایی نسل جوان با دستاردها و توان دفاعی ارتش اذعان می‌کند: متاسفانه نسل جوان ما با توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های ارتش خیلی آشنا نیستند البته شاید یک علتش مربوط به محدودیت‌هایی باشد که در ارتش وجود دارد، که البته به عقیده من خیلی از این محدودیت‌ها لازم است چون ما نباید همه توانمندی‌مان را به معرض نمایش بگذاریم و نباید مشت مان را طوری باز کنیم که دشمن بتواند سو استفاده کند، باید همیشه توان رزمی مان را طوری بالا ببریم و آمادگی داشته باشیم که اگر لازم شد این توان را به کار بگیریم.

امیر سیاری ادامه می‌دهد: بنا بر تدبیری که حضرت آقا در خصوص جهاد تبیین فرموند برخی از توانمندی‌هایی که می‌تواند موجب سواستفاده دشمن نشود و نمایانگر توان بازدارندگی ما باشد می‌توان به معرض نمایش عمومی گذاشت؛ این کار الان در حال انجام است و دید و بازدیدهایی توسط دانشجویان و اساتید و دانش آموزان انجام می‌شود، می‌آیند با بخشی از این توانمندی‌ها آشنا می‌شوند و در برخی موارد حتی نسبت به همکاری و جذب علاقمندی پیدا می‌کنند و ما هم می‌توانیم از توانمندی است عزیزان به ویژه افرادی که بتوانند در قالب شرکتهای دانش همکاری کنند، استفاده کنیم.

وی درباره توان نیروی نظامی ارتش می‌گوید: در سه مورد باید توجه خاصی داشته باشیم، اول سرمایه انسانی است امروز انسان‌هایی که در نیروهای مسلح و ارتش خدمت می‌کنند همه پرورش یافته انقلاب هستند و از ارزش‌های انقلابی برخوردارند و آمادگی دارند در بدترین شرایط بتوانند ماموریت شان را به خوبی انجام دهند، همین عزیزان قادر هستند در مورد تامین تجهیزات مورد نیاز اقدام کنند کما اینکه این کار را انجام داده اند و اکثر تجهیزات مورد نیاز ما امروز به دست توانمند ارتشی‌ها و وزارت دفاع ساخته شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند: ارتشی که تربیت و آموزش نیروهایش را به خوبی انجام می‌دهد، تجهیزات را خودش می‌سازد، زیر ساخت‌ها را خودش تامین و رزمایش‌ها را خودش اجرا می‌کند، تاکتیک‌ها را خودش ابداع می‌کند و مستمرا توان رزمی خود را ارتقا می‌دهد، این ارتش آمادگی دفاع دارد.

روزهای سخت زیر آتش با دستان خالی

امیر سرتیپ سیاری به مشکل تامین تجهیزات جنگی در دوره هشت ساله دفاع مقدس اشاره م‌یکند و می‌گوید: در دوره دفاع مقدس در یک مقطع زمانی گلوله توپ تمام شد و جیره بندی کرده بودند، در حالی که زیر آتش رگبار دشمن بودیم چون توان تولید نداشتیم اما امروز شما می‌بینید ما در همه این تجهیزات خودکفا هستیم گلوله توپ تولید می‌کنیم، توپ، سلاح سبک، سلاح سنگین و.... را خودمان تولید می‌کنیم و همانطو ر که حضرت آقا به درستی اشاره فرمودند قبلا می‌خواستند جلوی واردات تجهیزات را به کشورمان بگیرند اما امروز توان خود را به کار بسته اند تا از صادرات این تجهیزات جلوگیری کنند، این نشان می‌دهد ما از کجا به کجا رسیده ایم.

وی متذکر می‌شود: امروز در بحث تولید تجهیزات مورد نیاز نیروی زمینی مانند انواع خودروها و تانکها و زره پوشها، سلاح های سبک و سنگین به خودکفایی رسیده ایم، در نیروی هوایی در موضوع ساخت هواپیما اقدامات ارزشمندی داشته ایم و در زمینه تولید سامانه های پدافند کوتاه برد، متوسط برد و بلند برد توفیقات زیادی بیش از حد انتظار حاصل شده است.

امیر سرتیپ سیاری به پیشرفت‌های نیروی دریایی اشاره و بیان میکند: امروزه در نیروی دریایی در بحث ساخت انواع زیردریایی‌ها، موشک اندازها و ناوشکن ها به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم بزرگترین ماموریت‌های دریایی را انجام دهیم  امنیت اقتصاد کشور را در چهار هزار کیلومتری انتهای دریای سرخ برقرار کنیم؛ و این‌ها همه به همت همین قشر جوان و آینده ساز حاصل شده و امروز می‌توانیم ادعا کنیم آمادگی هر گونه تهدید را داریم.

سوم خرداد اما در کنار شیرینی آزادسازی خرمشهر، امسال برای مردم ایران و بویژه مشهد تلخ‌تر از هر زمان دیگر است، مشهدالرضا(ع) فرزند برحق خود شهید جمهور، آیت الله سید ابراهیم رییسی را در آغوش می‌گیرد، او که فرمانده ارشد جنگ در دوره سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران بود، فرمانده‌ای از جنس مردم در بین مردم و برای مردم که در نهایت مزد تمام خدمات خالصانه‌اش را با شهادت در راه خدمت دریافت کرد. یادش جاوردان، راهش پر رهرو...

نظر شما