شناسهٔ خبر: 66805056 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توصیفات سیاسیون و نظامی‌ها از «رئیس جمهور شهید»

مراسم تشییع پیکر ابراهیم رئیسی با حضور چهره‌های شاخص سیاسی و نظامی و مردم پایتخت برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در شرایطی که هنوز کشور در شوک از دست دادن ابراهیم رئیسی و همراهانش قرار دارد، صبح امروز مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور، آیت الله آل هاشم، وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و سرتیم حفاظت از رئیس جمهور و کادر پرواز، از دانشگاه تهران تا میدان آزادی برگزار شد.

چهره‌های شاخص سیاسی و نظامی نیز همپای مردم خود را به دانشگاه تهران رسانده بودند تا در مراسم اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس جمهوری و همراهانش حضور داشته باشند، از علی لاریجانی، قالیباف، حدادعادل، سیدحسن خمینی، محمدرضا عارف و ... تا سردار سلامی، سردار حاجی زاده و سردار قاآنی.

اظهارنظر درباره ویژگی‌های شخصیتی رئیس جمهور فقید، در حاشیه این مراسم نیز پرتکرار بود. علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب در گفتگویی بیان کرد: «ایشان اخلاق و تواضع خیلی خوبی داشت و این موضوع خیلی جذاب بود. به نظر من اخلاق سالم و متواضعانه در ارتباط با سیاستمداران و مردم خیلی اثربخش است.»

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر رئیسی در واکنش به از دست دادن داماد، گفت: «چه کنیم؟ مشیت خداست، ما تسلیم هستیم. یک هفته پیش او را دیدم.»

سردار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز تلویحا رئیس جمهور آینده کشور گفت: «فردی که می‌خواهد پس از شهید آیت الله رئیسی در جایگاه ریاست جمهوری مشغول خدمت شود باید از ویژگی‌ها و خصوصیات این شهید بزرگوار مانند ولایتمداری، خستگی ناپذیری، مردمی بودن برخوردار باشد. شهید امیرعبداللهیان در طول سه سالی که به عنوان وزیر امور خارجه مشغول خدمت بود فردی متین و بزرگوار بود و در حوزه سیاست خارجی به گونه‌ای عمل کرد که حتی کشور‌هایی که با انقلاب اسلامی زاویه داشتند با جمهوری اسلامی همراه شدند.»

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز گفت: «در ماه مبارک رمضان و در سفر به تهران دیداری با آقای رئیس جمهور داشتیم و بار دیگر به مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین تاکید کرد و ما هم گوش دادیم. در این دیدار به چند محور اشاره کردند که من به ۳ محور اشاره می‌کنم. مساله فلسطین، مساله اول امت اسلامی است، امت اسلامی از همه ظرفیت‌های خود برای آزادی فلسطین استفاده می‌کند. مساله فلسطین تنها سیاسی نیست و در عمق عقیده امت اسلامی قرار دارد. در این سرزمین قبله اول مسلمانان و معراج پیامبر اکرم وجود دارد.»

وی گفت: «ایشان در مساله دوم گفتند که مقاومت یک انتخاب استراتژیک است تا ما آزادی فلسطین را محقق کنیم، مقاومت در فلسطین، سنگر اول مقاومت امت اسلامی است. ما در جمهوری اسلامی ایران به حمایت خود از مقاومت ادامه می‌دهیم که خواسته مقاومت محقق شود. نبرد طوفان الاقصی مورد سومی بود که آیت‌الله رئیسی متذکر شدند، ایشان گفتند و همانگونه که ما هم میبینیم «طوفان‌الاقصی» نبردی بود که قلب رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد و یک تحول تاریخی در سطح جهانی ایجاد کرد. ملت فلسطین و مردم قهرمان غزه این نبرد را تا آزادی کامل فلسطین و قدس شریف ادامه خواهند داد.»

* اهم اظهارات چهره‌های سیاسی را در  زیر می‌خوانید.

۱_ علی لاریجانی/ مشاور رهبر انقلاب

* {علت محبوبیت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی}: ایشان اخلاق و تواضع خیلی خوبی داشت و این موضوع خیلی جذاب بود.

* {در پاسخ به این پرسش که چه یادگاری از رئیس‌جمهور شهید به یادگار می‌ماند؟ }: به نظر من اخلاق سالم و متواضعانه در ارتباط با سیاستمداران و مردم خیلی اثربخش است.

۲_ احمد علم الهدی/ امام جمعه مشهد

چه کنیم؟ مشیت خداست، ما تسلیم هستیم. یک هفته پیش او را دیدم.

۳_ امیر محمدرضا آشتیانی/ وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح

* مهمترین میراثی که از شهید رئیسی به جای مانده، خدمتگذاری به مردم، اخلاص و شجاعت است که از خصوصیات ایشان بود.

* علت محبوبیت رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی مردمی بودن، ایمان و اعتقاد است.

* مهمترین میراثی که از شهید رئیسی به جای مانده، خدمتگذاری به مردم، اخلاص و شجاعت است که از خصوصیات ایشان بود.

۴_ سردار تنگسیری/ فرمانده نیروی دریایی سپاه

* فردی که می‌خواهد پس از شهید آیت الله رئیسی در جایگاه ریاست جمهوری مشغول خدمت شود باید از ویژگی‌ها و خصوصیات این شهید بزرگوار مانند ولایتمداری، خستگی ناپذیری، مردمی بودن برخوردار باشد.

* شهید امیرعبداللهیان در طول سه سالی که به عنوان وزیر امور خارجه مشغول خدمت بود فردی متین و بزرگوار بود و در حوزه سیاست خارجی به گونه‌ای عمل کرد که حتی کشور‌هایی که با انقلاب اسلامی زاویه داشتند با جمهوری اسلامی همراه شدند.

۵_سردار حسین اشتری/ مشاور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح

*ایشان ویژگی‌های بسیار زیادی داشتند، اما مردمی بودن و اخلاص ایشان، برجسته بود.

*تلاش ایشان برای کار کردن برای مردم برجسته‌ترین ابعاد شخصیتی این شهید بود. وی رییس جمهوری جهادی و به معنای واقعی مجاهد فی سبیل‌الله برای مردم بود که در راه خدمت به مردم شهید شد.

* حضور مردمی و ساده رییس جمهور در کنار مردم برای همیشه در ذهن مردم باقی خواهد ماند. دوران مظلومیت شهید بهشتی و خدمت شهید رجایی برای مردم زنده شد.

۶_ اسماعیل هنیه/ رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)

* در ماه مبارک رمضان و در سفر به تهران دیداری با آقای رئیس جمهور داشتیم و باردیگر به مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین تاکید کرد و ما هم گوش دادیم. در این دیدار به چند محور اشاره کردند که من به ۳ محور اشاره می‌کنم.

* مساله فلسطین، مساله اول امت اسلامی است، امت اسلامی از همه ظرفیت‌های خود برای آزادی فلسطین استفاده می‌کند. مساله فلسطین تنها سیاسی نیست و در عمق عقیده امت اسلامی قرار دارد. در این سرزمین قبله اول مسلمانان و معراج پیامبر اکرم وجود دارد.

* ایشان در مساله دوم گفتند که مقاومت یک انتخاب استراتژیک است تا ما آزادی فلسطین را محقق کنیم، مقاومت در فلسطین، سنگر اول مقاومت امت اسلامی است. ما در جمهوری اسلامی ایران به حمایت خود از مقاومت ادامه می‌دهیم که خواسته مقاومت محقق شود.

* نبرد طوفان الاقصی مورد سومی بود که آیت‌الله رئیسی متذکر شدند، ایشان گفتند و همانگونه که ما هم میبینیم «طوفان‌الاقصی» نبردی بود که قلب رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد و یک تحول تاریخی در سطح جهانی ایجاد کرد. ملت فلسطین و مردم قهرمان غزه این نبرد را تا آزادی کامل فلسطین و قدس شریف ادامه خواهند داد.

۷_ سرلشکر مصطفی ایزدی/ فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص)

* نکته مثبت شخصیت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مردمی بودن و ارتباط با مردم بود.

* ارتباط ایشان با مردم به‌ویژه طبقه محروم و مستضعف جامعه باید برای همه افراد الگو باشد. امیدواریم همگی به این مهم توجه داشته باشیم.

۸_ محسن رضایی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

* مهم‌ترین ویژگی شهید سید ابراهیم رئیسی اخلاق، تقوا، مردمی بودن و خدمت بدون منت بود.

* شهادت ایشان یکبار دیگر روح اخلاقی و معنوی را به جامعه ما برگرداند و در کنار آن همه تلاش‌هایی که کرد، شهادت او نیز آثار بزرگی برای ملت و نظام جمهوری اسلامی به همراه آورده است.

۹_ علی اکبر احمدیان/ دبیر شورای عالی امنیت ملی

* {با اشاره به شخصیت رییس‌جمهور فقید}: ایشان از مقامات نبود، از مردم و خادم مردم بود.

* {در پاسخ به این سوال که مردم چه یادگاری از رییس جمهور خواهند داشت}: مردم یک سبک جدید که سبک صدای انقلاب بود را از حکمرانی و مدیریت سطوح عالی مسئولان به یادگار خواهند داشت و این جاودانه خواهد شد.

۱۰_ علی اکبرصالحی/ معاون رئیس جمهور پیشین

* بزرگ‌ترین میراث شهیدان سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه نام نیکی است که به جای گذاشته و راه و روش خدمت اخلاص گونه و خدا پسندانه این عزیزان است.

* اخلاص، صداقت، خدمت به خلق و شور در عبادت میراثی است که از شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان به جای مانده است.

۱۱_ غلامحسین اسماعیلی/ رئیس دفتر رئیس جمهور

* ما نه تنها در این ۴۵ روز کم نخواهیم گذاشت بلکه تلاش می‌کنیم در این ۴۵ روز کار ۴۵۰ روز را انجام دهیم.

* ما از شهید آیت‌الله رییسی آموختیم که خسته نشویم و پای به پای ایشان دویدیم ایشان خسته نشدند و ما هم خسته نشدیم. امروز با دلی داغدار، اما با امید به آینده کار را ادامه خواهیم داد و همزمان انتخابات دور بعد ریاست جمهوری را برگزار خواهیم کرد و ادامه مسیر را به کسی خواهیم سپرد.

* مساله تیم فنی بحث و فنی بالگرد در حال بررسی هستند.

* {در پاسخ به این سوال که کابینه بعدی همین مسیر را ادامه می‌دهد}: باید ادامه دهد؛ ادامه می‌دهد اصلا سوال نیست بلکه مردم در موقع انتخاب باید شرط کنند و عهد بگیرند از دولتمردان بعدی که مسیر شهید آیت‌الله رییسی را ادامه دهند و این حضور این پیام را به دولتمردان بعدی کشور منتقل کرد چه برای ما که در این ۴۵ روز باقی مانده عهده دار مسئولیت هستیم و چه دولتمردان بعدی راه روشن شد.

۱۲_ مهرداد بذرپاش/ وزیر راه و شهرسازی

* مردم با حضور پر شور خود در مراسم امروز و روز‌های گذشته نشان دادند که متوجه هستند خادم کیست. احساس دلتنگی که بعد از آن حادثه به مردم دست داد، طبیعی نیست.

* مردم ما هم بصیر هستند هم می‌فهمند و هم با وجود همه تبلیغات، درک دارند و می‌دانند چه کسی مخلصانه در حال کار کردن برای آنها است.

* هیچ خللی در کار دولت با شهادت آقای رئیسی ایجاد نخواهد شد. البته از دست دادن آقای رئیسی ثلمه بسیار بزرگی است و کشور ظرفیتی را از دست داد. به عنوان کسی که از نزدیک با ایشان کار کردم می‌گویم که حلم، غیرت، خستگی‌ناپذیری، عطوفت و مهربانی از ویژگی‌های بارزشان بود. من یک بار ندیدم ایشان علیه شخصی سخن بگوید، اما خیلی‌ها علیه ایشان صحبت می‌کردند.

* آنهایی که هر روز علیه نظام تبلیغ می‌کنند حضور مردم را در مراسم تشییع ببینند. تشییع در تبریز و تهران و قم را دیدید و تشییع در بیرجند و مشهد را هم خواهید دید. مردم واقعا فرق بین خادم و غیرخادم را تشخیص می‌دهند.

* به برکت خون این شهیدان پرودگار متعال تقدیر مناسبی برای کشور در نظر خواهد گرفت و این مصیبت جبران خواهد شد.

۱۳_علی باقری/ سرپرست وزارت خارجه

* سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر یک عقلانیت راهبردی است و قطعاً در چارچوبی که توسط رهبر انقلاب اسلامی ترسیم شده، در قالب سیاست‌های عملیاتی دولت و راهبرد‌های وزارت امور خارجه با قوت و قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

* {با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه شهید که همراه با رئیس جمهوری در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسید}: شهید امیر عبدالهیان از نظر شخصیتی فردی اخلاق مدار و مردم‌دار و از نظر تخصصی یک کارشناس و متخصص سیاست خارجی بود که به خوبی بر مبانی و چارچوب‌های سیاست خارجی اشراف داشت.

* شهید امیر عبداللهیان از نظر دیپلماسی نیز یک مرد میدان دیپلماسی بود که تجربه ۲ و نیم ساله سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اثباتی بر این مدعاست.

۱۴_سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی/ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران

* شخصیت آیت‌الله رئیسی از ابتدا هم وحدت‌آفرین بود، شخصیت آن شهید علاوه بر وحدت داخل کشور، دشمنان این مردم را هم به تواضع وادار کرد.

* حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با وجود آنکه به شهادت رسیدند، اما همچنان در حوزه جمهوری و انقلاب اسلامی مشغول نقش‌آفرینی هستند.

* جذبه‌ای که رئیس جمهور شهید داشت در بسیاری از کشور‌ها باعث شد که حتی مخالفان ما نیز با این ضایعه ابراز همدردی کنند و امیدوارم مسیر این شهید ادامه داشته باشد.

۱۵_ علی اکبر محرابیان/ وزیر نیرو

* مهمترین ویژگی شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید اخلاص، تواضع، بردباری و مردم‌داری بود.

* مسلماً شناخت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای مردم میثاقی را ایجاد می‌کند که بتوانند در مسیر ایشان محکم و با ایمان حرکت کنند.

۱۶_ سیدمحمد حسینی/ مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس‌جمهور

* در کمتر از ۳ سال که شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور بودند همه مردم به اخلاص، ایمان، تقوا، پرکاری، فداکاری و صداقت ایشان پِی بردند.

* همه ایشان را به عنوان یک انسان خدوم می‌شناسند و به ایشان علاقه دارند، علاقه به چنین شخصیت‌هایی یک وجه مشترک بین مردم است که سبب افزایش انسجام آنها می‌شود.

* در گذشته هم هرگاه مشکل و چالشی داشتیم و بزرگانی از میان ما رفتند و شهید شدند مانند شهید بهشتی و شهید رجایی، وحدت و همبستگی مردم بیشتر شد.

* شهید آیت‌الله رئیسی یک الگوی موفق برای مدیریت کارآمد بودند، ایشان شخصیتی جامع‌الاطراف بودند که دلسوزانه برای مردم کار می‌کرد و برنامه‌های متعدد و گسترده‌ای در داخل و خارج کشور داشت.

۱۷_ علی نیکزاد/ منتخب اردبیل در مجلس دوازدهم

* «اخلاص» مهمترین ویژگی شهید رئیسی است.

* خدمت با تمام وجود، ایمان، ولایت پذیری و شجاعت در غلبه بر نفس میراثی است که از شهید سید ابراهیم رئیسی به جای مانده است.

۱۸_ حجت الله عبدالملکی/ دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی

*شهید آیت‌الله رئیسی مصداق تام دو روایت از پیامبر و امام علی (ع) بودند.

* روایت اول می‌فرماید؛ از ایشان (پیامبر) سوال شد که چگونه بهترین مردم باشند؟ حضرت فرمودند: بهترینِ مردم کسی است که بیشترین نفع را برای مردم داشته باشد و آیت‌الله رئیسی تمام عمر خود را وقف مردم کرد.

* در روایت امام علی (ع) نیز می‌فرماید که کسی که بین خود و خدا را اصلاح کند، خداوند بین او و مردم را اصلاح می‌کند؛ بنابراین ایشان بدون اینکه به دنبال کسب محبوبیت باشند، بیشترین محبوبیت را داشتند.

* {با اشاره به اینکه آیت‌الله رئیسی تمام زندگی خود را وقف مردم کرده بودند}: هرجا موضوع مردم بود ایشان حضور داشتند. غم و خشم ایشان به خاطر مردم و خوشحالی و خنده ایشان هم به خاطر مردم بود. ایشان ذوب در مردم بودند و بر اینکه رضایت خداوند در رضایت مردم است، کاملا واقف بودند.

۱۹_ پیمان جبلی/ رئیس سازمان صدا و سیما

* هر چه جلوتر می‌رویم اقتدار نظام و رویش نظام بیشتر خواهد شد، اگر چه فاجعه دردناکی رخ داده، اما در نسل‌های آتی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ده‌ها، صدا‌ها و هزاران شهید سلیمانی ظهور خواهد کرد.

* این ۵٠ روز آینده دوره بسیار مهمی بوده، اما مسلم است که امور جاری کشور در همان مسیر حرکت خود ادامه خواهد داشت. مسئولان با قدرت بیشتر به وظایف خود عمل خواهند کرد تا فرآیند قانونی تعریف شده طی شود و رییس جمهور آینده به مسند بنشیند.

* طراحی برنامه‌ها در حال انجام است و اولین جلسه ستاد انتخابات در صدا و سیما تشکیل شد و طراحی برنامه‌ها با توجه به کمبود زمان حتما متفاوت خواهد بود.

منبع: خبرآنلاین 

نظر شما