شناسهٔ خبر: 66786551 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یکی از دوستان شهید آیت‌الله رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا:

رئیس‌جمهور شهید در خلوت همان بود که مردم می‌دیدند

رحمت رمضانی

محمدطاها عبدخدایی از دوستان شهید آیت‌الله رئیسی گفت: ما در انقلاب نمونه آقای رئیسی را کم داشتیم که این طور تلاشگر باشد و میان مردم برود و در کسوت ریاست‌جمهوری با مردم ارتباط داشته باشد و خودش دست به کار شود ایشان دقیقاً می‌تواند الگو باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، برای همیشه لقب شهید کنار نام مردی ایستاد که از تشریفات بیزار بود همه چیز را کنار می‌زد تا زود به مردم برسد. همیشه در اولین مقصد با مردم چهره به چهره دیدار می‌کرد. با تمام وجود برای مشکلات مردم خونش به جوش می‌آمد.سید شهید انگیزه و هیجانش برای رسیدگی به امور مردم  و حل مشکلات آنان تا اندازه‌ای بود که اندیشه امنیت جانی خودش را به محاق می‌برد. برای واکاوی سبک زندگی رییس جمهور شهید با محمد طاها عبد خدائی یکی از نزدیکان سببی و مبارزان انقلاب اسلامی که بیش از ۳۰ سال حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رفاقت داشت به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل می‌آید:

حل مشکل برادران دینی و ارتباط با مردم یکی از مولفه‌های اساسی سبک زندگی دینی است که در زندگی رییس‌جمهور شهید مشهود است شما به عنوان یه مبارز قبل از انقلاب و که مسئولیت فرهنگی هم دراین کشور داشتید در رابطه با سبک زندگی رییس جمهور برای ما بفرمایید؟

 معیارهایمان معیارهای خاصی هستند. به همین دلیل با خیلی‌ها موضع و زاویه داریم. آقای رئیسی را بیش از سی سال است که می‌شناسم و عضو خانواده ماست. ایشان داماد پسردائی من بود. از وقتی که ازدواج کرد، ذکرش در خانواده ما بود و ما از دور و نزدیک یک سری ارتباطاتی با ایشان داشتیم.

نه من که هیچ یک از افراد خانواده‌ام هیچ وقت نگفتند که ایشان در جائی بداخلاقی کرده یا خدای ناکرده انحرافی اعم از مادی و مسائل دیگر داشته است.

 همیشه هم جایگاه خاصی داشته. اوایل که در جایگاه قضا بود و بعد هم رئیس جمهور شد. تلاشش را هم دیدیم که کاملاً انقلابی بود و آدم را به یاد اوایل انقلاب می‌انداخت که سر از پا نمی‌شناختیم و کار می‌کردیم. ایشان انگار خسته نمی‌شد و این برای ما خیلی جالب بود.

از اول انقلاب همیشه دولت‌ها با نظام موضع و زاویه داشتند. از زمان بنی‌صدر، غیر از دوره شهید رجائی که البته خیلی کوتاه بود، از آن به بعد زاویه‌هائی وجود داشتند، ولی در زمان آقای رئیسی هیچ زاویه‌ای وجود نداشت و ایشان دقیقاً در مسیر انقلاب پیش می‌رفت و هیچ کسی در موردش مسئله‌ای ندارد. در این مدتی هم که ما در خانواده با ایشان مأنوس بودیم، نه اخلاق بدی از ایشان دیدیم، نه کار بدی.

مطابق مواردی که در بالا ذکر کردید آقای رییسی در خلوت همان بود که در جمع نیز از ایشان مشاهده می‌شد؟

ایشان آدم بسیار متدینی بود و در تدینش هیچ شکی نیست. آدم خود واقعی‌اش را در خلوت و در خانواده نشان می‌دهد. اهل تقوا و پرهیزکاری بود؛ حلال و حرام را می‌شناخت، اهل تهجد و عبادت و بسیار خوش اخلاق بود و اخلاق حسنه‌ای داشت.

حسن اخلاق یکی از ویژگی‌های افراد مومن است  همراه بود.

بله. اهل تقوا و پرهیزکاری هم بود و در کارهائی که می‌کرد خدا را در نظر می‌گرفت. در آن چیزهائی که ما از او دیدیم انصافاً این طور بود. شرایط قبل از انقلاب شرایط خاصی بود. ما ایده‌های خاصی داشتیم و می‌گفتیم فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر باید مو به مو اجرا شود. من احساس می‌کنم رئیسی داشت کم‌کم به اینجا می‌رسید که این ایده را مو به مو اجرا کند. واقعاً از این جهت آدم پرتلاشی بود و مردم برایش خیلی مهم بودند. کسی که مردم برایش مهم هستند، خدا برایش خیلی مهم است، چون دارد این کار را برای خدا میکند.

شما خوشبختانه از قبل از انقلاب با مقام معظم رهبری آشنائی و دوستی داشتید. بین رفتار ایشان و مقام معظم رهبری چه شباهت‌هائی می‌بینید؟

مقام معظم رهبری در صحبت دیروزشان فرمودند ایشان وجودش مغتنم بود؛ یعنی آقای رئیسی برای ما غنیمت بود. ایشان به هر حال منتخب شهید قدوسی بود و با شهید بهشتی هم کار کرده و به این شکل بالا آمده بود و آدم پرتلاش و کوششی بود. خود آقا هم همین طورند. در دوران جنگ می‌بینیم که آرامش نداشتند. الان هم لحظه‌ای آرام نیستند. یا کتاب می‌خوانند یا بحث‌های مختلف و ملاقات دارند. این حالت را واقعاً در آقای رئیسی هم می‌شد دید. ایشان هم آرامش نداشت که بسیار ارزشمند بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های آقای رئیسی که آقا هم دارند این است که هر کسی که به ایشان نزدیک‌تر بود، دورتر بود. درست است که در باره ایشان شایعه زیاد درست کردند. در باره آقا هم همین طور است. هیچ یک از کسانی که به آقا نزدیکند، منصب یا پست یا مقامی ندارند و حتی یک کاسبی هم از قبال این نزدیکی  راه نینداخته‌اند. در باره آقای رئیسی هم این را می‌بینید. دقیقاً همین حالت را داشت.

کسی آمد پیش من و گفت که یکی از منسوبین فلانی با من در شرکتی شریک است. کاغذی را جلویش گذاشتم و گفتم: این را بنویس که این آقا با من شریک است. گفت: نه، نمی‌نویسم. گفتم: مگر نمی‌گوئی که این آقا با من شریک است؟ همین را بنویس و بده به من. چون احساس کرد من ممکن است با طرف تماس بگیرم، گفت چنین چیزی نمی‌شود. خیلی ها خیلی حرف‌ها می‌زنند، ولی آیا حاضرند بنویسند یا بیایند و در محکمه بگویند؟

لذا ویژگی‌هائی را که در آقا می‌بینیم، در ایشان هم می‌دیدیم. به همین دلیل آقا می‌فرمایند وجود ایشان مغتنم بود. خیلی‌ها ممکن است عزیز و گرامی باشند، ولی مغتنم بودن موضوع خاصی است. مغتنم بودنی را که آقا در باره ایشان به کار بردند، به نظر من خیلی ویژه بود.

پس به نظر شما با توجه به مؤلفه‌هائی که فرمودید، سبک زندگی آقای رئیسی مؤمنانه و به عنوان الگو قابل ارائه به جامعه است.

قطعاً همین طور است. ما در انقلاب نمونه آقای رئیسی را کم داشتیم که این طور تلاشگر باشد و این طور میان مردم برود و در کسوت ریاست‌جمهوری این طور با مردم ارتباط داشته باشد و خودش دست به کار  بشود و دغدغه داشته باشد. واقعاً نداشتیم. ایشان دقیقاً می‌تواند الگو باشد. ما داریم از گذشته می‌آئیم و ایده‌های خاصی داریم و به خاطر آنها هم بود که شلاق خوردیم و به زندان رفتیم.

خاطره خاصی از ایشان به یاد دارید؟

خاطره که زیاد است. ایشان می‌گفت من کتاب سیوطی را از پدر شما گرفتم و از ایشان بسیار آموختم. من از دو جهت ناراحتم. یکی اینکه رئیس جمهورم را از دست داده‌ام، آن هم چنین رئیس جمهوری را. دوم کسی را از دست دادم که به او عاطفه خانوادگی و خویشاوندی دارم، لذا دو برابر ناراحتم.

انتهای پیام

نظر شما