شناسهٔ خبر: 66797520 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خدمات بزرگ آبی به استان یزد در دولت شهید خدمت 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد به تشریح اقدمات سازه‌ای بزرگ در زمینه زیرساخت آبی استان در دولت سیزدهم پرداخت. 

صاحب‌خبر -

خدمات بزرگ آبی به استان یزد در دولت شهید خدمت 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، جواد محجوبی با اشاره به تکمیل و راه اندازی خط اول انتقال آب خلیج فارس به استان گفت: طرح بزرگ انتقال خط اول آب خلیج فارس به استان یزد با تخصیص ۲۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای تامین آب صنعت استان اجرا شده است. 

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد، ۲۲ دی سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور شهید در دولت سیزدهم آغاز شد، افزود: با اجرای این طرح در فاز اول، ۲۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده به استان یزد منتقل می‌شود که تاثیر فراوانی در حوزه شرب و صنعت دارد. 

محجوبی ادامه داد: سد مخزنی هرات با حجم ۲۳ میلیون مترمکعب و با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان به عنوان بزرگترین سد استان در دولت سیزدهم به سرانجام رسید. 

سد هرات، بزرگترین سد استان 

وی با بیان اینکه سد هرات به عنوان اولین سد استان و تامین‌کننده آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت منطقه خوانسار و هرات است، تصریح کرد: با توجه به موقعیت خاص مکانی این سد، بین دو استان یزد و فارس موضوع گردشگری آبی و احداث موزه آب در این سد در دستور کار قرار دارد. 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد هدف از اجرای این طرح را مهار سیلاب، تامین مطمئن حقابه کشاورزی و صنعت شهرستان خاتم و ایجاد پتانسیل گردشگری توصیف کرد. 

وی اظهار داشت: طرح انتقال پساب شهر یزد به معدن سرب و روی مهدی آباد، در سال ۱۴۰۲ به طول ۱۰۰ کیلومتر و با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال با توان بخش خصوصی اجرا شد. 

محجوبی گفت: این طرح بزرگ با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه، آب مورد نیاز معادن و صنایع مربوطه را تامین خواهد کرد. 

خط سبز آبرسان صنایع استان، مهمترین طرح پساب کشور 

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد به خط سبز آبرسان صنایع اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح شامل احداث یک باب مخزن بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب و اجرای خط لوله GRP به طول ۲۲ کیلومتر با قطر ۵۰۰ میلیمتر است. 

وی با بیان اینکه هزینه اجرای عملیات این طرح مبلغی بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این طرح در مجموع امکان انتقال ۱۵۰ لیتر بر ثانبه پساب وجود دارد. هدف از اجرای این طرح، بازتخصیص آب صنعت از طریق جایگزینی پساب با آب کیفی در اختیار صنایع است. 

محجوبی با بیان اینکه اجرای خط پدافندی یا اضطراری شرب به طول ۳۰ کیلومتر از طریق اتصال خط اول انتقال آب خلیج فارس به مخازن ذخیره آب شرب یکی از مهمترین طرح‌های آبی استان است، گفت: برای اجرای این طرح که با حضور رئیس جمهور افتتاح شد ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شد. 

ساخت مخازن ذخیره آب باعث پایداری آب شرب استان است 

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد خاطر نشان کرد: یک باب مخزن ذخیره آب ۵۰ هزار متر مکعبی در دهه فجر سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. 

وی به دیگر مخازن ذخیره آب اشاره کرد و گفت: دو باب مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در سنگاوی با پیشرفت ۹۹ درصدی و یک باب مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی دیگر با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال ساخت است. 

محجوبی با اشاره به اینکه این اقدامات بزرگ در حوزه آب استان با تلاش و پیگیری‌های شهید جمهور، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رقم خورد، گفت: شهادت ایشان و هیئت همراه، ضایعه دردناکی بود که بر ملت ایران وارد شد. از خداوند متعال برای آن عزیزان از دست رفته علو درجات و برای بازماندگان صبر جزیل مسالت دارم.

نظر شما