شناسهٔ خبر: 66808045 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تامین حدود ۱.۷ میلیارد تومان اسناد خزانه برای کاوش معبد آناهیتا

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت : برای انجام کاوش‌های باستان شناسی در معبد آناهیتا پس از حدود دو دهه امسال حدود ۱.۷ میلیارد تومان اسناد خزانه تامین شده و قرار است بزودی کاوش‌های باستان شناسی در آن از سر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

گراوند مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت : انجام هر فصل کاوش باستان شناسی به همراه مرمت‌های پس از کاوش در معبد آناهیتا حدود دو میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. 

وی ادامه داد: ساختار معماری، سبک ستون سازی و مصطبه سازی در این بنا کاملا متفاوت از سایر بنا‌های تاریخی در کشور است و ادامه کاوش‌های باستان شناسی در آن حقایق زیادی را از این بنای باستانی برای ما مشخص خواهد کرد. 

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا تصریح کرد: سنگ‌های ۲۵ تنی که اکنون روی زمین محوطه معبد افتاده اند را در هیچ کدام از دیگر بنا‌های تاریخی کشور نمی‌توان پیدا کرد، لذا باید به گردشگران بگوئیم که در زمان باستان دانش، توان و ثروتی برای انتقال این سنگ‌ها با این ابعاد و وزن از معادن سنگ اطراف شهر کنگاور به محوطه کنونی بوده است. 

وی با تاکید بر اینکه برای تبدیل شدن معبد آناهیتا به قطب گردشگری کرمانشاه علاوه بر کاوش‌های باستان شناسی باید برخی زیرساخت‌های آن هم تقویت شود، عنوان کرد: یکی از برنامه‌ها برای معبد آناهیتا راه اندازی ساختمان موزه باستان شناسی و سالن معرفی آن است. 

گراوند افزود: به این منظور طی سال‌های اخیر ساختمانی را در داخل محوطه برای راه اندازی موزه باستان شناسی و سالن معرفی معبد اختصاص دادیم و تاکنون تمام اقدامات مربوط به تاسیسات الکترونیکی شامل نصب دوربین‌های مدار بسته، سیستم روشنایی، اطفای حریق و ... در آن نصب شده است. 

وی پیشرفت کنونی این پروژه را حدود ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: ۳۰ درصد باقی مانده مربوط به مبلمان محیطی و داخلی موزه است که برای اجرای آن به حدود ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا تاکید کرد: یکی دیگر از اولویت‌هایی که برای این محوطه باید اجرایی شود، تکمیل محوطه پارکینگ و گیت بلیط فروشی آن است که از سال گذشته آن را استارت زدیم و برای اتمام آن به حدود چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 

وی از تلاش برای احداث پروژه فضای سبز در ضلع جنوبی معبد آناهیتا هم خبرداد و گفت: ایجاد فضای سبز ضلع جنوبی به وسعت حدود یک هکتار، حدود ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. 

گراوند با بیان اینکه ایجاد این زیرساخت‌ها در معبد آناهیتا به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار دارد، عنوان کرد: امیدواریم با کمک مسئولین این اعتبارات تامین شود تا بتوانیم تحولی را در معبد آناهیتا به وجود بیاوریم و زمینه حضور گردشگران بیشتری در آن فراهم شود .

نظر شما