شناسهٔ خبر: 66802159 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نگاهی به سیاست‌ورزی «شهید جمهور» در دانشگاه‌ها؛

تبدیل دانشگاه گره‌گشا به اتاق فکر دولت با تدبیر «خادم‌الرضا» / وقتی نهاد علم احیا شد

مروری کوتاه بر سه سال سابقه ریاست جمهوری سرافراز اسلامی ایران، سید ابراهیم رئیسی و بیانات وی در جمع دانشجویان در آخرین شانزده آذر، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور شهید، از اولین روز دانشگاهیان را اتاق فکر اندیشه‌ورزی دولت می‌دانست و در اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات مهم داخلی و خارجی از نظرات دانشگاهیان و نخبگان به عنوان بازوی مشورتی اصلی خود کمک می‌گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: وقوع سانحه برای ریاست جمهوری، جهانی را متاثر کرد. «آتش و ابراهیم» شرح کوتاهی بر مصیبت رخ داده و نقل محافل مختلف در این روزهاست. پس از سال‌ها کوشش در راه خدا و برای خلق‌الله، ارج ابراهیم با عروجش مشخص شد. سرانجام کار یارانش نیز در پایان ماموریت خدمتگزاری برای مردم، با شهادت داده شد. آسمانی شدن ابراهیم رئیسی و یارانش باعث شد باری دیگری دوره مدیریت وی از پیش نگاه شهروندان عبور کند.

خیلی‌ها در مراسم تشییع وی گفتند: خوشحال هستند که به یک رئیس جمهور شهید رای داده‌اند و اگر دوباره به زمان انتخابات سال ۱۴۰۰ بازگردند، باز هم به رئیسی رای می‌دهند. به حق که رفتار او آیتی روشن از نشانه‌های الهی بود.

 

درد فقدان آقای رئیسی اما برای دانشجویان و جامعه دانشگاهی، جنس دیگری دارد. آنها که مسئولیت قشر نخبگانی را برعهده داشتند همراه منتقد عملکرد دولت بودند، انتقادی سازنده که مبتنی بر نقاط ضعف و قوت بود. حالا اما در نبود رئیس جمهور، می‌شود با صراحت از تلاش‌های شبانه‌روزی وی سخن به میان آورد تا روشن شود چرا آتشی که وی برفروخت، نهاد علم را دوباره زنده کرد. «این‌ها دلایل ما بود که به ابراهیم در برابر قومش دادیم و اینچنین نیکوکاران را پاداش می‌دهیم.» {سوره انعام ۵-۶}

تبدیل دانشگاه گره‌گشا به اتاق فکر دولت با تدبیر «خادم‌الرضا» / وقتی ابراهیم آتش دانش را روشن کرد

مروری کوتاه بر سه سال سابقه ریاست جمهوری سرافراز اسلامی ایران، سید ابراهیم رئیسی و بیانات وی در جمع دانشجویان در آخرین شانزده آذر، نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور شهید، از اولین روز دانشگاهیان را اتاق فکر اندیشه‌ورزی دولت می‌دانست و در اتخاذ سیاست‌ها و تصمیمات مهم داخلی و خارجی از نظرات دانشگاهیان و نخبگان به عنوان بازوی مشورتی اصلی خود کمک می‌گرفت.

 

رئیسی: شاخص نخبگی را وطن دوستی می‌دانم!

بگذارید از آخرین دیدار سید محرومان برای شناخت نگاه ویژه وی به دانشگاه و دانشجو بگوئیم. وقتی آقای رئیسی برای آخرین با در آیین نکوداشت مقام دانشجویان(شانزده آذر) در دانشگاه شهید بهشتی حاضر شد و پس آنکه نوبت به ارائه نمایندگان دانشجویی رسید، یک به یک پاسخگوی مباحث مطرح شده از سوی دانشجویان شد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2285207" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1148207/2285207?width=400&height=300"></script></div>

رئیسی آن روز گفت: بر همه پیمان‌های خودمان با مردم و شما پایبند هستیم. آینده پیش رو بسیار درخشان و امیدوارد کننده است. بطور متوسط بعد از ۱۰ سال تعطیلی اقتصاد، در سال اول ۴ درصد و در سال دوم ۷ درصد رشد اقتصادی داشتیم. به شایسته‌سالاری توجه داریم و اگر لازم باشد، هر مدیری را بسرعت در هر کجا که باشد تغییر خواهیم داد، این ادعا نیست!

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_2285208" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1148207/2285208?width=400&height=300"></script></div>
 

یادمان نمی‌رود چقدر ایشان بر مقام دانشجویان نخبه تاکید داشتند و خطاب به دانشجویان گفتند: «بدون تعارف می‌گویم یکی از شاخص‌های نخبگی را وطن‌دوستی و مردم‌دوستی می‌دانم. نخبگی اجازه می‌دهد که خدمت به کشور را رها کنید و به این بهانه که فلان جا مقداری بیشتر به من پول می‌دهد پس به آنجا بروم؟» رئیسی با بیان اینکه شبانه روز در دولت برای جذب و ایجاد شغل نخبگان در حال تلاشیم، خطاب به وزیر علوم و وزیر بهداشت درباره چشت در مانده نخبگان گفت: حتما باید افراد صاحب صلاحیت به کار گمارده شوند.

 

دانشگاه، اتاق فکر دولت است

رئیس حمهور در آخرین دیدار روز دانشجویی خود گفت: دانشگاه، تحول‌آفرین است و من این را نه به عنوان یک تعارف بلکه به عنوان یک باور گفتم که دانشگاه، اتاق فکر دولت است؛ دانشگاه اتاق اندیشه‌ورزی دولت به حساب می‌آید و می‌تواند این تحول را رصد کند و بگوید که این تحول، کجا درست و در کجا احیاناً با کندی مواجه بوده است.

 

گشودن در دانشگاه پس از دوسال

بر کسی پوشیده نیست دو سال وقفه در آموزش حضوری دانشگاه در اثر بیماری کرونا تا چه اندازه محیط تربیتی ما را زیرورو کرد و بستر فعالیت فکری و فرهنگی دانشجویان را از بین برد، اینجا بود که رئیس جمهور ما با تحمل مرارات بسیار برای بازگشایی حضوری دانشگاه ایستادگی کرد.

سید اما به دستور دادن اکتفا نکرد و از همان لحظه خودش نیز به عرصه عمل وارد شد و در جمع دانشجویان حضور پیدا می‌کرد.

تبدیل دانشگاه گره‌گشا به اتاق فکر دولت با تدبیر «خادم‌الرضا» / وقتی ابراهیم آتش دانش را روشن کرد

 

ضرورت مسئله‌یابی دانشگاه و مهارت‌آموزی 

شهید جمهور بهمن ماه سال گذشته نیز با حضور در دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه اقدام اساسی دانشگاه حرکت از مقاله‌محوری به سمت مسئله‌محوری است، تصریح کرد: مقاله و تولید علم مهم است، اما زمانی اثربخش و مفید خواهد بود که جامعه را به سمت مهارت‌آموزی سوق دهد. رئیس‌جمهور در ادامه یکی از خلأ‌های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور را عدم مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: آنچه موجب شده که دانشجو به‌رغم تسلط بر فرمول‌ها، در اجرا دچار مشکل باشد، عدم توجه به مسئله مهارت‌آموزی در کنار علم‌آموزی در دانشگاه‌هاست.

تبدیل دانشگاه گره‌گشا به اتاق فکر دولت با تدبیر «خادم‌الرضا» / وقتی ابراهیم آتش دانش را روشن کرد

 

تمدن‌سازی نوین اسلامی با علوم انسانی

رئیسی در آن دیدار با تأکید بر اهمیت علوم پایه به ویژه علوم انسانی نسبت به سایر علوم دیگر افزود: برای ما علوم مهندسی و پزشکی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، اما به هیچ‌وجه نباید جایگزین علوم انسانی شوند چراکه ما در حوزه علوم انسانی صاحب اندوخته‌های فراوانی هستیم و برای دنیا در این زمینه حرف داریم و می‌توانیم متکی بر علوم انسانی تمدن نوین اسلامی را رقم بزنیم.

 

دانشگاه گره‌گشا برای زندگی مردم

آقای رئیسی در پایان آن دیدار در دانشگاه امام حسین(ع) با بیان اینکه نیاز امروز کشور علم نافع و بازکننده گره از زندگی مردم است که راه آن نیز از مسیر دانشگاه‌ها می‌گذرد تأکید کرد‌: دولت دانشگاه را اتاق فکر خود می‌داند و انتظار دارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی با ظرفیت خود در حل مسائل کشور به دولت کمک کنند.

 

هم‌سفره و هم‌سفر دانشجوها

ویژگی تواضع و فروتنی آقای رئیسی هرگز از یاد و خاطره دانشجوها بیرون نمی‌رود. دانشجوها خوب میدانستند که حاج آقا برای حرف آنها ارزش قائل است و در مسیر مدیریت کشور آنها را نه‌تنها غریبه ندانشته بلکه هم‌سفر و هم‌مسیر میداند.

حاج آقا بارها در جمع دانشجویان حاضر شد و در دیدارهای رمضانی با دانشجوهای خوابگاهی سر سفره می‌نشست، چه در زمانی که ریاست دولت را بر عهده داشت و چه زمانی که رئیس قوه قضایی بود. پیش از آن هم خصلت آقای رئیسی همین بود و مسئولیت‌ها در اخلاقشان تغییری ایجاد نمی‌کرد.

با وجود تمام مشقت‌ها و مرارت‌ها، از نیش زدن تا تمسخر کردن و سنگ انداختن اما عملکرد بر صراط مستقیم و همین خوی و منش سیدابراهیم رئیسی، باعث شد ایشان بهشتی شده و در دل جاودان شود.

 

نظر شما