شناسهٔ خبر: 66805947 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

پله پیما چیست و چگونه بر سلامت افراد سالمند تاثیر می گذارد؟

بالابر پله دستگاهی است که در زمان مواجهه با پله های ساختمان برای سالمندان بسیار مفید است. چرا که باعث می شود زانوها فرسوده نشوند.

صاحب‌خبر -

تاثیر پله بر سالمندان

توان جسمی افراد در سنین بالاتر کم کم رو به ضعیف شدن می رود و گذر از پستی و بلندی های مسیر امری چالش برانگیز محسوب می شود. پله پیما یا بالابر پله دستگاهی است که به افراد میانسال یا سالمند کمک می کند از پله های ساختمان راحت تر عبور کنند.

بعضی بیماری های استخوانی طیف وسیعی از اندام‌ ها را در برمی‌گیرند و تاثیر مستقیمی بر سیستم اسکلتی عضلانی از جمله استخوان ها، مفاصل، رباط ها، تاندون‌ها و ماهیچه ها دارند. این بیماری ها می‌تواند از شکستگی معمولی تا اختلالات پیچیده مانند آرتریت و پوکی استخوان را شامل شود. در این میان، میانسالان و افراد مسن بیش از سایرین تحت تأثیر قرار می گیرند.

این افراد در صورتی که در محل زندگی و کار خود به صورت مستمر با پله ها مواجه باشند، جهت پیشگیری زانودرد می‌توانند از بالابر پله استفاده کنند. حتی پزشکان ارتوپد، فیزیوتراپی و روماتولوژی می‌توانند پیشنهاد استفاده از پله پیما برای افراد مسن را به آن ها بدهند.

از طرف دیگر با افزایش سن، انسان یک سری از ویژگی های خوب خود را به مرور از دست می‌دهد که از جمله مهمترین آنها که بعد از ۴۰سالگی رخ می دهد به این قرار است:

هر ده سال، یک درصد کاهش حجم عضلانی در بدن اتفاق می افتد. و به ازاء هر سالی که از چهل سالگی گذشته است، سالیانه 2 تا 3 درصد قدرت و توان هر فرد کاهش می یابد. همچنین برای هر سال بعد از ۴۰سالگی، 3 تا 5 درصد کاهش شتاب رخ می‌دهد، که اگر این موارد را با هم در نظر بگیریم و تصور را بر این قرار دهیم که یک فرد میانسال یا مسن باید به مدت ۵ سال به طور مداوم از پله ها رفت و آمد داشته باشد؛ چه اتفاقی ممکن است برای او رخ دهد؟

لذا دو راه حل اساسی برای حذف پله های اجباری را می توان نام برد:

۱) منزلتان و محیطی که زیاد در آنجا هستید و پله دارد را تغيير دهيد. این امر منجر به صرف هزینه های مالی زیادی خواهد شد که ممکن است از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد. همچنین با جابجایی، خاطرات و رویدادهایی که جزئی از فرد شده اند را نمی توان انتقال داد.

۲) می توان برای حذف پله ها از پله پیما یا بالابر پله مسیر مستقیم و پیچشی استفاده کرد.

 درخصوص افراد مسن و میانسالی که دچار يکی از بيماري هاي مفصلي یا استخوانی هستند،  بهترین راه برای کنترل بیماریشان  حذف پله با استفاده از پله پیما می باشند .

 دسته دیگر از افراد میانسال و مسنی که عمل های جراحی استخوانی و مفصلي داشته اند و باید فشار را از روی مفصل و استخوان خود بردارند تا بهبودی به طور کامل حاصل شود، باید از بالابر پله استفاده کنند. این استفاده از پله پیما برای افراد مسن باید ادامه دار باشد تا بيماري فرد مجددا عود نکند.

به واسطه ی وجود ساختمان هایی با معماری قدیمی که تعبیه ی فضای آسانسور در آن صورت نگرفته است، استفاده از پله پیما در بعضی شهرها بیشتر است. برای مثال، بالابر پله در تهران نقشی کلیدی در جابجایی افراد در بین پله های ساختمان های قدیمی ایفا می کند.

همچنین، استفاده از بالابر پله در یزد به واسطه ی بافت سنتی و وجود پله ها در خانه به تعداد زیاد رواج یافته است که نشان از اهمیت این دستگاه در ساختمان می باشد.


 

طبق تحقیقات انجام‌ شده يکی از راه های کشف‌شده جهت جوان ماندن پیاده روی است؛ چرا که پیاده روی مفاصل و ماهیچه های پا را به طور کامل درگیر می‌کند  و اکسیژن رسانی را بطور دقیق و منظم در کل بدن انجام میدهد؛ لذا استفاده از پله برای افراد مسن و میانسال که با افزايش سن درصد قابل توجهی حجم عضلانی و قدرت و توان و شتاب خود را از دست داده اند باعث ایجاد درد در زانوهای ایشان می‌شود و دیگر توان قابل ملاحظه ای برای پیاده روی نخواهند داشت.

 اما اگر افرادی که دچار آسیب‌های مفصلي و استخوانی هستند از پله پیما استفاده کنند، به دلیل فشار نیامدن توسط پله ها به مفاصل شان می‌توانند به راحتی درمسیر های مستقیم بدون درد پیاده روی کنند و بر سلامتی و جوان ماندن خودشان تاثیر مستقیمی بگذارند.

و از طرفی پياده رویی برای افراد میانسال و مسن بسیار لازم است چرا که استمرار در پیاده روی  و معاشرت هایی که رخ می‌دهد باعث ايجاد نشاط، روحیه و انگیزه در فرد می‌شود و حتی ایشان را از افسردگی نجات می‌دهد و همچنین باعث سلامت مفاصل و استخوان های ایشان می‌شود. لذا نصب‌ پله پیما برای افراد سالمند از فشار آمدن به مفاصل و استخوان ها در پله جلوگیری می کند و باعث می شود فقط مسیر های مسطح در خانه باقی بماند و از این طریق سالم تر بمانند.

 افرادی که در سنین بالاتر دچار فشار فشارخون هستند و مجبورند از پله استفاده کنند اگر در حین استفاده از پله دچار سرگیجه شوند و منجر به زمین خوردن شان بشود، باعث شکستگی استخوان ها مخصوصا لگن  یا آسیب‌ به مفاصل می شود. این اتفاقات جبران ناپذیر شاید تا حدی بهبودی یابند اما درد و رنج آن را تا سال ها به دوش می کشند. لذا پیشنهاد می‌شود که افرادی که دچار فشار خون به خوص در سنین بالاتر زندگی هستند، از پله پیما استفاده کنند.

 دسته دیگری از افراد میانسال ومسن که باید از پله پیما استفاده کنند؛ افرادي هستند که در مسیر های مستقیم و بدون پله کاملآ خودکفا هستند اما براي جابجایی در بین پله ها دچار مشکل می‌شوند و مجبور به کمک گرفتن از دیگران و یا تحمل درد فراوان می‌شوند. این افراد با نصب پله پیما احساس رضايت از خود را افزایش می دهند و در ارتباط با اطرافیان حس بهتری پیدا خواهند کرد.

نظر شما