شناسهٔ خبر: 66793309 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

استقلال و پرسپولیس برای آسیایی شدن منتظر اعلام AFC نباشند؛

چشمک آسیا به تراکتور

هیات بدوی مجوز باشگاهی پس از بررسی مستندات باشگاه‌ها در چندین جلسه فشرده و با توجه به گزارش‌های دپارتمان مجوز باشگاهی فدراسیون فوتبال، تصمیمات خود در زمینه باشگاه‌های متقاضی دریافت مجوز کنفدراسیون فوتبال آسیا، ملی، بانوان و فوتسال را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -
چشمک آسیا به تراکتور

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: باشگاه‌های سپاهان به همراه آلومینیوم اراک، استقلال تهران، پرسپولیس تهران، تراکتور تبریز، فولاد خوزستان و گل‌گهر سیرجان مجوز حرفه‌ای برای حضور در رقابت‌های آسیایی را کسب کردند که به نظر می‌رسد با حضور قطعی سرخابی‌ها در فصل بعدی لیگ الیت، دیگر منعی در مقابل نام این باشگاه‌ها وجود نداشته باشد.
از سوی دیگر باشگاه‌های پیکان، شمس آذر قزوین، نساجی مازندران و هوادار با توجه به نقص مدارک بارگذاری‌شده در یک یا چند معیار الزامی A، حائز شرایط دریافت مجوز آسیایی تشخیص داده نشدند. اما براساس آیین‌نامه مجوز باشگاهی، این باشگاه‌ها شایسته دریافت مجوز ایران(Pro) با جریمه هستند. این در حالی است که باشگاه‌های استقلال خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، صنعت نفت آبادان، مس رفسنجان و ملوان بندر انزلی با توجه به نقص مدارک بارگذاری‌شده در چندین معیار الزامی A، نه‌تنها مجوز آسیایی بلکه مجوز ملی را نیز دریافت نکردند. لذا این باشگاه‌ها برای تعیین میزان و نوع جرایم انضباطی مرتبط با مجوز به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ارجاع می‌شوند.
به این ترتیب از بین 16 باشگاه لیگ برتری 9 باشگاه مجوز حرفه‌ای و در بین این 9 باشگاه نیز 5 باشگاه لیگ برتری حتی مجوز ملی را هم کسب نکردند تا این ابهام به وجود بیاید که تکلیف باشگاه‌هایی که مجوز حرفه‌ای را هم نگرفته‌اند چه خواهد شد. در این خصوص شنیده می‌شود قوانین سفت و سختی در این خصوص گذاشته شده که براساس آن باشگاه‌هایی که حتی نتوانسته‌‌اند مجوز ملی را به دست بیاورند برای حضور در لیگ برتر هم با مشکل مواجه خواهند بود. تا پیش از این نیز گفته می‌شد جلوی فعالیت این تیم‌ها در لیگ برتر گرفته خواهد شد. این در صورتی است که هفته گذشته مصطفی زارعی، رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای در این خصوص گفته بود: «به نظرم برای فصل‌های آینده باید چهارچوبی تعیین شود تا باشگاه‌هایی که شرایط دریافت مجوز حرفه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC را ندارند در لیگ برتر شرکت نکنند.»

زارعی: برای مجوز ملی هیچ تیمی سقوط نمی‌کند!
این چهره همچنین در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» درباره اینکه سرنوشت 5 باشگاهی که مجوز ملی کسب نکرده‌اند، گفت: «این تیم‌ها اگر اعتراضی داشته باشند آن را برای کمیته استیناف مجوز باشگاهی ارسال می‌کنند. در صورتی که کمیته استیناف نیز مدارک را رد کند، مدارک این باشگاه‌ها را به کمیته انضباطی می‌فرستیم و کمیته انضباطی درباره این باشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند؛ البته طبق آیین‌نامه‌هایی که ما داریم تیم‌ها اگر برای سال دوم هم نتوانند مجوز ملی را بگیرند به دسته پایین‌تر سقوط نمی‌کنند و فقط با جریمه نقدی مواجه می‌شوند؛ البته در این بین باشگاه نفت آبادان برای سومین سال است که این مجوز را نگرفته اما از آنجایی که آیین‌نامه جرایم انضباطی مجوز حرفه‌ای دومین سال است که تصویب شده و منشا پیدایش آن برای دو سال پیش است، در صورتی که این باشگاه جنوبی هم در لیگ برتر بماند فعلا تنبیهی مثل سقوط برایش در نظر گرفته نمی‌شود اما با جریمه مالی سنگینی مواجه می‌شود.»
وی ادامه داد: «البته سقوط تیم‌ها پس از سه سال نیز یکی از بندهای انضباطی برای مجازات تیم‌ها تعیین شده است که در این خصوص هم کمیته انضباطی تعیین‌کننده و تصمیم‌گیر خواهد بود. اما برای سال دوم تیم‌ها معمولا جریمه نقدی می‌شوند. ضمن اینکه عدم توالی سال‌ها در این خصوص اهمیتی نداشته و اگر باشگاهی در فصل اول و سوم مجوز ملی نگیرد و در سال دوم مجوز بگیرد، این یعنی باشگاه فوق در سال سوم، سال دومی خواهد بود که مجوز نمی‌گیرد و در سال چهارم در صورتی که مجوز نگیرد، این موضوع، سومین سال این باشگاه محسوب شده و در این سال این باشگاه مستحق مجازات خواهد بود.»
پیش از این در این خصوص شنیده می‌شد باشگاه‌هایی که طی سه سال مجوز حرفه‌ای نگیرند مستحق مجازات سقوط تشخیص داده می‌شوند که حالا با این صحبت‌های زارعی به نظر می‌رسد باشگاه‌هایی که مجوز ملی هم نمی‌گیرند باید نگران این اتفاق باشند. هرچند تا دو سال آینده درخصوص سقوط احتمالی تیم‌ها با این توضیحات اتفاق قابل ملاحظه‌ای نخواهد افتاد. گفتنی است طبق شنیده‌ها این الزامات همچنین در سال آینده نیز برای تیم‌های دسته اولی به‌منظور مجوز ملی لحاظ خواهد شد.

مهلت دهم خرداد برای باشگاه‌هایی است که اعتراض کنند
پس از اینکه هیات بدوی مجوز باشگاهی مجوز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را برای حضور در آسیا تایید کرد حالا این سوال پیش می‌آید که تاریخ دهم خرداد که قرار بود در این تاریخ اسامی باشگاه‌هایی که مجوز لازم را می‌گیرند از چه رو اعلام شده و همچنین کنفدراسیون فوتبال آسیا در چه تاریخی تاییدیه نهایی در این خصوص را به فدراسیون و باشگاه‌ها ابلاغ خواهد کرد.
مصطفی زارعی در ادامه گفت‌وگوی خود با «فرهیختگان» در این خصوص اظهار داشت: «معمولا کنفدراسیون آسیا دیگر پاسخی نمی‌دهد مگر اینکه نکته خلافی به اثبات برسد. البته ممکن است تفاسیر متفاوتی نسبت به مدارک وجود داشته باشد اما معمولا اتفاق خاصی نمی‌افتد.»
وی همچنین در پاسخ به این سوال که ددلاین دهم خرداد با چه مبنایی از سوی کنفدراسیون آسیا تعیین شده بود، گفت: «این تاریخ برای باشگاه‌هایی است که نسبت به حکم هیات بدوی اعتراض کرده و کمیته استیناف تا آن تاریخ رای نهایی خود را اعلام می‌کند؛ در غیر این صورت باشگاه‌هایی که توسط هیات بدوی تایید شده باشند دیگر اعتراضی نخواهند کرد تا مبنای تاریخ دهم خرداد برای آن معنا یا مفهوم داشته باشد.»

شانس آسیایی شدن تراکتور بیشتر شد
همچنین مس رفسنجان در حالی به جمع 4 تیم برتر رقابت‌های جام حذفی راه پیدا کرده که به‌خاطر نداشتن مجوز ملی احتمالا حتی در صورت قهرمانی این رقابت‌ها نیز از حضور در رقابت‌های باشگاهی در آسیا باز خواهد ماند. پیش از این زارعی به «فرهیختگان» از فرصت یک‌هفته‌ای برای تیم‌های دسته‌اولی (که موظف به دریافت مجوز حرفه‌ای نیستند) برای کسب مجوز در صورت قهرمانی در جام حذفی خبر داده بود، اما باز هم تاکید کرد که حتی در صورت قهرمانی مس در جام حذفی از آنجایی که تیم لیگ برتری به شمار می‌رود از فرصت استثنا برخوردار نبوده و در صورتی که کمیته استیناف هم مثل هیات بدوی مدارک این باشگاه را تایید نکند، مسی‌ها حتی در صورت قهرمانی از حضور در آسیا محروم خواهند شد.
آلومینیوم، گل‌گهر و سپاهان 3 تیم دیگری هستند که در صورت قهرمانی راهی پلی‌آف لیگ الیت خواهند شد. اما اگر مس قهرمان شود با توجه به اینکه این باشگاه مجوز حرفه‌ای را کسب نکرده است، تیم سوم لیگ یعنی احتمالا سپاهان یا تراکتور از شانس بیشتری برای حضور در پلی‌آف لیگ الیت برخوردار شده و تیم دیگری که از بین این دو تیم در رده چهارم قرار می‌گیرد به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا خواهد کرد. البته تیم اصفهانی با کسب عنوان قهرمانی جام حذفی نیز راهی پلی آف لیگ الیت می‌شود تا در صورت کسب عنوان سومی لیگ برتر، باز هم شانس‌های آسیایی شدن تراکتور (حضور در لیگ قهرمانان آسیا) بیشتر شود.
در‌واقع با تایید نشدن مدارک مس رفسنجان، با وجود حذف تراکتور از جام حذفی، بخت تیم تبریزی از دو جهت برای آسیایی شدن افزایش می‌یابد؛ اول قهرمانی مس در جام حذفی به خاطر نداشتن مجوز و دوم قهرمانی سپاهان در همین رقابت‌ها در صورت حضور در رتبه سوم لیگ برتر.

نظر شما