شناسهٔ خبر: 66793125 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

صنایع قزوین برای بهینه سازی مصرف برق ارتقای بهره‌وری را مد نظر قرار دهند

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛ مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت برق قزوین گفت: برای مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی در استان قزوین برنامه‌های مختلف آموزشی انجام شده و باتوجه به صنعتی بودن، صنایع باید بهره‌وری و تکنولوژی‌های روز را مد نظر قرار دهند.

صاحب‌خبر -

لیلا شیرخانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اهمیت مصرف بهینه انرژی گفت: انرژی و لزوم مدیربت مصرف آن از ضرورت‌های جهان حاضر است؛ زیرا دنیای امروز بیش از هر چیز به برق وابسته است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت برق قزوین ادامه داد: باتوجه به اینکه از یک طرف زیرساخت‌ها در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و اقتصاد به برق وابسته است و از طرف دیگر چون بخش قابل توجهی از آن از طریق سوخت فسیلی که منبعی رو به پایان است تامین می‌شود، مدیریت مصرف خود را نمایان می‌کند.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف بخش خانگی کشور از استانداردهای جهانی بسیار بیشتر است، خاطرنشان کرد: لازم است در این حوزه اقدامات گسترده انجام شود.

بیشتر برق قزوین در صنایع مصرف می‌شود

به گفته این مسئول، قزوین استانی مولد، صنعتی و کشاورزی است و با درنظر گرفتن اقلیم، الگو و چیدمان مصرف متفاوت بوده و 60 درصد انرژی در بخش صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود؛ درباره صنایع هم باتوجه به مولد بودن نمی‌توان پرمصرف بودن را به کار برد و در اینجا بهره‌وری اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت در کاهش میزان مصرف اظهار کرد: در بخش خانگی بدون هزینه کردن می‌توان با رعایت برخی نکات مانند ساعت استفاده از وسایل برقی، استفاده از نور طبیعی و نگهداری درست وسایل برقی، میزان مصرف را تا 30 درصد کاهش دهد.

شیرخانلو ادامه داد: در حوزه صنعت هم کارهای بزرگ زیرساختی انجام شده و میزان مصرف با استفاده از افزایش بهره‌وری درخط تولید و تکنولوژی‌های جدید قابل کاهش است؛ همچنین افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های خود تامین را شاهد هستیم که به بهینه سازی مصرف در صنایع کمک می‌کند.

آموزش پاشنه آشیل در مدیریت مصرف است

وی هوشمندسازی روشنایی معابر و به‌کارگیری اینترنت اشیا در قزوین را تجربه‌ای موفق برای بهبود چرخه بهره‌وری و کاهش میزان مصرف انرژی برشمرد.

به گفته مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت برق قزوین، آموزش پاشنه آشیل مدیریت مصرف است و بدون برنامه آموزشی و آگاه‌سازی کاری پیش نمی‌رود، از این رو هر سال وبینارهای مختلفی در این حوزه برگزار می‌شود و تعداد زیادی از افراد در استان مخاطبان آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای مدارس یک پویش آغاز شده که آموزش در قالب‌های مختلف مانند نمایش، مسابقه و طرح سوال به دانش‌آموزان منتقل می‌شود.

باتوجه به اهمیت مدیریت مصرف انرژی، یکم خرداد ماه با عنوان بهره‌وری و بهینه سازی مصرف نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

نظر شما