شناسهٔ خبر: 66792299 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

امیرعبداللهیان؛ مرد میدان دیپلماسی غزه

وزیر امور خارجه شهید ایران به‌عنوان صدای بلند حق‌خواهی مردم فلسطین، طی هشت ماه گذشته تلاش‌های موثر و گسترده‌ای برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – سال‌های حضور شهید حسین امیرعبداللهیان در جایگاه وزیر امور خارجه مصادف با یکی از پرتحول‌ترین دوره‌های تاریخی منطقه غرب آسیا بود؛ مهم‌ترین و جدیدترین این تحولات جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه بود که از نیمه مهر سال گذشته آغاز شد و با رقم زدن جنایت‌های بی‌سابقه ضد بشری در سایه حمایت مدعیان غربی حقوق بشر همچنان ادامه دارد.

شهید امیرعبداللهیان توجه ویژه‌ای به هماهنگی و مشارکت موثر دیپلماسی و میدان داشت و شخصیتی دغدغه‌مند در حوزه مقاومت بود؛ رابطه نزدیک وی با سردار شهید قاسم سلیمانی و حمایت‌های بی‌شمار وی از دیپلماسی مقاومت موید این ادعا است.

فارن پالیسی در شهریور ۱۴۰۰ در گزارشی درباره تعهد و توجه امیرعبداللهیان به محور مقاومت منطقه نوشته بود که «امیرعبداللهیان، قاسم سلیمانی عرصه دیپلماسی است.»

وزیر امور خارجه شهید ایران با چنین نگاه، رویکرد و تعهدی در جریان انجام مسئولیت‌های خود در سمت وزیر امور خارجه و دیگر مسئولیت‌هایی که در سمت‌های مختلف طی سال‌های گذشته برعهده داشت، به خوبی این هماهنگی را برای رسیدگی به تحولات منطقه به‌ویژه تحولات فلسطین برقرار کرده بود.

تلاش‌های مجاهدانه شهید امیرعبداللهیان در موضوع فلسطین، محدود به هشت ماه گذشته و در پی آغاز جنگ غزه نیست؛ وی در سمت‌های دبیرکلی کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین و مشاور ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی، زنده نگه داشتن آرمان فلسطین را در سطح افکار عمومی و در صحنه دیپلماسی عمومی در دستور کار خود قرار داده بود.

توجه و تلاش شهید امیرعبداللهیان برای افشای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و متوقف ساختن روند نسل‌کشی در این منطقه به حدی بود که دفتر رسانه‌ای دولت غزه در پی شهادت وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ضایعه‌ای بزرگ برای ملت فلسطین، امت اسلام و محور مقاومت است.

 

امیرعبداللهیان؛ مرد میدان دیپلماسی غزه

 

تخصص شهید امیرعبداللهیان در حوزه مناسبات عربی و منطقه‌ای سبب شده بود تا وی طی هشت ماه گذشته یکی از اصلی‌ترین بازیگران دیپلماسی غزه شده و در همین چارچوب مسئولیت مهم تلاش برای توقف جنگ و نسل‌کشی را برعهده بگیرد.

سفرها و دیدارها، رایزنی‌ها، مصاحبه‌ها با رسانه‌های خارجی، تماس‌های تلفنی، تلاش‌های متعدد برای هم‌افزایی، برنامه‌ریزی و درخواست برگزاری نشست‌های اضطراری در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط، شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، ... اقدام‌هایی بودند که شهید امیرعبداللهیان طی ماه‌های گذشته برای افشای جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و در حمایت از اقدام محور مقاومت در واکنش به تحولات غزه انجام داد.

 

امیرعبداللهیان؛ مرد میدان دیپلماسی غزه

 

شهید امیرعبداللهیان در ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در نشست وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، با اشاره به نقض آشکار آمریکا در حمایت از کشتار رژیم صهیونیستی در غزه، تصریح کرد: آن‌ها به سبک و سیاق داعش برای اسارت و قتل‌عام فلسطینی‌ها اقدام می‌کنند؛ جنگ و نسل‌کشی آپارتاید باید فورا متوقف شود و همه دولت‌ها باید برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به فلسطین فعالانه عمل کنند.

وی همچنین با اشاره به پیامد‌های تهدیدآمیز نسل‌کشی در جریان در غزه برای صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی هشدار داده بود که مشارکت در نسل‌کشی پیامد‌های سختی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه شهید ایران همچنین در کنفرانس بین‌المللی تهران درباره فلسطین در ۲ دی ۱۴۰۲ با اشاره به اینکه مسئله فلسطین همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران و در اندیشه‌های امام خمینی (ره) و راهبرد بلندمدت رهبر انقلاب قرار داشته است، گفت: اعمال متخلفانه‌ای که در غزه انجام می‌شود، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.

 

فعالیت‌ها و تلاش‌های شهید امیرعبداللهیان در حمایت از غزه، محدود به عرصه دیپلماسی نبود؛ وی که در دیدار‌های خود با سران مقاومت فلسطین، به بررسی آخرین تحولات میدانی و سیاسی فلسطین می‌پرداخت، در عرصه دیپلماسی نیز بار‌ها حمایت خود را از اقدام حقوقی آفریقای جنوبی برای طرح شکایت از رژیم صهیونیستی به دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام نسل‌کشی اعلام کرد.

 

امیرعبداللهیان؛ مرد میدان دیپلماسی غزه

 

وزیر امور خارجه شهید ایران همچنین در نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در جده در ۱۵ اسفند ۱۴۰۲، شش پیشنهاد از جمله اخراج رژیم صهیونیستی از مجمع عمومی سازمان ملل و جلوگیری از عضویت آن در دیگر نهاد‌ها ارائه کرده بود.

آخرین موضع‌گیری رسمی شهید امیرعبداللهیان درباره غزه به همایش گفت‌وگو‌های ایرانی – عربی در ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ بازمی‌گردد؛ وی در آن همایش، با اشاره به جنایت‌های گسترده رژیم صهیونیستی در غزه طی هشت ماه گذشته و حمایت‌های تمام‌عیار آمریکا از این روند، امنیت پایدار منطقه را در گروه پایان جنگ غزه و تامین حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها خواند و تاکید کرد: پروژه‌های صلح دروغین حتی در صورت کسب موفقیت‌های اولیه نمی‌توانند تداوم داشته باشند.

جنگ غزه و تحولات پسا طوفان الاقصی، آینه تمام‌نمای تلاش‌های امیرعبداللهیان برای پیوند دیپلماسی و میدان بود؛ آینه‌ای که در آن تصویر تلاشی خستگی ناپذیر برای رساندن واقعیت رنج غزه به‌ویژه کودکان این منطقه به جهان مشهود بود.

شهادت مرد میدان دیپلماسی غزه گذشته از این که ضایعه‌ای بزرگ محسوب می‌شود، مردم فلسطین را نیز با فقدان یکی از متعهدترین و دلسوزترین حامیان خود را در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما