شناسهٔ خبر: 66789193 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رسوایی خون‌های آلوده در انگلیس

یافته‌های گروه بررسی کننده نشان می‌دهد، دولت، وزارت بهداشت و درمان و حتی شماری از پزشکان انگلیسی، با این که از آلوده بودن خون‌های وارداتی خبر داشتند، مردم و بیماران را مطلع نکردند. فاجعه‌ای که رسوایی شرم آور در انگلیس توصیف شده و نخست وزیر انگلیس به آن اذعان کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  یافته‌های گروه بررسی کننده نشان می‌دهد، دولت، وزارت بهداشت و درمان و حتی شماری از پزشکان انگلیسی، با این که از آلوده بودن خون‌های وارداتی خبر داشتند، مردم و بیماران را مطلع نکردند. فاجعه‌ای که رسوایی شرم آور در انگلیس توصیف شده و نخست وزیر انگلیس به آن اذعان کرده است.
ریشی سوناک در برابر نمایندگان مجلس در این باره می‌گوید: " در طول ده‌ها سال، درد و زجر مردم ادامه یافته است. این پوزش دولت از هر فردی است که در این فاجعه، آسیب دیده است. این رسوایی نباید اتفاق می‌افتاد و به نمایندگی از همه دولت‌های این کشور از دهه ۱۹۷۰، من واقعا متاسفم. "

<div id="video-display-embed-code_11139822"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4240709/11139822?width=600&height=350"></script></div>


پرونده تزریق خون‌های آلوده به بیماران در انگلیس تا سال ۱۳۶۴ به مدت ۱۵ سال به مشکلی جدی در حوزه سلامت عمومی در انگلیس مبدل شد. اعلام شد نبود غربالگری درست و دستورالعمل‌های مناسبِ پیشگیری، موجب شد شمار زیادی از بیماران از جمله بیماران هموفیلی به واسطه انتقال خون، به ویروس ایدز و هپاتیت آلوده شوند.
خانم سوزان بیمار هموفیلی قربانی خون‌های آلوده تزریقی می‌گوید: "به افرادی همچون من که مبتلا به هموفیلی بودیم گفته می‌شد درمان مناسب در پیش دارید. الان می‌دانیم که دروغ می‌گفتند و این دروغ را ده‌ها سال مخفی کردند. از بیماران هموفیلی همچون موش آزمایشگاهی، استفاده کردند که به مرگ بیش از ۳ هزار نفر منجر شد. "
براورد شده است حدود ۳۰ هزار نفر در انگلیس در پی تزریق خون‌های آلوده به آنان، به ایدز و هپاتیت و بیماری‌های مادام العمر مبتلا شده اند، فاجعه‌ای که بزرگ‌ترین رسوایی پزشکی این کشور نامیده می‌شود.
آقای سورش واگلا (Suresh Vaghela)، یکی از قربانیان مبتلا به ایدز می‌گوید:" من دانشجوی سال اول دانشگاه بودم که پس از آزمایش خون، یک پرستار به من زنگ زد و گفت برای گفتگو درباره نتیجه آزمایش باید به درمانگاه بروم. وقتی رفتم گفتند نتیجه آزمایش اچ آی وی من مثبت شده است. گفتند هیچ درمانی برای ایدز وجود ندارد. الان ۴۰ سال است که با کابوس مرگ زندگی می‌کنم. "
کمبود محصولات و مشتقات خونی در دهه هفتاد و هشتاد میلادی در انگلیس این کشور را برآن داشت از متحد نزدیکش آمریکا مقادیر زیادی خون وارد کند. بعد‌ها معلوم شد داوطلبان خون‌دهی از گروه‌های پرخطر جامعه از جمله در زندان‌ها و معتادان به مواد مخدر بودند که در پلاسمای خون آنان، ویروس‌های مختلفی، چون هپاتیت C –و همچنین اچ‌آی‌وی وجود داشت. قربانیان این فاجعه شامل افرادی است که در پی تصادفات و عمل جراحی نیاز به تزریق خون داشتند. همچنین کسانی که از اختلالات خونی مانند هموفیلی رنج می‌بردند.
خون‌های آلوده، مردم بسیاری از کشور‌ها همچون آلمان، ایتالیا، آرژانتین، پرتغال، عربستان، ایران، فرانسه، کانادا، ایرلند، انگلیس، عراق و یونان را مبتلا کرده است.
دولت انگلیس موظف شده است به همه قربانیان یا بازماندگان این فاجعه، غرامت کامل بپردازد که برآورد می‌شود غرامت پرداختی به قربانیان و اعضای خانواده آنان به ده میلیارد پوند برسد.
-------
با صدا‌ها:
۱ – ریشی سوناک – نخست وزیر انگلیس
۲ - سوزان – بیمار هموفیلی قربانی خون‌های آلوده
۳ – سورش واگلا – قربانی مبتلا به ایدز

نظر شما