شناسهٔ خبر: 66793512 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بالغ بر ۴۷۰ مورد پیوند مغز استخوان در کرمان انجام شده است

مسئول واحد پیوند اعضای علوم پزشکی کرمان، گفت: کرمان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در پیوند عضو است و بالغ بر ۴۷۰ مورد پیوند مغز استخوان در کرمان انجام شده است.

صاحب‌خبر -

رضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با بیان اینکه همه ما جمله اهدای عضو اهدای زندگی را شنیده‌ایم و اهدای عضو در واقع زندگی بخشیدن به یک انسان و بهترین نوع اهدا است، اظهار داشت: در فرآیند اهدای عضو، بافت یا عضو از فرد اهداکننده به گیرنده منتقل می‌شود تا کیفیت زندگی فرد گیرنده بهتر شده و حتی زندگی این فرد را نجات دهیم.

وی با بیان اینکه در برخی بیماری‌ها مانند نارسایی کلیه، قلب و ریه تنها راه درمان آن پیوند عضو است، گفت: این بیماری‌ها علاوه بر بار سنگین مالی که بر دوش بیمار و دولت دارد، کیفیت زندگی شخص را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و این مسئله اهمیت اهدای عضو را نشان می‌دهد.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در این حوزه است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سال 1383 با تاسیس بخش پیوند کلیه فعالیت خود در بیمارستان افضلی‌پور کرمان آغاز کرده و تاکنون بالغ بر هزار و 280 پیوند کلیه در کرمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه از سال 1385 تاکنون که بحث اهدای عضو در کرمان مطرح شده است، بالغ بر 220 مورد بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفتند و ارگان‌های حیاتی آنها برای پیوند برداشته شده است، ادامه داد: از سال 1387 پیوند قرینه نیز در دانشگاه علوم پزشکی کرمان راه‌اندازی شد و تاکنون بالغ بر 800 مورد پیوند قرینه انجام شده است.

جعفری با بیان اینکه با تأسیس بخش پیوند کبد از سال 1388 پیوند کبد هم در کرمان آغاز شد و تاکنون بالغ بر 75 مورد پیوند کبد در کرمان انجام شده است، گفت: گاهی گیرنده‌های مناسبی از نظر پیوند کبد در استان کرمان نداریم و تاکنون 80 مورد کبد به نزدیک‌ترین مرکز پیوند به استان کرمان که در شیراز قرار دارد، منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه واحد پیوند مغز استخوان نیز در کرمان راه‌اندازی شده و تاکنون بالغ بر 470 مورد پیوند مغز استخوان را در کرمان داشتیم، بیان کرد: اولین مورد اهدای قلب در کرمان را در انفجار تروریستی دی‌ماه سال گذشته در گلزار شهدای کرمان داشتیم و سه تن از شهدای این حادثه اهدای عضو داشتند.

مسئول واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه یکی از شهدای این حادثه شهید فاطمه دهقانی بود، افزود: با توجه با شرایطی که قلب این شهید بزرگوار داشت با یک هواپیمای اختصاصی جراحان قلب از تهران به کرمان آمدند و پس از جراحی، قلب را به تهران بردند و این قلب به یک نوجوان 14 ساله اهدا شد.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این حوزه پیشرو است، ادامه داد: از میان 32 مرکز پیوند عضوی که در کشور فعال است دانشگاه علوم پزشکی کرمان در رتبه ششم یا هفتم قرار دارد.

انتهای پیام/511/

نظر شما