شناسهٔ خبر: 66784930 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرصت‌امروز | لینک خبر

مسئله اصلی ما قیمت خودرو نیست!

صاحب‌خبر -

به گزارش فرصت امروز به نقل از آنا؛ امیرحسین کاکایی گفت: مسئله اصلی ما قیمت فعلی خودرو نیست؛ شاید بتوانیم با صرف منابع ارزی خودرو وارد کنیم تا قیمت ها متعادل شود؛ اما اگر با خرج کردن این منابع قیمت ارز بالا رود، واردات ما چه ارزشی دارد!. همه ما می دانیم که با افزایش قیمت ارز، نه فقط قیمت خودرو بلکه نرخ تمام اجناس و کالاهای ضروری و غیر ضروری افزایش می یابد.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اینکه قیمت خودرو در این زمان چقدر است در درجه اهمیت پایین تر نسبت به رعایت شرایط کل اقتصاد است. ما عادت به افراط و تفریط کرده ایم؛ یعنی از طرفی دنبال خودرو های برقی هستیم که در شرایط فعلی ما راه حلی لوکس به حساب می آیند و از طرف دیگر برای حل مشکل بازار خودرو سراغ خودرو های دست دوم می رویم؛ این سیاست های عجیب اقتصادی باید پایان یابد.

مسئله اصلی ما قیمت خودرو نیست!

موضوع مسئله اصلی کشور چیست

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: مشکل حال حاضر مملکت، خودرو نیست. زمانی که شما می گویید مشکل قیمت خودرو حل نشده است، این سوال مطرح می شود که آیا مشکل قیمت گوشت و مسکن و هزینه تحصیل حل شده است؟ تمام این مشکلات به کاهش ارزش ریال برمی گردد و این موضوع مسئله اصلی کشور ما است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هر فعالیت اقتصادی که انجام می شود را باید این گونه نگریست که تاثیر آن بر کل اقتصاد چگونه است؛ اگر ارز به میزان کافی نه خودرو بلکه همه چیز را می توانیم وارد کنیم.

مشکلی به نام ارز چندنرخی

کاکایی گفت: دیگر مسئله ای که با آن مواجه هستیم، مسئله چند نرخی بودن ارز است. دولت مردان نیز منکر قیمت ارز در بازار آزاد هستند، اما به هر جهت این موضوعات روی معاملات اقتصادی تاثیر دارد. اگر قرار شود که خودرو با قیمت دلار نیمایی وارد شود، یارانه آن از جیب چه کسی پرداخت شده است تا شخص دیگری ماشین خارجی سوار شود.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که در صنعت خودرو داریم ضعیف برخورد می کنیم و به جای راه حل برای افزایش کیفیت خودرو های داخلی، مردم را به جایی رسانده ایم که به جای خودروی ملی منتظر خودروی وارداتی دست دوم هستیم که در جای دیگری اسقاطی محسوب می شود.

رجوع بی مورد به خارج از کشور در مبحث اتوبوس های شهری

این کارشناس صنعت خودرو گفت: فشل بودن سیستم حمل و نقل عمومی ما هم در راستای همین برخورد ساده انگارانه با موضوع خودرو غیر قابل انکار شده است؛ اما در برخوردی عجیب تر در شرایطی که یکی از خودروسازان داخلی ما قادر به تولید اتوبوس شهری است، مسئولان به واردات اتوبوس رو آورده اند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: برای مدت های طولانی شهرداری ها به دلیل ایتکه بودجه کافی نداشتند، اتوبوس جدیدی از خودروسازان خریداری نمی کردند؛ اما به محض این که سفارشی رسید این خط تولید دوباره فعال شد. حالا باید بپذیریم که مدت زمانی برای به نتیجه رسیدن تولید بروز در این خط تولید لازم است.

کاکایی اظهار کرد: چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی طبیعی است که با وعده تحویل چند ماهه، احتیاج ما را تحریک کند و پیشنهاد های وسوسه انگیزی بدهد، اما اگر رابطه خوبی با این کشور داریم می توان از آن تکنولوژی تسریع در تولید و بروز رسانی خط تولید کشور خودمان را بیاوریم نه اتوبوس آماده ای که صرفاً ارزبری دارد و موجب وابستی فنی ما می شود.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

نظر شما