شناسهٔ خبر: 66793083 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رقابت ۱۰ طرح دانشجویی در مرحله نهایی رویداد نوآوری اجتماعی

مریم رضایی

در رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی ۳۵۰ طرح ارسال شد که ۴۰ طرح به مرحله سوم راه یافتند و از این تعداد ۱۰ طرح به مرحله چهارم و نهایی این رقابت وارد می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اساس برگزاری رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی برمبنای راه حل‌های اجتماعی ارائه شده برای مسائل و معضلات کشوری است. دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می‌توانند راه حل‌ها و طرح‌های خود را در ۴ محور "کسب و کار"، "خدمات و خدمت رسانی"، "محصول" و "پیشنهاد" ارائه دهند.

از بین طرح‌های ارائه شده، توسط هیات داوران، طرح‌ها بر اساس شاخص‌هایی چون شناخت درست مساله، نوآوری در راه حل، قابل اجرایی بودن و پایدار بودن ارزیابی می‌شوند. در این مرحله هر طرح بر اساس شاخص‌های ارزیابی حائز اهمیت مرتبط با محور مربوط, ارزیابی و داوری شده و طرح‌هایی که دارای شرایط لازم بوده به مرحله اصلی رقابت راه خواهند یافت تا شرکت کنندگان از طرح خود دفاع کرده و در رقابت اصلی شرکت کنند.

مریم کیان، دبیر این دوره از رقابت نیز گفت: هدف از شکل گیری این رقابت، وارد شدن دانشجویان به حیطه حل معضلات اجتماعی‌ است و همچنین دانشجویان برای اثرگذاری در محیط خارج از دانشگاه هم تلاش کنند و نسبت به مسائل پیرامون حساس باشند.

وی با اشاره به روند برگزاری این رویداد، اظهار کرد: از دی ماه سال گذشته با انتشار فراخوانی حدد ۳۵۰ طرح دانشجویی به دبیرخانه رقابت ارسال شد و این طرح‌ها در ۳ مرحله داوری شدند.

کیان اضافه کرد: در مرحله اول، طرح‌های ارسالی از سوی دبیرخانه غربالگری شده که طی آن ۸۰ طرح به مرحله دوم راه یافت و در این مرحله از این تعداد ۴۰ طرح به مرحله سوم داوری راه یافتند. در مرحله سوم نیز از میان آنها ۱۰ تیم برگزیده برای مرحله چهارم داوری انتخاب می‌شوند.

دبیر این دوره از رقابت‌های نوآوری اجتماعی دانشجویی مرحله چهارم و اختتامیه این رقابت را در روزهای ۶ و ۷ خرداد سال جاری اعلام کرد که طی آن ۳ تیم برگزیده معرفی خواهند شد.

کیان، ارائه مشاوره و برگزاری برنامه‌های آموزشی را از برنامه‌های مرحله سوم این رقابت نام برد.

علیرضا جعفر، مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف  و داور مرحله سوم رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی با بیان اینکه طی یک دهه اخیر نگاه ویژه‌ای به مباحث کارآفرینی توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان به شکل جدی مطرح شده است، اظهار کرد: اما مؤلفه‌ای که مغفول مانده، بحث فضای کارآفرینی و نوآوری اجتماعی است و رویدادهایی مانند رقابت دانشجویی نوآوری اجتماعی باعث پررنگ‌تر شدن این حوزه می‌شود.

وی افزود: با وجود اینکه تا امروز رویدادهای بسیاری در حوزه نوآوری داشتیم که عمده آنها نیز در قالب کارگاه انتقال تجربه برگزار شده‌اند که البته تاثیرگذاری خودش را هم داشته، اما اینکه یک رویدادی را داشته باشیم که به اصطلاح یک جنبشی در جامعه دانشجویی ایجاد کند، خالی بود. 

مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف افزود: قطعا از قشر دانشجو انتظار نداریم که طرح‌های ارائه شده توسط آنها به این دوره از رقابت در سطح بالایی باشد، چرا که دانشجو در اینجا تمرین می‌کند که چطور راه حل نوآورانه برای حل معضلات اجتماعی ارائه دهد.

انتهای پیام

نظر شما