شناسهٔ خبر: 66796279 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمادگی روانشناختی در سوگ فقدان رئیس جمهور و همراهانش

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: فقدان ناگهانی و غم‌انگیز رئیس جمهور و همراهان ایشان، شوک و اندوه عمیقی را در ملت ایران ایجاد کرده و توجه به سلامت روان و یاری رساندن به یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است.

صاحب‌خبر -
آمادگی روانشناختی در سوگ فقدان رئیس جمهور و همراهانش
 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر رضا دواساز ایرانی گفت: فقدان ناگهانی و غم‌انگیز رئیس جمهور و همراهان ایشان، شوک و اندوه عمیقی را در ملت ایران ایجاد کرده است. در این شرایط، توجه به سلامت روان و یاری رساندن به یکدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
وی در تشریح مراحل سوگ می‌گوید: انکار و بهت از جمله ویژگی‌های این مرحله بوده و انکار واقعیت و عدم پذیرش فقدان، اولین واکنش طبیعی به سوگ است، در این شرایط به خودتان اجازه دهید تا احساسات خود را تجربه کنید.
 
دکتر دواساز ایرانی خشم و ناامیدی را از دیگر شاخصه‌ها عنوان کرد و افزود: ممکن است احساس خشم نسبت به مرگ، سرنوشت یا حتی افراد زنده داشته باشید، این احساسات طبیعی هستند و باید آنها را به طور سالم ابراز کنید.
 
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: چانه زنی در این مرحله نمود پیدا می‌کند و تلاش برای معامله با خدا یا سرنوشت برای بازگرداندن فرد از دست رفته رایج است.
 
وی افسردگی را از دیگر مسائل عنوان و اضافه کرد: غم و اندوه عمیق و طاقت‌فرسا می‌تواند به افسردگی منجر شود و با گذشت زمان، فرد سوگوار یاد می‌گیرد که با فقدان کنار بیاید و زندگی خود را بدون فرد از دست رفته ادامه دهد.
 
اقدامات حمایتی تاثیرگذار در سوگ
 
دکتر دواساز ایرانی گریه کردن و صحبت کردن را از جمله اقدامات حمایتی برشمرد و گفت: ابراز احساسات خود از طریق گریه کردن و صحبت کردن با افراد مورد اعتماد می‌تواند به تخلیه غم و اندوه و تسریع روند سوگواری کمک کند.
 
وی با بیان اینکه مراقبت از خود اقدام حمایتی دیگر دانست و افزود: در این دوران سخت، توجه به نیاز‌های جسمی و روحی خود از اهمیت بالایی برخوردار است، به اندازه کافی بخوابید، غذا‌های سالم بخورید، ورزش کنید و از انجام فعالیت‌هایی که برایتان لذت‌بخش است خودداری نکنید.
 
این مقام مسئول بر ارتباط با دیگران تاکید و اضافه کرد: در کنار خانواده و دوستان خود باشید و از آنها حمایت عاطفی دریافت کنید، صحبت کردن در مورد غم و اندوه خود می‌تواند به شما در احساس تنهایی کمتر کمک کند، ضمن اینکه شرکت در مراسم سوگواری و یادبود، راهی برای ابراز همدردی و پیوند با دیگران در غم مشترک است.
 
دکتر رضا دواساز ایرانی با تاکید بر کمک گرفتن از متخصصان، ادامه داد: اگر در سوگواری خود با مشکل مواجه هستید، از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرید، آنها می‌توانند به شما در درک احساسات خود و یافتن راه‌های سالم برای مقابله با آنها کمک کنند.
 
وی می‌گوید: در این غم ملی، همدلی و همراهی با یکدیگر می‌تواند مرهمی بر زخم‌هایمان باشد. با یاری رساندن به یکدیگر و قوی ماندن، می‌توانیم از این دوران سخت عبور کنیم.
 
دکتر دواساز ایرانی در پایان گفت: یادتان باشد واکنش هر فرد به سوگ منحصر به فرد است و  راه درست یا غلطی برای سوگواری وجود ندارد، روند سوگواری زمان‌بر است و صبر و حوصله به خودتان ضروری است. اگر در سوگواری خود با مشکل مواجه هستید، از کمک گرفتن از متخصصان دریغ نکنید.

نظر شما