شناسهٔ خبر: 66786657 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح کرد؛

جزییات جدید از نحوه شهادت رئیسی و همراهانش/ ماجرای 3-4 تماس چه بود؟ + فیلم

غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: من ۳ یا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم همکاران دیگرمان هم مکررا با ایشان در تماس بودند تا ۳ یا ۴ ساعت بعد از سانحه، آقای آل هاشم جواب تماس ها را می داد اما جواب دادن‌هایی که نشان می داد رمقی نداشتند و فقط بیانگر حیات ایشان بود...

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ رئیس دفتر رئیس جمهور با حضور در برنامه تلویزیونی جزئیاتی از سانحه بالگرد رئیس جمهور و همراهانش بیان کرد.

 «غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با بیان اینکه توفیق داشتم در عموم سفرهای استانی آیت الله رئیسی به جز سفر استان سمنان همراه رئیس جمهور باشم، ادامه داد: ۶ صبح روز ۳۰ اردیبهشت از تهران عازم تبریز شدیم و ساعت ۷:۱۰ دقیقه به مقصد رسیدیم و سپس با بالگرد به سمت محل مأموریت حرکت کردیم. ابتدا در آق بند از پروژه جاده ترانزیتی بازدید کردیم، بعد از این برنامه، نزدیک ۹ صبح حرکت دوم بالگرد ما از آق بند به خداآفرین و پایین دست سد قیزقلعه سی بود. هوا بسیار خوب بود بالگردهای همراه در این منطقه فرود آمدند برنامه مشترک ما و آذربایجان برای افتتاح سد انجام شد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: یک دیدار دیپلماتیک بیش از یک ساعته داشتیم و نماز ظهر در همانجا برگزار شد، مردم محلی هم درخواست‌هایی داشتند. در نمازخانه آن منطقه آیت‌الله رئیسی حاضر شد و به درخواس‌ های مردم پاسخ داد؛ بعد از نماز ظهر و ملاقات مردم، نزدیک ساعت یک بعدازظهر در  هوای خوب و صاف و بدون هیچ پدیده جوی خاصی پرواز به سمت تبریز آغاز شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بعد از ۴۵ دقیقه از حرکت در دره مجاور منطقه معدن مس سونگون، لکه ابری که مانند سفره ای در آسمان بگسترانند دیده شد، هیچ هوای مه آلودی نبود در یک منطقه محدود لکه ابری روی این دره قرار داشت اما از نظر ارتفاع پروازی به گونه ای بود که با این ابرها مواجه شدیم و حتی قدری هم پایین تر از ابرها بودیم.

وی ادامه داد: آنجا شهید خلبان مصطفوی که خلبان بالگرد حامل رئیس جمهور بود به عنوان فرمانده میدان به بقیه خلبانان اعلام می‌کند که بالای ابرها حرکت کنند. بعد از ۳۰ ثانیه ادامه مسیر از بالای ابرها، متوجه شدیم بالگرد وسطی حامل رئیس‌جمهور نیست و دیگر بالگرد حامل رئیس‌جمهور را ندیدیم پروازمان هم عادی بود و لرزشی نداشتیم و به مسیر ادامه دادیم و بلافاصله هم ابر تمام شد. چون این بالگرد نیامد بالا، بلافاصله خلبان بالگرد ما دور زد و برگشت، پرسیدم چرا برگشتید؟ گفت بالگرد اصلی نیامده و پرسیدم آخرین ارتباط رادیویی شما کِی بوده؟ گفت یک دقیقه و ۳۰ ثانیه قبل؛ قرار شد بگردیم و آنها را پیدا کنیم ما هم در این بخش که ابر بود، زیر پایمان را نمی دیدیم امکان بازگشت به زیر ابر نبود هر چه قدر هم تلاش کردیم که ارتباط رادیویی بگیریم، مقدور نبود یکی دو دقیقه بعد در معدن مس سونگون فرودآمدیم و پیگیر شدیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آنجا در ارتفاع آنتن دهی بود ولی در دره نبود تلفنی با همراهان رئیس‌جمهور داشتیم با حسین امیرعبداللهیان و فرمانده حفاظت تماس‌های مکرر داشتیم ولی هیچ کدام پاسخ نمی‌دادند، در بالگرد ما، بذرپاش و محرابیان بودند هر چه تلاش کردیم پاسخی دریافت نکردیم. کادر پروازی گفتند با کاپیتان مصطفوی تماس تلفنی گرفته ایم که آقای آل هاشم جواب داده و گفته است که حال من خوب نیست و داخل دره افتاده ایم و چیز خاصی نگفته بود. بعد من با همان تلفن تماس گرفتم و آقای آل هاشم جواب داد پرسیدم حالتان چه طور است؟ گفت حالم خوب نیست و درد داشت. گفت نمی دانم چه شده؟ گفت لابه لای درختان هستم درباره سایر همراهان پرسیدم گفت هیچ کدام را نمی‌بینم و کسی اطراف من نیست و مشخصات جنگل را داد.

اسماعیلی بیان کرد:ما همانجا متوجه شدیم که بالگرد دچار سانحه شده است. در معدن مس امکانات آمبولانس بود. بلافاصله به سمت منطقه‌ای که برآورد کرده بودیم سانحه باشد رفتند. من ۳ تا ۴ بار با آقای آل هاشم صحبت کردم تا ۳ ساعت بعد از سانحه پاسخگو بود ولی دیگر پاسخ نداد. بعدا که توانستیم محل سانحه را پیدا کنیم شرایط نشان می‌داد آیت‌الله رئیسی و سایر همراهان و پیکرهای پیدا شده نشان می‌داد که بلافاصله در دم جان باخته اند ولی آل هاشم بعد از چند ساعت شهید شده بود. از بالا کنترل می کردیم نه صدای انفجاری بود نه دودی و نه آتشی، مشخص نبود. جنگل‌بانی و انتظامی را بسیج کردیم تا از روستائیان در این باره بپرسند ولی هیچ کس هیچی ندیده بود و صدایی نشنیده بود البته این منطقه جنگلی است و روستاهای محدودی دارد و خالی از سکنه هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: آیت الله آل هاشم  وقتی با من صحبت می کرد، در اثر صدمات وارده، نه حال جسمی مساعدی نداشت و از اینکه حادثه چه بوده و چه اتفاقی افتاده اطلاعی نداشت؛ به نظر می‌آمد نمی‌شود به همه آنچه گفته شده اطمینان ۱۰۰ درصد داشت؛ وقتی به آن منطقه رسیدیم دیدم جایی که قبلا آتش سوزی شده، نبوده است.

وی ادامه داد: وقتی در منطقه بروز سانحه بودیم و بالگرد ما فرود آمد تا نزدیک ۲ ساعت هوا خوب بود البته در صورتی بود که امتداد مسیر می دادیم و به تبریز می رسیدیم؛ اما یکی دو ساعت بعد از فرود ما در منطقه وقوع سانحه، و تقریبا از ساعت ۳ بعدازظهر به بعد آب و هوای منطقه کاملا تغییر کرد و زمانی که تیم های جست وجو از هلال احمر و نیروهای مسلح رسیدند، هوا مه آلود بود اما در شروع کار جمع همراهان رئیس جمهور و تعدادی از نیروهای مس سونگون بودند و سایر گروه های امدادی زمان برد تا به منطقه رسیدند. اینکه در فیلم‌ها هوا مه آلود بود، به دو سه ساعت بعد از وقوع سانحه برمی گردد.

اسماعیلی درباره اینکه برخی مطرح می‌کردند که چرا با وجود شرایط جوی، باز هم اجازه پرواز به بالگردهای تیم همراه رئیس جمهور داده شد؟ گفت: من متخصص هواشناسی و شرایط عمومی پرواز و استانداردهای آب و هوا برای پرواز نیستم اما آنچه به عینه دیدم و پروازهای بالگردی زیادی داشتم، شرایط ما در پرواز عادی بود و تنها در محدوده مشخص و در بخشی کوچک این وضعیت توده ابر داشتیم اما اینکه آیا باید پرواز انجام می‌شد یا متوقف، باید متخصصان نظر دهند و صرفا آنچه دیدم را روایت کردم.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار کرد: بارها اتفاق می‌افتاد که در سفرهای یک روزه شرایط آب و هوایی تغییر ناگهانی داشته است و شهید آیت الله رئیسی بیش از دیگران به این موضوع مقید بودند که آیا ادامه مسیر به صلاح هست یا نه یا اینکه باید زمینی برگردیم یا خیر؟ رئیس جمهور به مهندسان پرواز می گفتند آنچه مقررات سفرهایی حکم می کند را انجام دهید؛ اگر اعلام می‌شد نباید هوایی برگردیم، ایشان زمینی بر می‌گشتند.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی حتی برای انتخابات مجلس خبرگان و حضور در برنامه تبلیغاتی تلویزیونی استان خراسان جنوبی با پرواز عمومی سفر کرد و در بازگشت شرایط آب و هوایی تغییر کرد و پروازها کنسل شد با توجه به اینکه ایشان در تهران کار داشتند، شبانه زمینی به مشهد رفت و سپس با پرواز به تهران آمد؛ یعنی اگر ضرورت به برگشت بود، زمینی به تهران برمی گشت. حتی اعلام شد که هواپیما می تواند به فرودگاه طبس بیاید؛ اما آیت‌الله رئیسی گفت که بنا نیست برای من پرواز اختصاصی در نظر گرفته شود و باید با پرواز عمومی از بیرجند برگردیم که نهایتا به دلیل عدم امکان انجام پرواز در آن شرایط آب و هوایی، زمینی به مشهد رفت و از فرودگاه مشهد به تهران برگشت.

رئیس دفتر رئیس جمهور بیان کرد: در سانحه بالگرد همه نیروهای امدادی و مردمی تا دل شب با هر تجهیزاتی که داشتند برای یافتن محل سانحه تلاش کردند. من از همه عزیزانی که زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. من تا زمان پیدا شدن بالگرد و پیدا شدن پیکر شهدا در منطقه ماندم؛ عملیات جستجو زمان برد اما شرایط به گونه ای بود که امکان تلاش بیشتر از این نبود تنها فردی که زمان محدودی بعد از سانحه زنده بوده، آیت الله آل هاشم بوده و سایر شهدا در زمان وقوع سانحه به شهادت رسیدند.

mp4
حجم ویدیو: 9.81M | مدت زمان ویدیو: 00:04:56

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما