شناسهٔ خبر: 66805031 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

منطقه ویژه‌ پارسیان در مسیر توسعه صنایع معدنی، نفتی و پتروشیمی قرار گرفت

مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان گفت:بهره‌برداری از اسکه‌های بندر این منطقه را برای‌ توسعه بخش‌های معدن و صنایع معدنی، صنایع نفت و پتروشیمی آماده کرده‌ است.

صاحب‌خبر -

سید علی اصغر علامه مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان با اشاره به بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی از بندر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در سال جاری، افزود: بندر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بزرگترین بندر تخصصی کشور و دومین بندر بعد از بندر شهید رجایی به حساب می‌آید.

این بندر به دست متخصصان و جوانان ایرانی ساخته شده و یکی از افتخارات ما این است که این بندر ۱۰۰ درصد بومی و با اتکا به توان و دانش داخلی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این بندر، کشتی‌های یکصد هزار تنی قابل پهلوگیری هستند که این ظرفیت می تواند به توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و نیز صنایع پتروشیمی و نفت کمک کند، گفت: بهره‌برداری از سایر پست اسکله ها و رسیدن ظرفیت بندر به ۴۰ میلیون تن می‌تواند نقش محوری در صادرات و واردات کالاهای نفتی، پتروشیمی، صنعتی و معدنی داشته باشد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان افزود: منطقه ویژه پارسیان با طرح های پیش رو در حوزه های صنعتی، معدنی و نیز نفت و پتروشیمی، توسعه می یابد و منافع آن، به نحو مطلوب علاوه بر مردم این منطقه، به مردم کل کشور خواهد رسید.

وی با اشاره به افتتاح هفت پروژه توسعه ای منطقه ویژه پارسیان در سال گذشته،گفت: هفت پروژه توسعه‌ای منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در سال گذشته به بهره‌برداری رسیده که اعتبار اجرای این طرح‌ها، در بخش ریالی بیش از ۹۹۰ میلیارد ریال و در بخش ارزی به ۲۵ میلیون یورو بوده است.

علامه افزود: از جمله این طرح ها می توان به افتتاح و بهره‌برداری از اسکله شماره سه بندر تخصصی پارسیان، به‌عنوان پروژه شاخص، احداث معابر و روشنایی سایت شمالی و خدمات عمومی، بهره‌برداری از ۳۰ کیلومتر خط انتقال برق ۲۰ کیلو ولت و احداث ساختمان‌های گارد و رفاهیات بندر و تجهیزات اشاره کرد.

وی به آغاز عملیات اجرایی ۱۷ پروژه در سال گذشته در منطقه ویژه پارسیان، اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها شامل ۱۰ طرح زیرساختی منطقه با اعتبار ۲۲ هزار میلیارد ریال و هفت طرح سرمایه گذاری با اعتبار سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بوده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با اشاره به اینکه آغاز عملیات اجرایی طرح‌های زیر ساختی منطقه در سطح متوسط و بزرگ مقیاس است، افزود: سه طرح زیرساختی شامل کانال هدایت آب‌های سطحی، احداث فضای سبز و بخشی از فیبر نوری با مجموع اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال، طرح احداث نیروگاه برق سیکل ترکیبی در فاز نخست‌ تولید ۵۰۰ مگاوات با اعتبار ۲۵۵ میلیون یورو از جمله طرح های زیر ساختی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بوده که سال گذشته عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

علامه در ادامه تشریح آغاز عملیات اجرایی طرح‌های حوزه سرمایه گذاری در منطقه ویژه پارسیان، گفت: طرح پارک متانول هلدینگ خلیج فارس با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو، فولاد حدید با اعتبار ۲۰۰ میلیون یورو، طرح گسترش پتروشیمی مهتاب با اعتبار ۴۶۲ میلیون یورو، طرح پوشش کود خرداد با اعتبار ۱۷ میلیون یورو، طرح احداث متیونین و طرح احداث ساروج فوستان از جمله طرح‌های سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در سال گذشته بوده است.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به دلیل قرارگیری در ۴۰ کیلومتری عسلویه و ۱۷ کیلومتری فرودگاه عسلویه، نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی، یکی از مناطق ویژه منحصر به‌فرد در سطح کشور است که در محل اتصال سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته است.

نظر شما