شناسهٔ خبر: 66797360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

شکوه قدردانی ملت از خادمین

مراسم تشییع پیکر شهدای سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و یارانش، تجلی شکوه قدردانی ملت از خادمین خود بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش الف، مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش، صبح امروز و با حضور پرشکوه و خیره‌کننده مردم و مسئولین و همچنین اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهدا برگزار شد. با وجود اعلام قبلی ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای خدمت مبنی بر آغاز رسمی مراسم از ساعت ۷/۵ صبح اما مردم وفادار زودتر از ساعت اعلام شده به دانشگاه تهران و خیابان انقلاب آمده و خود را به محل تشییع پیکر شهدا رساندند. با آغاز رسمی مراسم در ساعت مقرر، مداحی و سخنرانی مدعوین برگزار شد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس یکی از سخنرانان مراسم بود و او با تمجید از نقش شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان در حمایت از مقاومت اظهار داشت:‌ «اعلام می‌کنم که به نام گروه‌های مقاومت فلسطین و از غزه آمده‌ایم که به رهبر جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران تسلیت بگوییم.»

وی متذکر شد: «در ماه مبارک رمضان دیداری با رئیس جمهور ایران در سفر به تهران داشتیم و ایشان به مواضع ثابت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت فلسطین تاکید کرد. در آن دیدار ایشان بر چند محور اشاره کردند؛ اولاً که مساله فلسطین مساله اول امت اسلامی است و امت اسلامی باید مسوولیت‌های خودش را انجام دهد و زمینه را ایجاد کند تا ملت فلسطین، سرزمین و مقدساتش را آزاد کند. مساله فلسطین فقط یک مساله سیاسی نیست و در عمق عقیده امت اسلامی است و در این سرزمین قبله اول مسلمانان وجود دارد.»

رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: «ایشان در مساله دوم گفتند که مقاومت یک انتخاب استراتژیک است برای اینکه ما مساله آزادی فلسطین را محقق کنیم و مقاومت در فلسطین خط و سنگر اول جبهه مقاومت و امت اسلامی است. ایشان فرمودند که ما در جمهوری اسلامی ایران به حمایت خود از مقاومت ادامه می‌دهیم تا اهداف ملت فلسطین و امت محقق شود.»

هنیه ادامه داد: «مساله سومی که ایشان بر آن متمرکز شدند، نبرد طوفان الاقصی بود و گفت که طوفان الاقصی زلزله‌ای بود که قلب رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و یک تحول در سطح جهانی ایجاد کرد.»

رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: «مطمئن هستیم جمهوری اسلامی ایران به راه خود در حمایت از مردم فلسطین توسط رهبری انقلاب و مسئولانش ادامه خواهد داد تا روزی که بر فراز قدس شریف پرچم توحید و پیروزی را برافراشته سازیم.»

پس از مراسم سخنرانی، رهبر معظم انقلاب به دانشگاه تهران آمده و حوالی ساعت ۹ صبح نماز را بر پیکر شهدا اقامه کردند. با اتمام نماز و وداع رهبری و مسئولین با شهدا، پیکرها روی دست مردم به خیابان انقلاب آمده و به سمت میدان آزادی در میان خیل عظیم دوست‌داران قدرشناس تشییع شد. حضور پرشکوه جمعیت به‌قدری بود که پس از چندین ساعت از پایان مراسم اقامه نماز، پیکر شهدا به میدان آزادی نرسید.

 مراسم تشییع پیکر شهدای سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و یارانش، تجلی شکوه قدردانی ملت از خادمین خود بود و جلوه‌ای دیگر از عظمت ملت ایران را به‌نمایش گذاشت و عیان شد که مردم ایران همواره برای مسئولینی که خالصانه تلاش کرده و شب و روز نمی‌شناسند، سنگ‌تمام می‌گذارند.

 حضور چشمگیر مقامات و مسئولین داخلی و خارجی

در مراسم تشییع پیکر شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری و همراهانش، غلامحسین محسنی اژه‌ای، محمدباقر قالیباف، محمد مخبر، صادق آملی لاریجانی، علی لاریجانی، سید حسن خمینی، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، محمدرضا عارف، علی‌اکبر ناطق‌نوری، مجید انصاری، سردار حسین سلامی، علی اکبر احمدیان، امیر سید عبدالرحیم موسوی، اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس، سعید جلیلی، سردار اسماعیل قاآنی، محمدرضا باهنر، محسن رضایی، غلامعلی حداد عادل، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، سید احمد علم‌الهدی و دیگر چهره‌ها و شخصیت‌ها حضور داشتند. همچنین علاوه بر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، شیخ نعیم قاسم قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور و یارانش شرکت کردند.

هنرمندان و ورزشکاران هم آمدند

در میان جمعیت حاضر در مراسم تشییع، برخی چهره‌های هنری و ورزشی هم حضور داشتند که از جمله آنان می‌توان به وحید شمسایی، سرمربی تیم ملی فوتسال و رضا رویگری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اشاره کرد. 

بعدازظهر، برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا با حضور مقامات خارجی

مراسم بزرگداشت شهدای سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری و یاران، امروز بعدازظهر در حضور محمد مخبر، مدیر قوه مجریه و علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه با حضور مهمانان خارجی و مقامات سیاسی کشورهای مختلف و در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

بیش از ۴۰ هیات عالی‌رتبه خارجی در مراسم روز چهارشنبه، برای بزرگداشت شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران در تهران شرکت می‌کنند.

طبق اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه مصر، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به منظور شرکت در مراسم یادبود آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش عازم تهران شد. این نخستین سفر وزیر امور خارجه مصر به ایران است.

همچنین قیس سعید، رییس جمهور تونس و هیئت همراه به منظور شرکت در مراسم یادبود وارد تهران شد. این اولین حضور روسای جمهور تونس در ایران بعد از انقلاب است.

 «علی اسدوف» نخست‌وزیر و «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در مراسم یادبود شهیدان خدمت ایران شرکت می‌کنند.

«محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق برای شرکت در مراسم بزرگداشت «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و همراهانش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شده است.

همچنین «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان با استقبال جمعی از مسئولان کشورمان وارد تهران شد.

ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی نخست‌وزیر و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان صبح امروز با هدف شرکت در مراسم تشییع پیکر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران عازم تهران شدند.

 جاگدیپ دانکار، معاون رییس جمهور هند جهت شرکت در مراسم یادبود شهدا و برای عرض تسلیت دقایقی پیش وارد تهران شد.

امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، روسای جمهور تونس و تاجیکستان، نخست‌وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، قطر، آذربایجان و روسای مجالس عراق، روسیه، الجزایر، ازبکستان، قزاقستان و لبنان از جمله سران و مقامات ارشدی هستند که تاکنون برای حضور در مراسم ادای احترام بر پیکر ابراهیم رئیسی و همراهانش وارد کشورمان شده‌اند.

در میان شرکت‌کنندگان خارجی، حدود ۱۰ هیات در سطح سران، تقریباً ۲۰ هیأت در سطح وزیر و مابقی در سطوح مختلف نظیر رؤسای پارلمان، فرستادگان ویژه و… خواهند بود.

بازتاب جهانی حضور انبوه مردم در مراسم تشییع پیکر شهدا
 
همزمان با مراسم تشییع رئیس جمهور ایران و هیات همراه وی که در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، رسانه‌های معتبر جهان به پوشش این مراسم و حضور گسترده مردم در تهران پرداخته‌اند. رسانه‌های معتبر جهان در حالی به پوشش این مراسم پرداختند که عمده آنها در خبر پوششی خود به حضور گسترده مردم عزادار اشاره دارند.

فرانس ۲۴ در گزارشی به انعکاس حضور ده‌ها هزار نفری در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید ایران و هیأت همراه وی در سانحه سقوط بالگرد پرداخت.

در این گزارش آمده است: در مرکز شهر، مردم در داخل و اطراف دانشگاه تهران با به دست داشتن تصاویر رئیسی گرد هم آمده‌اند؛ جایی که آیت‌االله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی بر پیکر رئیس جمهور و همراهانش از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه نماز اقامه کردند.

در پایتخت ایران، بنرهای بزرگ با مضمون «شهید خدمت» به نشانه ادای احترام به رئیس جمهور فقید برافراشته شده است و در دیگر بنرها نیز جمله «وداع با خدمتگزار مستضعفین» به چشم می‌خورد. مردم عزادار در مراسم تشییع که هیات‌های خارجی نیز در آن حضور خواهند داشت، قرار است از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی حرکت کنند.

در این گزارش همچنین به برگزاری مراسم تشییع شهدای خدمت که دیروز (سه‌شنبه) با حضور ده‌ها هزار نفری عزداران در شهر تبریز و همچنین قم برگزار شد نیز اشاره شده است.

بی‌بی‌سی جهانی نیز نوشته است که جمعیت زیادی در مراسم اصلی تشییع رئیس جمهور فقید ایران در پایتخت گرد هم آمده‌اند. تصاویر تلویزیونی خیابان‌های تهران را مملو از عزادارانی به تصویر می‌کشد که بسیاری از آنها تصویر آیت‌الله رئیسی یا پرچم ایران را در در دست دارند.

روزنامه دیلی‌میل انگلیس نیز مراسم تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی و همراهانش را با تیتر «حضور ده‌ها هزار نفری مردم در خیابان‌های تهران» بازتاب داد و همچون فرانس ۲۴ به روایت مراسم پرداخت.

خبرگزاری «رویترز» و «ایندیپندنت» انگلیس نیز مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و همراهان در تهران را به صورت زنده پوشش می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه (ای‌اف‌پی) نیز خبر اصلی خود را به پوشش مراسم تشییع رئیس جمهور ایران اختصاص داد و تصویری از حضور گسترده مردم در این مراسم را منتشر کرد.

اسپوتنیک روسیه اعلام کرد: ایرانیان برای شرکت در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور فقید به خیابان‌ها آمدند.

روزنامه گاردین انگلیس نوشت: پیکر ابرهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و دیگر قربانیان سانحه سقوط بالگرد به‌وسیله هواپیما به شهر مقدس قم و سپس برای مراسم تشییع به تهران منتقل شد. 

 

نظر شما